Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med å kjøre dos-baserte spill (XP Prof)

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny laptop, men oppdaget til min store skuffelse at den ikke klarer å kjøre Achtung die kurve eller DSJ (det er i hvert fall de spillene som ikke fungerer hittil). Begge disse spillene er såvidt jeg vet dos-baserte, og jeg mistenker at det er der problemet ligger.

Begge spillene starter forsåvidt greit, men når introen osv er ferdig, henger både mus og tastatur. Allikevel kan spillet avsluttes ved bruk av ctrl+alt+del, og det står forsåvidt at programmet fortsatt kjører under "status".

PC'en er en Fujitsu Siemens AMILO PROV2010, med windows XP prof. Tidligere hadde jeg en PC med windows 98, der fungerte det som det skulle. Jeg har også prøvd de samme programmene på en PC med XP home, og der fungerer de også.

Håper det er noen som har noen tips om hva som kan gjøres for å få det til å fungere. Selv om det ikke er noen super-PC burde det jo ikke akkurat stå på specsene heller... :ermm:

Endret av Achtung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj, må vel nesten innrømme at jeg ikke har kjempepeil på data, i hvert fall mindre enn deg. Jeg har desverre aldri hørt om hverken FAT32 eller NTFS. Hadde vært veldig fint om du kunne gitt en litt grundigere forklaring på hva du mener, eller ikke minst hva du mener jeg kan gjøre med problemet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd "snarveitrikset", men det fungerte ikke :cry: . Når jeg kjørte programmene skjedde akkurat det samme som før, bortsett fra på Achtung, der det jeg fikk feilmelding med en gang jeg prøvde å kjøre snarveien. Vet ikke helt hva det skyldes heller, men det spiller kanskje ikke så mye rolle. Er det ikke noe annet jeg kan prøve? Kan det være en mulighet å installere XP home i stedet for PRO, eller ligger feilen et annet sted? Jeg har som sagt i det første innlegget prøvd akkurat de samme filene på en maskin med XP home, der fungerte de som de skulle. Men det er jo litt kjedelig å måtte bytte ut pro med home da..

Lenke til kommentar

høres litt rart ut kanskje, men start maskinen opp i sikkerhetsmodu å prøbv spillene, XP ser ut til å være mer DOS vennelig da, ihvertfall fikk jeg til å spille Prince Of Persia når jeg hadde sikkerhetsmodus.

Grunnen til a XP er helt ute når det gjelder DOS spill er fordi i motsetning til alle andre Windows operativsystem så er ikke XP bare et grafisk grensesnitt.

For i alle andre Windowser så er det grafiske bare et skalkeskjul, for hele datamaskinen styres av DOS, og når du holder på med PCen din vil DOS være i bakgrunnen og gjøre allt.

eks. når du trykker på min datamaskin, så er det DOS som kjører kommandoene.

Mens på XP er det lenger ikke noe DOS.

den ledeteksten du ser er en DOS emulering, og systemet er ikke bygget på den.

Men gjør som jeg sa prøv sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...