Gå til innhold

harrdisk (feil stavet?) for varm?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er feil skrevet, ja. Skrives harddisk :p

Det du kan gjøre er å avkjøle den på en måte.

Du kan kjøpe deg en vifte, og sette den til å blåse luft på harddisken, eller du kan kjøpe deg en harddisk kjøler. Alt dette kan du finne på f.eks komplett.no

Lenke til kommentar

54°C er innenfor spesifikasjonen (max 60°C) men det er likevel litt i høyeste laget etter manges smak. Å ligge såpass nært maxgrensa fører til en litt økt risiko for kræsj i forhold til f.eks 40°C. Risikoen er uansett lav for kræsj, så noe lavere temperatur er bare noen vits om du ikke har backup, men likevel er veldig bekymret for dataene dine. Hvis du er redd bekymret for innholdet så er det bare en ting å gjøre: Sørge for skikkelig backup. (Reduksjon av temperatur gjør ikke disken immun mot kræsj)

Ang. stavemåten så søkte jeg på google:

Harrdisk: 805 treff

Harddisk: 1.460.000 treff

hardisk: 143.000 treff

Harddsik: 578 treff (en vanlig skrivefeil jeg bruker å ha)

Stavemåten med nesten en og en halv million treff må altså være den riktige. Ordet kommer forsåvidt av "hard" og "disk" der hard ble brukt som motsetning mot myke disker: eng: "floppy disk" = 5,25" disketter fra 80-tallet. Ordet "disk" kommer av de runde (og harde) platene som er inni en harddisk, og de myke runde platene som er inni disketter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
En vifte fungerer mer enn godt nok, det er ikke vits i å legge ut flere hundre kr når det ikke er absoulutt nødvendig, en vanlig 80x80 vifte fungerer mer enn godt nok!

-MortenGj

Man burde har mere enn en vifte i kabinettet.. Minst 3 vil jeg si :thumbup:

Lenke til kommentar
En vifte fungerer mer enn godt nok, det er ikke vits i å legge ut flere hundre kr når det ikke er absoulutt nødvendig, en vanlig 80x80 vifte fungerer mer enn godt nok!

-MortenGj

For man får jo luftgjennomstrømning med 1 80mm vifte. :dontgetit:

Minst 1 inn og 1 ut, har man plass til 120mm vifter bruker man det.

Lenke til kommentar
bare kjøp en 80mm vifte og sett den til blåse luft på harddisken din (få den til å dra inn luft utenfra om det er mulig). enklere blir det ikke og det er bortkasta å gjøre det vanskeligere

Kanskje det hjelper på harddisk-temperaturen, men når harddisken er over 50 grader er nok de andre tempraturene ganske høye.

1vifte foran og 1 vifte bak, er ikke verre enn det.

Edit: hva er de andre temperaturene dine?

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar
Man burde har mere enn en vifte i kabinettet.. Minst 3 vil jeg si :thumbup:

Jeg mener vi trenger litt flere. PSU burde ha en vifte, cpu burde ha en, gpu burde ha en så burde det stå en i kabinettet for å få luftgjennomstrømning (eks psu sug luft ut og ekstern vifte blåser luft inn). det har jeg, og jeg kjører begge mine hardisker (står ganske nært) på 37*c

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...