Gå til innhold

Lovlig å forsvare seg mot purken?


Anbefalte innlegg

Det har vel skjedd 100 ganger at politiet har aggressivt gått løs på fredelige demonstranter. Også hvis noen av demonstrantene blir aggressive har politiet lett for å likegodt mose alle sammen med skarpt og kølle. Men er det noen som taler demonstrantenes sak da? Nei, da er det visst rettferdiggjort i 90 prosent av tilfellene. Om jeg demonstrerer mot Bush, bruker jeg min ytringsfrihet, om en politimann kommer løpende mot meg skulle jeg rævpult han om jeg var 2,5 m høy og muskelmonster :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg påstår at nødverge gjelder mot politiet ... som alt annet ... men nå er det forskjell på en politimann i norge som forsøker å arrestere deg, og forsøker å drepe deg... det sistnevnte har vel aldri eller skjeldent forekommet. Men det har vært arrestasjoner som har ført til døden (de har noen stygge grep de kan bruke på rabiate personer ... og da går det galt som regel).

 

EDIT: og hvis du trur norsk politi er grisete mot demonstranter så er du bra blåst i hue ... norsk ordenspoliti er et av verdens beste (ja de kan slå med kølla, men er ikke som israelere og mange andre som bruker alt fra gummikuler til orntli kuler, bomber og granater ... ).

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Det har vel skjedd 100 ganger at politiet har aggressivt gått løs på fredelige demonstranter. Også hvis noen av demonstrantene blir aggressive har politiet lett for å likegodt mose alle sammen med skarpt og kølle. Men er det noen som taler demonstrantenes sak da? Nei, da er det visst rettferdiggjort i 90 prosent av tilfellene. Om jeg demonstrerer mot Bush, bruker jeg min ytringsfrihet, om en politimann kommer løpende mot meg skulle jeg rævpult han om jeg var 2,5 m høy og muskelmonster :)

Jeg synes ikke jeg har sett så mange slike tilfeller her i Norge. Stort sett får fredelige demonstranter demonstrere så lenge de ikke bryter noen lover. Det kan være politiet setter opp sperringer, og da får man finne seg et annet sted å demonstrere.

 

Reagerer særlig på dette: "Også hvis noen av demonstrantene blir aggressive har politiet lett for å likegodt mose alle sammen med skarpt og kølle." Kan du fortelle meg sist gang en demonstrant ble skutt her i Norge? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Til trådstarter: Det er som sagt før ikke tillatt å motsette seg arrestasjon, og dette synes jeg er helt greit.

Lenke til kommentar

ingen norsk politi har skutt en demonstrant så vidt jeg vet ... men de har brukt hest aktivt, men slutta med det etter at kjent politisjef sluttet (willy haugli).... fordi det er grisete.

 

Svensk politi har skutt demonstranter i ryggen.... godt jobbet.

 

Men her snakker vi om norsk politi. Å dra inn utenlandske blir teit. Som å diskutere om ost, åsså mener man tang og tare.

Lenke til kommentar
Wabby: Hvis du drikker deg full og blir fysisk mot edru politimenn så har du faktisk deg selv å takke.

Les innlegget mitt skikklig nestegang du, ... Eller nei, les alle over også for å forstå helheten... Sluffy forstod hva jeg mente ;)

 

 

Anyway... En kamerat av meg gikk rett inn på en pub der politiet i Risør hadde julebord og måka ned en politimann for sin tidligere oppførsel mot han... Politimannen svarte med at "den hadde jeg vel fortjent"... Vel, bare den kommentaren der forteller egentlig nok.

Politimannen var tydlighvis veldig klar over at han hadde handlet meget feil tidligere. Nå skal det ha seg at han som måka han ned ikke er av den personen som gidder å anmelde ting. Denne episoden bli ikke anmelt av politiet.

 

Uheldighvis så må politiet vurderes som i individer, snakk med de man liker og unngå drittsekkene som er ute etter deg eller paragrafryttere.

Lenke til kommentar
howzer: Hvis du er lettere beruset, og blir banket opp av en politimann i tjeneste. Har forklaringen din som regel ikke en dritt å si, fordi du var påvirket og derfor tydligvis ikke i stand til å vurdere situasjonen (evt. huske den slik den var).

Korrekt. Så la være å kødde med politiet når du er full.

Lenke til kommentar
howzer: Du trenger jo ikke å være grunnen til bråket. Si at en politimann plutselig, helt umotivert flyr på deg. Hva pokker gjør du i en slik situasjon?

Gjør så lite som mulig. Hvis du gjør motstand blir det bare verre. Hvis du viser at du ikke er en trussel så får du ikke bank.

Lenke til kommentar

Ingenting imot politi, snarere tvert imot. Men selv blant dem finnes det premieidioter. Å jeg har faktisk blitt lagt i jern fordi jeg oppholdt meg 5m fra en slåsskamp, jeg kjente ingen av de involverte! Å var heller ikke aktiv, men purken påsto jeg virket truende. Nå vet ikke jeg hva som virket mest truende, jeg som pratet i telefon eller de to kamphanene.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest tråden men:

Med mindre politiet er kledd som politi, viser legitimiasjon og/eller gjør det veldig klart hva pågripelsen dreier seg om, må enhver person som blir "overfalt" anta at det er ranere eller voldsmenn. Hvis det dreier seg om et "angrep", altså at poltiet hopper rett på uten forvarsel, mener jeg at den personen de prøver å pågripe har rett til å ta i bruk ethvert middel for å forsvare seg. Hvis det i ettertid viser seg at det har vært en misforståelse står bevisbyrden på politiet, uansett hvor høye tap de måtte lide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...