Gå til innhold

Hva er viktigst; Vokal eller instrumental

iMarius

Anbefalte innlegg

Jeg ville helst hatt en poll her men siden vanlige brukere ikke har tilgang til dette så stiller jeg bare spørsmålet her:

Hva står høyest hos deg når du hører på musikk?

Vokalisten, Teksten, Instrumentene eller en kombinasjon av disse?

----

Selv så har jeg alltid satt det instrumentale høyest i den musikken jeg hører på. Gitar-soloer er noe av det jeg liker veldig godt, derfor er band som Iron Maiden, Sentenced, Dimmu Borgir osv noe av det som blir hørt mye på her i gården..

Må ærlig inrømme at jeg ikke kan mye tekster til sanger og det er simpelthen fordi mine ører halvveis ignorerer vokalisten og hører på det instrumentale. Men det er et stort pluss om vokalist har en "klang" som på en god måte passer inn i helheten av sangen!

Skal også sies at det ikke er noen stor fordel for meg på karaoke-kvelder med kompisene at jeg er mer eller mindre blank når det gjelder tekster :D

Si deres mening om denne saken folkens, så vi får sett hva akkurat du setter høyest i musikken!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok mest instrumentalen for meg, kan veldig få tekster til låter. Fint med en kombinasjon om vokalisten har bra stemme, er jo et pluss. Men fete gitar-riff, fengende trommer og gode basslinjer står høyest på lista mi... For eksempel foretrekker jeg gode instrumental-låter (Orion, To Live Is To Die, Streams of Consciousness, Man Made God osv.) framfor bra "vanlige" låter anyday...

Lenke til kommentar

Instrumental er klart viktigst (ca. 60%).

Deretter bør det være en vokal-stemme (selve stemmen) som passer godt til både det instrumentelle og til musikksjangeren (ca. 35%).

Og til slutt kommer den gørrkjedelige teksten som jeg kun hører på i spesielle tilfeller der det er et seriøst og viktig budskap (ca. 5%).

:)

(dette gjelder ikke for rap, der er vokal 40%, tekst 40% og instrumental 30%)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Instrumentalen er forsåvidt viktigst, men en god kombinasjon er såklart best(Opeth, et et godt eksempel) . Når det gjelder vokalen liker jeg best "halv-screaming"(:p), noe ala Meshuggah og Red Harvest. Tekstene er også veldig viktig for meg, gode tekster med et

godt budskap er toppen av kaken, så lenge resten fungerer (:p).

Lenke til kommentar

For meg er det instrumentale som teller mest. Vokalene kan også være med å skape en god stemning i musikken, så dette kommer på en andreplass. Dessuten betyr også teksten noe. Ikke det at jeg hører mye på tekster, men de bandene som har tekster jeg er HØYST uenig i, hører jeg ikke på.

Derfor er det nok helheten, men det som betyr mest for at musikken er bra eller dårlig er det instrumentale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...