Gå til innhold

Lovlig å forsvare seg mot purken?

Anbefalte innlegg

hei.

satt med tanken her om det er ovlig å gjøre motstand mot purken hvis han "flyger på deg" og tror du er en krimminell?

eksempel:

at eg går på gaten, og ligner på en farlig person som har rømt fra fangsel ol. og purken bruker makt for å ta meg, er det då lovlig for meg å gjøre motstand å forsvare eg selv?

egentlig burdet de være det, men i denne syke syke staten her, må eg vel vente til eg er grøn og blå.

Noen som har hatt lignende episoder med purken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Purken" bruker svært sjelden makt (i form av fysisk maktbruk) mot personer som ikke yter motstand. Spesielt ikke mot såkalt farlige kriminelle. Dette er en nokså teoretisk problemstilling. Det hender imidlertid at uskyldig pågrepne, spesielt når det er alkohol med i spillet, slår seg vrange i forståelig sinne over å bli tatt for å være en skurk, og at politifolk i slike situasjoner tyr til maktbruk. Da har du ikke rett til å ta igjen, ei heller noe å tjene på det. Men du har rett til å anmelde vedkommende politimann.

Det beste er selvsagt å forholde seg rolig og følge politiets instrukser, så blir misforståelsen oppklart etterhvert. Vil du ikke bli tatt for å være en voldsmann, så ikke oppfør deg som en.

Det synes jeg er helt greit.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
det bar liksom bare en tanke, har ikke skjedd meg eller noen eg kjenner, men hva hvis purken stormer mot meg, og har ikke tid til å diskutere.

Hvis en elg kom flyvende gjennom stuevinduet mitt, ville det være lov å skyte den selv om det var utenfor elgjakta? :hmm:

Situasjonen du beskriver er en oppkonstruert situasjon som kun eksisterer teoretisk og ikke i virkeligheten. I virkeligheten vil det være en rekke andre faktorer til stede som vil avgjøre hvilke muligheter du har for å handle.

Lenke til kommentar

Først: Det har jo skjedd at politiet - muligens ikke i Norge - har pågrepet mistenkte på en slik måte at det var reelt at personen kunne tro han ble angrepet av noen som ikke var politi. Da er det klart at det må være formildende omstendigheter omkring en eventuell forsvarshandling fra pågrepnes side. Jeg har stor nok tiltro til rettssystemet og politiet vårt til at jeg ikke tror dette er noe stort problem i Norge.

Da er det selvsagt, som psilocybe sier, best å gå rolig med og oppklare situasjonen. Jeg er ikke noen tilhenger av "hvis du ikke har gjort noe galt, har du ingenting å frykte"-tankegangen når det gjelder overvåking og lignende, men er det virkelig så mye bry å bli med politiet og forklare situasjonen? Det kan jeg ikke se...

Edit: Typo.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
egentlig burdet de være det, men i denne syke syke staten her, må eg vel vente til eg er grøn og blå.

Har du egentlig tatt en titt ut i verden og lest om f.eks. hvordan tilstandene er Iran, Irak og land i lignende situasjoner før du uttaler deg om "den syke, syke staten her"? :p

Jeg er forøvrig enig med de som har svart før her.

Det du prater om her er en oppdiktet situasjon som mest sannsynlig ikke kommer til å skje.

Hvis det mot formodning skulle skje så har du vel ingen "rett" til å banke vedkommende gul og blå for det. Heller komme seg unna og anmelde saken.

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke lov til å gjøre motstand, og gjør du ikke motstand så blir du nok ikke tatt så hardt heller. Hvis du blir det, så anmelder du forholdet.

Jepp, da kan snuten etterforske seg selv, og det fører alltid fram!

Er ikke det en sak for Interpol?

Polititjenestemenn kan også dumme seg ut, og også i politiets rekker finnes det idioter. Disse har jeg en følelse av at blir håndtert der etter.

:)

For øvrig; JBlack. Herregud. Går det ikke an å diskutere hypoteser?

Lenke til kommentar

Hvorfor sier alle "purken" og "snuten" og slikt? skulle tro dere var i mot politiet!

Politiet er her for å hjelpe osv. Er du lovlydig trenger du ikke være redd for at politiet skal banke deg opp, eller noe.

enig morpheus :yes:

Endret av Viggleik
Lenke til kommentar
Hvorfor sier alle "purken" og "snuten" og slikt? skulle tro dere var i mot politiet!

Politiet er her for å hjelpe osv. Er du lovlydig trenger du ikke være redd for at politiet skal banke deg opp, eller noe.

Fordi vi sier "Purken", "snuten" er vi i mot politiet da ? :dontgetit:

Lenke til kommentar

du har forsåvidt lov til forsvare deg ... nødverge ... men mot politiet så er det bare dumt. Folk har blitt drept før... så å gjøre motstand mot folk som er godt trent er skikkelig teit.

Så anbefalingen er bare å legge seg ned ... og blir du banka så anmeld...

Lenke til kommentar

"blir du bank så anmeld" - ikke glem at dette er Norges største kameratklubb og at det ikke alltid er en så enkel sak.

Spesiellt om du er alene eller dere er overberuset. Bare å drikke en to pils så vil de si at din forklaring er 0 verd mot to politibetjente som var edru og i tjeneste.

Her vet jeg hva jeg snakker om, for min del så kunne jeg gjerne klint til en eller to av dem da her i Risør så dømmer de folk før de snakker med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...