Gå til innhold

Debian newbie sp. Nytt sp

Anbefalte innlegg

hei jeg lurer på hvordan jeg avslutter X i debian.

tidliger så har jeg brukt FC 2 og 3, ubuntu.

jeg skrev

init 3

så fikk jeg beskjed om

INIT: change run level 3

men X er enda ikke avsluttet

Edit: nytt sp lenger nede

Endret av Myrsve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, ctrl+alt+backspace dreper X, normalt sett.

Om du bruker gnome, så regner jeg med at du også kan bruke 'Log out'

Ctrl+Alt+Backspace dreper ikke X hvis du bruker en sesjonshåndterer (GDM, KDM), og siden de fleste bruker en slik dreper Ctrl+Alt+Backspace normalt sett ikke X... ;)

Til trådstarter: Gå inn i en konsoll og kjør "killall gdm/kdm/xdm/etc" hvis du bruker en sesjonshåndterer (innloggingshåndterer) eller Ctrl+Alt+Backspace i X hvis ikke...

Lenke til kommentar
Vel, ctrl+alt+backspace dreper X, normalt sett.

Om du bruker gnome, så regner jeg med at du også kan bruke 'Log out'

Ctrl+Alt+Backspace dreper ikke X hvis du bruker en sesjonshåndterer (GDM, KDM), og siden de fleste bruker en slik dreper Ctrl+Alt+Backspace normalt sett ikke X... ;)

Til trådstarter: Gå inn i en konsoll og kjør "killall gdm/kdm/xdm/etc" hvis du bruker en sesjonshåndterer (innloggingshåndterer) eller Ctrl+Alt+Backspace i X hvis ikke...

Jeg er litt forvirret, jeg snakker om å drepe X i innlegget mitt, og du siterer meg og snakker om sesjonshåndterere? Jeg har da ikke nevnt dem med et ord?

Ctrl+alt+backspace dreper X, punktum.

Lenke til kommentar
Jeg er litt forvirret, jeg snakker om å drepe X i innlegget mitt, og du siterer meg og snakker om sesjonshåndterere? Jeg har da ikke nevnt dem med et ord?

Ctrl+alt+backspace dreper X, punktum.

Ctrl+Alt+Backspace dreper ikke X hvis du bruker en sesjonshåndterer (GDM, KDM), og siden de fleste bruker en slik dreper Ctrl+Alt+Backspace normalt sett ikke X...

Poenget er at Ctrl+Alt+Backspace sannsynligvis ikke dreper X siden han sikkert bruker en sesjonshåndterer.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen alle sammen, Gimper sitt forslag hjalp. nå har jeg får installert nvidia driverene.

kommer helt sikkert med flere sp etter vært som jeg lærer med debian. er det noen som vet om en bra debian side med mye tutorials og infomasjon så vær så snill å post dem

Endret av Myrsve
Lenke til kommentar
jeg skrev
init 3

så fikk jeg beskjed om

INIT: change run level 3

men X er enda ikke avsluttet

Skyt meg hvis jeg tar feil, men har ikke Debian en annen standard for runlevels enn hva som brukes i de fleste andre distroer? Tror det er noe slik i Debian:

1: singleuser

2: multiuser u/ X

3: multiuser m/ X

Lenke til kommentar
hei jeg leter etter et FTP prog med SSH støtte. fant gftp men den hadde ikke ssh støtte da måtte jeg linke ssh støtten til gfte programmet men det skjønte jeg ikke noe av. er det noen som kan hjelpe meg

gFTP har støtte for SSH, du kan også bruke sftp.

Lenke til kommentar
hei jeg leter etter et FTP prog med SSH støtte. fant gftp men den hadde ikke ssh støtte da måtte jeg linke ssh støtten til gfte programmet men det skjønte jeg ikke noe av. er det noen som kan hjelpe meg

gFtp har SSH støtte. Ellers finnes KBear for KDE.

Lenke til kommentar

1. har et spørsmål til hvordan finner jeg ut hva dvd-romen heter.

f.eks. en av partisjonene på hardisken heter hda5

2. Lurer også på hvordan jeg finner ut hva alle partisjonnen heter.

i fedora og ubuntu trenge jeg bare å skive

/sbin/fdisk -l

når jeg gjør det i debian så får jeg ikke opp noen liste

Endret av Myrsve
Lenke til kommentar
1. har et spørsmål til hvordan finner jeg ut hva dvd-romen heter.

f.eks. en av partisjonene på hardisken heter hda5

Hvis du vet hvilken IDE-kontroller og hva master/slave-oppsettet er, så er det lett å finne det ut: hda, hdb, hdc og hdd tilsvarer primary master, primary slave, secondary master og secondary slave (respektiv rekkefølge). Alternativt kan du bla igjennom informasjonen dmesg gir deg.

Er dvd-rom'en SCSI-basert vil den få drivernavnet sdX, hvor X er rekkefølgen enheten ble detektert (rett meg hvis jeg tar feil). Snakker vi S-ATA og nye drivere vil enheten få drivernavnet hdX, hvor X er større enn d - mest sannsynlig hde hvis du ikke har andre S-ATA-enheter.

2. Lurer også på hvordan jeg finner ut hva alle partisjonnen heter.

i fedora og ubuntu trenge jeg bare å skive

/sbin/fdisk -l

når jeg gjør det i debian så får jeg ikke opp noen liste

Hvis fdisk er installert kan du som root liste opp innholde på en partisjon med kommandoen fdisk -l /dev/[enhetsdriver], f.eks fdisk -l /dev/hda for master på den første IDE-kontrolleren. Her skal det ikke være noe spesielt med Debian, men det kan hende at Debian ikke har detektert enhet hvis partisjonstabell du prøver å liste opp.

Lenke til kommentar
Er dvd-rom'en SCSI-basert vil den få drivernavnet sdX, hvor X er rekkefølgen enheten ble detektert (rett meg hvis jeg tar feil). Snakker vi S-ATA og nye drivere vil enheten få drivernavnet hdX, hvor X er større enn d - mest sannsynlig hde hvis du ikke har andre S-ATA-enheter.

SATA disker vil også få navnet sdX.

Lenke til kommentar

fdisk -l

fungerer som SuperUser eller som root i Debian.

ellers:

df -h

lister partisjoner med info om brukt og ledig diskplass. Viser også hvor cdrom/dvdrom er montert viss du har en cd i stasjonen.

Vanligvis blir automount installert og satt opp automatisk av Debians installasjonsprogram og da kommer CD/DVD-rommen opp på desktop når du setter inn en cd/dvd. Blir som standard også montert i:

/cdrom

/media/cdrom

og

/media/cdrom0

(Debian 3.1 stable)

Endret av Mental
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...