Tja Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Ved kjøp av ny pc står mine valg mellom disse prosessorene: Intel Pentium 4 Extreme Edition 3.73 GHz Intel Pentium Extreme Edition 840 Hvilken ville du valgt ? ...og hvorfor ? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 840 hvis jeg skulle fått en, da den har dobbelkjerne (det har vel ikke den andre?). Men egentlig hadde jeg ikke tatt noen da de yter noe sykt med varme og er svindyre Lenke til kommentar
Tja Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 840 hvis jeg skulle fått en, da den har dobbelkjerne (det har vel ikke den andre?). Men egentlig hadde jeg ikke tatt noen da de yter noe sykt med varme og er svindyre Men 840 vil gi dårligere performance, grunnet den lavere klokkefrekvensen (selvom den er dual)... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Ingen av dem er egentlig forsvarlig å kjøpe, men om du allikevel har bestemt deg, bør du tenke gjennom bruksområdene først (og gjerne dele dem med oss). Skal det være en spillemaskin (P4 EE), eller en maskin proppet av tunge og profesjonelle programmer som blir brukt samtidig (P EE)? I blandingstilfeller vil det kanskje helle mot P4 EE, siden den yter ekstremt i spill, og i tillegg har god multitaskingsevne pga. HyperThreading. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg ville valgt P4 EE 3,73GHz. Men den er også da overkill.. Lenke til kommentar
Tja Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Ingen av dem er egentlig forsvarlig å kjøpe, men om du allikevel har bestemt deg, bør du tenke gjennom bruksområdene først (og gjerne dele dem med oss). Skal det være en spillemaskin (P4 EE), eller en maskin proppet av tunge og profesjonelle programmer som blir brukt samtidig (P EE)? I blandingstilfeller vil det kanskje helle mot P4 EE, siden den yter ekstremt i spill, og i tillegg har god multitaskingsevne pga. HyperThreading. Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Ingen av dem er egentlig forsvarlig å kjøpe, men om du allikevel har bestemt deg, bør du tenke gjennom bruksområdene først (og gjerne dele dem med oss). Skal det være en spillemaskin (P4 EE), eller en maskin proppet av tunge og profesjonelle programmer som blir brukt samtidig (P EE)? I blandingstilfeller vil det kanskje helle mot P4 EE, siden den yter ekstremt i spill, og i tillegg har god multitaskingsevne pga. HyperThreading. Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Da er det vel P EE 840 som blir det beste valget. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Her ser du at Business-ytelsen på Pentium EE ligger rett bak Pentium 4 EE, mens Pentium EE banker Pentium 4 EE på rendring og encoding. Skal du i tillegg holde på med regneark og video samtidig, er det ikke et spørsmål engang (se på multitaskytelsen senere i testen). Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Men da.... Da skal du gå for en Pentium D 840 eller 830, men IKKE en 840 EE. Den er alt for overpriset, og en 840 har ikke mye dårlige ytelse. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Men da.... Da skal du gå for en Pentium D 840 eller 830, men IKKE en 840 EE. Den er alt for overpriset, og en 840 har ikke mye dårlige ytelse. La nå fyren få bruke pengene sine! Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Men da.... Da skal du gå for en Pentium D 840 eller 830, men IKKE en 840 EE. Den er alt for overpriset, og en 840 har ikke mye dårlige ytelse. La nå fyren få bruke pengene sine! Da skal han få bruke de på AMD! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Men da.... Da skal du gå for en Pentium D 840 eller 830, men IKKE en 840 EE. Den er alt for overpriset, og en 840 har ikke mye dårlige ytelse. Slik jeg ser det virker det som at fyren får et tilbud om å bygge noe som likner på en jobb-PC el., altså at en bedrift kanskje sponser PC'en hans. Eller at han har fått et tilbud gjennom f.eks Dell, på kraftige jobb-PC'er som jobben sponser, og at han derfor får valget mellom to prosessorer på samme plattform (Dell bruker utelukkende Intel). Da kan han like godt gå for en EE. Endret 18. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Ved kjøp av ny pc står mine valg mellom disse prosessorene: Intel Pentium 4 Extreme Edition 3.73 GHz Intel Pentium Extreme Edition 840 Hvilken ville du valgt ? ...og hvorfor ? Ville ikke ha valgt noen av dem, de er overpriset iforhold til ytelsen! Hadde heller valgt en dual-core prosessor fra AMD, (Athlon 64 X2 4400 eller 4800) Tror at dobbel kjerne CPU'ene til AMD byter bedre enn Intel sine overall. For ikke å snakke om effektbruk og temperatur... Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Legger med noen tester fra Xbitlabs... Adobe Premiere for eksempel: Kanskje After Effects også? Ganske likt på videoredigering, PhotoShop er faktisk AMD ende litt bedre. Og til slutt for kontor-applikasjoner: Her gjør AMD rent bord... Business Winstone test emulates the user’s work in the following popular apps: Microsoft Access 2002, Microsoft Excel 2002, Microsoft FrontPage 2002, Microsoft Outlook 2002, Microsoft PowerPoint 2002, Microsoft Project 2002, Microsoft Word 2002, Norton AntiVirus Professional Edition 2003 and WinZip 8.1. Endret 18. juni 2005 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Pentium Extreme Edition 840 har en fordel over AMD sin X2 4800+ og det er Hyperthreading (HT), noe som kan hjelpe deg i videoredigering. Men jevnt over er faktisk X2 4800+ raskest av disse. Og blir ikke så varm. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Pentium Extreme Edition 840 har en fordel over AMD sin X2 4800+ og det er Hyperthreading (HT), noe som kan hjelpe deg i videoredigering. Men jevnt over er faktisk X2 4800+ raskest av disse. Og blir ikke så varm. Det har også vist seg at i flere scenarior så trekker HyperTreading kombinert med dual-core ytelsen ned... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Raptor' date='19/06/2005 : 10:01'] Bruksområdene blir videoredigering og tunge regneark. Spilling er fraværende... Pentium Extreme Edition 840 har en fordel over AMD sin X2 4800+ og det er Hyperthreading (HT), noe som kan hjelpe deg i videoredigering. Men jevnt over er faktisk X2 4800+ raskest av disse. Og blir ikke så varm. Det har også vist seg at i flere scenarior så trekker HyperTreading kombinert med dual-core ytelsen ned... Enkelte tilfeller med single-core og HyperThreading har også vist ytelsesnedgang ved bruk av HT, dette pga. mangel på båndbredde (noe som overhodet ikke blir bedre når det er 2 kjerner på samme FSB'en). Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 (endret) Dette er jo ikkje en diskusjon om Intel VS AMD, men kva fyren skal velge av Pentium EE 840 og Pentium 4 EE 3,73. Eg tror eg ville valgt Pentium EE 840. Selv om P4EE 3,73 vil yte bedre i enkelttrådete programmer så har du ett større potensiale i dualcore om ett år eller to når flere programmer blir flertrådet. Det kommer jo litt ann på når han skal bytte den ut igjen. Endret 19. juni 2005 av Dragavon Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Jeg vet det Dragavon, men når han beskriver bruksområdet sitt, så er det lov å komme med noen råd er det ikke? Han vil tjene på dual core. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå