Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvordan dele internett gjennom en d-link?

Anbefalte innlegg

hei.

VI har Telenor adsl bredbånd (http://privat.telenor.no/default.aspx?a=goProduktOnlineAdsl)

Det funker helt fint, men jeg kan bare ha en datamaskin logget på nett om gangen, og jeg må ringe opp hver gang.

går det ann å dele Inettet slik at den er pålogget hele tiden, selv om pc'en er av. og slik at alle som er koblet i samme d-link kan komme på nett hele tiden? uavhengig av hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringe opp hver gang? Dette er unødvendig. Legg inn PPoE passordet i ADSL-modemet (husk @online.no i brukernavnet). Benytt en router og kobl PCene til denne. Detaljer er avhengig av modem (modell/ca alder). Mange her som kan hjelpe - eller ta en titt på tidligere tråder rundt samme problemstilling.

Lenke til kommentar

Metoden Telenor benytter for oppkobling. Det er derfor du må "ringe opp" fra PCen. Men din forklaring tyderogså at PPoE er installert på PCen med brukernummer/passord og ikke på ADSL-modem. For å benytte flere maskiner må brukernavn/passord legges inn på ADSL-modemet. Så kan du koble mange PCer på (via router) uten at de er satt opp spesielt mot Telenor.

Lenke til kommentar

ok, jeg har hvertfall en d-link, er ikke helt sikker på om det er en router.

Men jeg klarte å få pc2 på nett, men da koblet jeg den gjennom pc1 (jeg delte internett koblingen). må jeg eventuelt kjøpe router i tilleg til den d-linken jeg allerede har?

Endret av Viggleik
Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme problemet... har også d-link (swich) Før så fungerte det hvis jeg delte internett tilkoblingen, men nå finner jeg ikke den delte koblingen lenger. Har prøvd og delt på begge maskinene osv... noen forslag til hvordan jeg kan få til at begge maskinene er på nett likt?

Lenke til kommentar

se på ADSL-modemet. Der er det vel bare 1 utgang mot lokalnettet? Kobl denne videre til en enhet som har DHCP som f.eks en router evt en PC. En router koster ikke mange kronene og er ofte kombinert med et trådløst accesspunkt. Ellers kan en swich benyttes, men da må ADSL-modemet stå for all tildeling av lokale IP-adresser. Av tidligere tråder rundt dette ser jeg at det kan bli problemer hvis ADSL-modem og router opererer i samme IP-segment. Normalt skal ADSL-modem tildele i 10.x.x.x og routere i 192.x.x.x

Lenke til kommentar
Burde finnes en måte å få det til på... Greit å spare pengene for en router :yes:

Har du speedtouch 510i-modem (med tre lamper på toppen) kan du oppgradere det med nyeste firmware og da kan du sette det opp som router. Du bør ikke være helt blank og ha tilgang til nett fordi du må sette det opp igjen med riktige verdier etter oppgraderingen, veldig enkelt igrunn.

Tipset utføes på egen risiko, har selv gjort det på endel uten større problemer.

Firmware

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...