iron-vetle Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Er det noen her som har peil på hvilken cpu (merke) som egner seg best fil/gamin-server? Er det klokken og cache minnet som har noe og si der, eller er performans noe å tenke på? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 det kommer ann på hvor mye serveren skal gjøre.. normalt kan du bare bruke hvilken som helst cpu..med mindre dette er en server som skal brukes professionelt..da vil jeg anbefale server cpuene (opteron, xeon, og de der) Lenke til kommentar
iron-vetle Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 men siden de der er så forbanna dyre, er det vell mer lurt å gå for en pentium 4 enn en amd 64 del den slaks business, viss vi tenker litt klokk her...? Lenke til kommentar
zokra Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Noe du må tenke på er bla hvilken OS den skal kjøre... Det er vel liten vits å kjøpe AMD64 hvis du skal kjøre win2k, windows generelt... Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 men siden de der er så forbanna dyre, er det vell mer lurt å gå for en pentium 4 enn en amd 64 del den slaks business, viss vi tenker litt klokk her...? har ikke mye å si.. bare velg en cpu...cpuen har normalt svært lite å si om pcen er stabil eller ikke.. bare velg en cpu som er kraftig nok.. Lenke til kommentar
T2 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Noe du må tenke på er bla hvilken OS den skal kjøre... Det er vel liten vits å kjøpe AMD64 hvis du skal kjøre win2k, windows generelt... AMD 64 er en bra CPU både til 32-bit og 64-bit OS. Lenke til kommentar
iron-vetle Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) men jeg har tenkt å kjøre linux da... men har ikke klokken med hvor kraftig den er da? edit: òg cache minnet? Endret 18. juni 2005 av iron-vetle Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 MTP strømbruk er den ikke på topp, men jeg tror jeg hadde valgt en 2.8/3.0 GHz P4. Grunnen er at Intels hovedkort har (hvertfall tidligere) ganske gode diskkontrollere og gigabit NIC kontroller. En P4 har også HT som vil hjelpe en del dersom flere brukere bruker serveren samtidig eller at spillserveren kjøres samtidig som f.eks FTP server med mye last. Et annet alternativ er A64 3000+, men jeg tviler på at den vil greie å holde følge med en P4 i de situasjonene jeg har beskrevet. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Kanskje satse på en P-M? Da slipper du unna en del varme (bl.a. = mindre støy). Lenke til kommentar
iron-vetle Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Tusen takk JohndoeMAKT! Og gratulerer! du er faktisk den eneste som har klart å svare på spørsmålet mitt skikkelig edit: ManagHead jeg har startet en post før med en liste med deler til serveren jeg skulle bygge. men der fikk jeg så mye kritikk nettopp pega jeg valgte p-m og ikke en server prosessor. men takk for tipset likevell =) Endret 18. juni 2005 av iron-vetle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå