Gå til innhold

Kamera + minnekort + veske 2000-3000 kr

Anbefalte innlegg

Hei !

Lurer på å kjøpe eit digitalt kamera til foreldra til bursdagen.

Dei kamera eg først og fremst har sett på er Olypus mini mju (2000 kroner fotoknudsen) og Ixus 40 (2500 kroner Lefdal).

Desse pga at eg har v2 privat og har eit mju mini på jobben. Prisforsjellen er ikkje så stor på desse i og med at SD minnekort er mykje billigare enn XD.

Er open for andre alternativ også. Nokon synspunkt ? :hmm:

Mju'n er jo grei i og med at den er sprutsikker, men ixus'n tek kanskje bedre bilder ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmmmmmmm ikkje mykje respons naij. Ingen so veit ke stor førskjell da e i bildekvalitet å betterikapassitet t dissa kamerai e ? Eventuelt andre førskjella. Elde andre goe alternativ i denna prisklassen.

Lenke til kommentar

Du nevner ikke alderen til "gamlingene", men generelt tror jeg ikke Mju Mini er tingen for foreldregenerasjonen, såfremt de ikke er spesielt fotokyndige. Folk i den alderen har en lei tendens til å ta mye selskapsbilder inne på kveldstid, og da gir Mju Mini mye bildestøy. Utendørs er det helt greit.

Så i dette tilfellet ville jeg heller fulgt Afseth's faste anbefaling om Nikon Coolpix-serien, husker ikke i farten hvilke han anbefaler men mener de bør slutte på -900 (4900, 7900 osv.). Det kan sikkert Afseth svare på, hvis ikke finner du mange tråder med svar fra ham ang. denne serien. Det tror jeg er et meget godt valg til dem. De trenger sikkert ikke det feiteste av dem heller. En generasjon eldre, med ltt mindre oppløsing er helt sikker greit nok, og også en del rimeligere.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Hmmmmmmmm, ja, litt info, par å femti aor, elles so bli da vel å ein del bilde ute i naturen, gaor ein del pao fjedle, so sånn sett hadde eit lite kamera vore å foretrekka. Menne peiling pao foto ha dei ikkje nei.

Takk førr tbakemeldingi :)

Lenke til kommentar

Får svare da :) Coolpix 5900 tror jeg vil være et meget bra valg for dine foreldre. Godt grep, men allikevel lite og nett. God batterikapasitet, rask respons, meget god bildekvalitet osv... Søk etter Coolpix 5900 på forumet, så finner du mange erfaringer og anbefalinger.

Lenke til kommentar

Og hvis du velger en annen leverandør enn Japan Photo, så er du ganske sikker på å få en norsk versjon. Japan Photo innrømmer selv at de kjøper enkelte større partier fra utlandet for å få en bedre pris. Men 2700 for en EU modell vs. 2900 for en norsk modell er ikke en god pris, vil nå jeg si. Sier ikke at akkurat disse er EU modeller, men de opplyser jo aldri om det er norsk modell eller EU modell. Ellers bør du ikke være ukritisk til hvilket minnekort du velger. Kjøp Sandisk eller Lexar, så oppbevarer du bildene dine så trygt som mulig. Billigere minnekort har en tendens til å miste bildene dine ved at de krasjer eller låser seg. Lowepro vesker er imidlertid veldig gode.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...