Gå til innhold

ati 9700 3dmarks score?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen kloke hoder forklare meg noe hær. Hva har 100hertz tv med (fps) anntall bilder i sekundet å gjøre. Det trodde eg bare var hvor mange bilder et skjermkort kunne vise i sek(fps). Så det betyr at min skjerm ikke klarer mere enn 72fps når eg har en oppdaterings frikvens på 72. (Nå er eg vel på bærtur med denne?) :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-26 23:45, Kjetil Lura skrev:

Kan noen kloke hoder forklare meg noe hær. Hva har 100hertz tv med (fps) anntall bilder i sekundet å gjøre. Det trodde eg bare var hvor mange bilder et skjermkort kunne vise i sek(fps). Så det betyr at min skjerm ikke klarer mere enn 72fps når eg har en oppdaterings frikvens på 72. (Nå er eg vel på bærtur med denne?)


 

FPS er (i denne sammenheng) antall bilder i sekundet som PCen din klarer å produsere. Hertz (eller herz?) derimot er antall oppdateringer i sekundet som skjermen din klarer, dvs. antall "blink" i sekundet. Hvis du har 50 fps i et spill, og oppdateringsfrekvens på skjermen din er 100, vil du se stor forskjell enn om skjermen din var på 50 hZ, siden du ikke vil klare å oppfatte blinkingen fra skjermen (hvis du ikke forstår, les i leksikon).

Du må huske at PC og skjerm er to adskilte enheter, hZ og FPS avhenger altså ikke av hverandre.

 

[ Denne Melding var redigert av: Goldfish på 2002-07-27 00:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-25 20:50, Holmgr3N skrev:

Radeon9700 er jo mye nyere en 3DMark2oo1.

Den har 230 fps i 3dmark.Vent et år da så skal vi se om den har 230 fps :smile: Bare i Morrowind har den vel rett i overkant av hundre.Når D00M3 kommer tipper på en 80-100 fps i 1024x768 med alt på max.



 

Nå synes jeg du var i frekkeste laget! Sammenlikne Doom3 og Morrowind? Huff! Morrowinds grafikk er Pacman i forhold til hva Doom 3 kommer til å bli. John Carmack selv har uttalt at du ikke vil kunne kjøre D3 med max instillinger med dagens beste PCer, og få en tilfredsstillende FPS.

Lenke til kommentar

Det er individuelt hvor mange fps du klarer å se.

På skjermen ser jeg forskjell på 60Hz, 85Hz og 100Hz. Det beviste jeg en gang.

Jeg liker ikke å spille spill med mindre enn 60fps. For meg ser det ikke 100% glatt ut før det er rundt der. 100fps og 100Hz er mer min stil.

 

Om vinteren så jeg at en lyktestolpe sendte ut lys som "hakket". Snøfnuggene kom ikke nedover jevnt.

 

Topptrente jagerpiloter klarer å se og identifisere et fiendtlig fly på noen få 100del av et sekund.

 

Antall fps du klarer å se kan du trene opp. Det gjorde jeg.

Det skulle jeg ikke ha gjort. Jeg har bare en GeForce 2MX og sliter seriøst med å gi meg selv nok viljestyrke til å begynne med Morrowind som bare kjører rundt 20fps på min maskin) det gjør vondt dypt inn i sjelen å se på så lav fps i lengden.

 

Forresten kan jeg til tider se at det "hakker" på TV'n også...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-27 10:55, trenchypost skrev:


Når du derimot har fler fps enn hz, hva er da poenget? Alt over 80-90fps burde jo være ganske meningsløst med tanke på de skjermene folk flest sitter med.


 

Det som er meningsløst er å bruke gamle spill som Quake 3 og Serious Sam i hardware-anmeldelser. Uansett vil man få minst 200 fps i disse dager. Det AnandTech gjør er å bruke en UT 2003 beta til å teste ut hardware, noe som gir en riktigere og mer fremdtidsrettet sammenlikning. De fleste nye grafikkort får da mellom 40 og 100 fps.

 

For å si det på engelsk: that makes sense!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 13:59, GeCcO skrev:

litt rart å tenke på at øynene våre bare har 12fps, så man vil klare å spille et spill uten å merke at det hakker på 15fps, men alikevell kommer det kort som har 2-300fps, skulle hatt øyner som en flue, de har 400fps :smile: :smile:



For å unngå misforståelser...

 

Skal ikke uttale meg om fluene, men for et menneskeøye virker bevegelsen sammenhengende fra ca. 12.5fps. Dette varierer litt fra person til person, men med godvilje til så vil de fleste godta 12.5fps som sammenhengende, eller et levende bilde.

Det betyr ikke at menneskeøyne kun klarer 12.5fps, da mange er i stand til å skilne mellom 25fps for PAL og 29.97fps for NTSC.

Faktisk kan vi mennesker skilne mellom billedserier i mange forskjellige hastigheter.

Det er som med lydspekteret. Når du kommer oppi 20-30Hz høres det ut som en lyd, men det gjør det også på 440Hz eller 9KHz.

 

 

I tillegg kan jeg for ordens skyld nevne at vi er i stand til å oppfatte ca. 17 mill fargenyanser. Du vil normalt ikke se særlig forskjell på en 16bit fargepalett og en 24bit fargepalett, men fordi palettene er avgrenset i valget av nyanser, og de forskjellige palettene følger visse mønstre så er det mulig å se forskjellen på en PC-skjerm under visse forutsetninger, for eksempel ved bruk av kontinuerlige gradianter av en primærfarge, eller kontinuerlig variasjon fra en primærfarge til en annen.

 

Når det gjelder 100Hz TV:

Vanlig TV-kringkasting i PAL sender 25fps, men for å rekke over hele TV-skjermen fant en luring ut at de kunne tegne opp annenhver linje om gangen, og tegne annenhver halvbilde dobbelt så ofte. Det gjorde det lettere å tilpasse til 50Hz AC strømforsyning også. Når vi sier 50fps på TV så er det ikke 50 frames/sec men 50 fields/sec, altså odde og par linjer nedover skjermen, tilsammen 25 frames/sec.

Får å få 50 frames/sec måtte man hatt 100 fields/sec, men det brukes ikke.

100MHz TV'er legger ut hvert bilde flere ganger i løpet av samme periode for å unngå at seeren oppfatter flimringen man forbinder med 50Hz TV. Flimringen oppstår fordi vi er følsom for lys også utenfor fokussonen på netthinnen. Med andre ord kan du se litt til siden for skjermen og trolig oppfatte at skjermen flimrer littegran. Det samme kan du se på mange lysstoffrør hvis du ser litt til siden for dem. Faktisk kan du se litt til siden for dataskjermen din, hvis du kjører 80Hz eller lavere vil du antagelig "føle" at skjermen flimrer litt.

 

[ Denne Melding var redigert av: ^xRun^ på 2002-07-31 19:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...