Gå til innhold

CheGuevara, massemorder og terrorist?

Anbefalte innlegg

Vet fint lite om denne fyren, men slik jeg forsår det regner venstreradikale han som en helt, hva?

Suere og Ruerer går rundt i t-skjorter med ham på, men dette gir meg en ekkel følelse, bør det gjøre det?

Det eneste jeg vet om fyren er at han var en av Castros menn, var med under kommunismens inntreden på Cuba, og dro for å hjelpe til med spredning av revolusjonen til andre land. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også mange som går med disse t-skjortene med en underforstått ironi, men disse tilhører for det meste høyresiden i norsk politikk. Jeg synes selv at det mest kjente bildet (det på alle trøyene) er et godt bilde, og ser på det som kunst. Det politiske budskapet gir jeg blaffen i på fritida, siden jeg bare skaffer meg uvenner her i AUF-land. Allikevel preger han min desktop til tider, og mitt msn-ikon.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

I vår kapitalistiske verden er det viktig å bli minnet på hva som kan skje dersom forskjellene i samfunnet blir for store. De som sitter på pengene og har muligheten til å bedre situasjon bør gjøre det. Før folk blir så desperate at de griper til våpen.

Uansett hva man mener om kommunisme bør man beundre det som var drivkraften bak Che Guevaras aksjoner; at han ikke godtok den urettferdigheten som rammet menneskene i Latin-Amerika.

Lenke til kommentar
I vår kapitalistiske verden er det viktig å bli minnet på hva som kan skje dersom forskjellene i samfunnet blir for store. De som sitter på pengene og har muligheten til å bedre situasjon bør gjøre det. Før folk blir så desperate at de griper til våpen.

Uansett hva man mener om kommunisme bør man beundre det som var drivkraften bak Che Guevaras aksjoner; at han ikke godtok den urettferdigheten som rammet menneskene i Latin-Amerika.

Det får gjøres på andre måter enn å gripe til våpen!

Først og fremst bør myndighetene prøve å få flest mulig folk i arbeid, samtidig som man kan gjøre litt med lønnsforskjeller.

Lenke til kommentar
' date='18/06/2005 : 22:15']

Det får gjøres på andre måter enn å gripe til våpen!

Først og fremst bør myndighetene prøve å få flest mulig folk i arbeid, samtidig som man kan gjøre litt med lønnsforskjeller.

Øøhmm.. Myndigheitane ? Som på Cuba var ein amerikansk-innsatt autoritær diktator. Han ville nok det beste for alle.. :roll:

Lenke til kommentar
' date='18/06/2005 : 23:15'] Det får gjøres på andre måter enn å gripe til våpen!

Nemlig. Che Guevara, Lenin, Castro og gutta boys er svaret på spørsmålet: "Hva kan skje hvis vi ikke gjør noe?"

Lenke til kommentar

De fleste her som bruker "Che" som avatar tror jeg vet hvem han er, men det irriterer meg mer over de som bruker t-skjorter osv. av han som overhode ikke vet om det politiske budskapet/signalene han hadde.

Jeg lurer virkelig på hvor kjent han hadde vært vis ikke det portrettet ble laget (portrettet som er i pelsJakobs avtatar).

Lenke til kommentar

I dag er det jo menigmann som bruker t-skjorter etc. med bilde av Che Guevara på. Det er paradoksalt nok USA som produserer det, de tjener kapital på å selge et revolusjonært ikon. Og én konsekvens er at færre og færre egentlig vet hvem han er, han blir et tapetmønster.

Lenke til kommentar
,18/06/2005 : 23:15] Det får gjøres på andre måter enn å gripe til våpen!

Nemlig. Che Guevara, Lenin, Castro og gutta boys er svaret på spørsmålet: "Hva kan skje hvis vi ikke gjør noe?"

Helt enig, Adolf Hitler gjorde også det han trodde var riktig! Nemlig å ta livet av 6 mill jøder, Adolf Hitler blir svaret på "hva kan skje dersom vi ikke gjør noe" :ermm:

Lenke til kommentar
Helt enig, Adolf Hitler gjorde også det han trodde var riktig! Nemlig å ta livet av 6 mill jøder, Adolf Hitler blir svaret på "hva kan skje dersom vi ikke gjør noe" :ermm:

Nå er det en liten forskjell. Mens Guevara kjempet for en svak gruppe, var Hitler på de sterkes side. Sammenligningen er derfor ikke helt rettferdig.

Lenke til kommentar

Nå er det en liten forskjell. Mens Guevara kjempet for en svak gruppe, var Hitler på de sterkes side. Sammenligningen er derfor ikke helt rettferdig.

Hitler var vel ikke akkurat på de sterkes side når han startet. Det var der han endte opp.

Og CheGuevara ville kanskje endt opp på den sterke siden han også. Slik som Castro nå er i Cuba. På den sterke siden.

Lenke til kommentar
Hitler var vel ikke akkurat på de sterkes side når han startet. Det var der han endte opp.

Det var nok av store selskaper og finanstopper som støttet ham. Politikken hans gikk da også ut på å fjerne "svake elementer" i samfunnet som bl.a. funksjonshemmede og kronisk syke.

EDIT: Tenkte jeg skulle finne noe grunnlag for å si at Hitler ble støttet finansielt, men det var litt vanskelig (ikke det at jeg har brukt så mye tid på det). Men temaet for plakaten under er ikke tatt ut av luften, for å si det sånn:

1932-10-16~Hitler_und_die_Grossindustrie_(J_Heartfield).jpg

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Det var nok av store selskaper og finanstopper som støttet ham.

[...] Tenkte jeg skulle finne noe grunnlag for å si at Hitler ble støttet finansielt, men det var litt vanskelig

Grunnen til at det er vanskelig å finne, er at det er en myte. Storkapitalen støttet ikke Hitler, men Hindenburg (ved valget i 1932). De partiene som mottok penger, var ikke nasjonalsosialistene, men de konservative partiene.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det når han påførte dem en like stor urettferdighet?

Håp om at situasjonen kan forandre seg er en ting. Et edelt motiv er noe som for meg til å se formildende på handlingen hans.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det når han påførte dem en like stor urettferdighet?

Håp om at situasjonen kan forandre seg er en ting. Et edelt motiv er noe som for meg til å se formildende på handlingen hans.

Så målet helligjør (eller formilder om du ønsker) midlene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...