Gå til innhold

Vekttrening etterfulgt av badstue?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan si det slik at når du er i badstuen, vil du bli enda varmere, noe som vil øke forbrenningen, og dehydreringen. Samtidig vil tiden du bruker i badstuen utsette det store måltidet du trenger etter treningen. En dårlig ide spør du meg.

Man kan jo få i seg karb og protein etter trening selv om man tar badstu, men er litt enig med deg på det punktet uansett. Stemmer også for at det er en dårlig ide, er jo ikke poeng i badstu uansett.

Lenke til kommentar

Badstue har ingen NEGATIV innvirkning på kroppen etter trening..

(så lenge du ikke er en superproff bygger, noe jeg tviler brukerne av dette forumet er..)

De som sier noe annet har ikke peiling på hva de snakker om..

Lenke til kommentar

Fant det i TN-magasinet nå:

Forbrenn kalorier med badstue

En spansk studie viser at det å ta en tur i badstuen etter ei hard treningsøkt, faktisk kan hjelpe deg til å forbrenne opptil 300 ekstra kalorier! Dette er like mye som du forbruker på en joggetur på 3 kilometer eller på en time med vekttrening.

Frister litt mer å kule'an i badstuen en stund fremfor å løpe 3 kilometer, dersom målet er å forbrenne kalorier da.. :)

Lenke til kommentar
Fant det i TN-magasinet nå:

Forbrenn kalorier med badstue

En spansk studie viser at det å ta en tur i badstuen etter ei hard treningsøkt, faktisk kan hjelpe deg til å forbrenne opptil 300 ekstra kalorier! Dette er like mye som du forbruker på en joggetur på 3 kilometer eller på en time med vekttrening.

Frister litt mer å kule'an i badstuen en stund fremfor å løpe 3 kilometer, dersom målet er å forbrenne kalorier da.. :)

Dette varierer jo ekstremt mye da...

tenker på hvor mye karb du har i kroppen, hvordan du har trent og hvor lenge ++

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Bumper denne.

Har vi kommet frem til noen konklusjon her. Sliter med å få ned fettprosenten.

Har 3 ulike badstue på min trening:

Finsk Sauna

Tyrkisk dampbad

Sansanarium

Noe ide å ligge her etter trening. Noen mente finsk sauna styrket imunforsvaret.

Noen som vet dette eksakt?

Hvor lenge må man sitte etc?

Lenke til kommentar
Bumper denne.

Har vi kommet frem til noen konklusjon her. Sliter med å få ned fettprosenten.

Har 3 ulike badstue på min trening:

Finsk Sauna

Tyrkisk dampbad

Sansanarium

Noe ide å ligge her etter trening. Noen mente finsk sauna styrket imunforsvaret.

Noen som vet dette eksakt?

Hvor lenge må man sitte etc?

Nei dette vil ha minimal betydning for din forbrenning og for å få ned fett prosenten. Det er mye mer effektivt å kjøre noen intervaller på tredemølle eller en halvtimes jogg etter trening.

Hvis du begynner å få lav fett prosent er det litt verre og miste enda mer, og da må man ofte inn med noen dager med høy karb for å få opp leptin-nivåene osv. Det er mange små triks man kan gjøre for å sette litt fart på fett forbrenningen, men til syvende og sist er det kcal inn vs kcal ut.

Lenke til kommentar

leste ett eller annet med dette ett sted, mener at det var slik at badsstue ikke gjør noen verdens ting med forbrenningen.. du kvitter deg jo bare med vann, som du nesten går like fort opp igjen, hvis du frøys så ble forbrenningen økt.. grunnet at kroppen brukte kcl på å prøve å varme opp kroppen..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Badstue er deilig, i hvert fall hvis du er i form til det. Jeg pleier å veksle mellom iskald dusj og 10-15 minutter i tørre 90-100 grader, det setter blodsirkulasjonen i defcon 1 og tar knekken på det meste av uhumskheter. Å sitte i badstu øker kroppstemperaturen, så det er en slags "gratis" feber kroppen kan utnytte til å makse immunforsvaret. Dessuten tåler ikke lus og andre småkryp badstu, så med et par turer i uka er du sikret fra den slags om du er i en utsatt posisjon.

Selv om man kan forbrenne en del ved å bare fortsette treningen, er det ikke alltid like lurt, og det er jo ikke sikkert man orker mer heller. Jeg gikk ned ganske mange kilo i forfjor høst, og da trente jeg mye i kombinasjon med badstu. Jeg skal ikke si at saunaen alene forårsaket vekttapet, men den bidro nok litt. Hvis man er bekymret for næringsbehovet kan man jo ta seg en banan og en shake før man går inn, og husk å drikke. Jeg har ikke funnet noen skikkelig forskning på dette, det er stort sett treningseksperter med mer eller mindre kred som synser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...