Gå til innhold

Narkiser og sitrusfruktene deres

Anbefalte innlegg

Tar denne diskusjonen ut fra "Bergensere på forumet"-tråden i håp om å treffe et bredere publikum.

Alle har vel hørt historier om heroinmisbrukere som bruker appelsiner og sitroner for å rense nålene sine, for så å legge dem tilbake i kassen. Det jeg lurte på, er om dette faktisk har noe for seg, eller om det bare er en vandrehistorie som har spredd seg både innad og utenfor narkis-miljøet.

Pga jobben min må jeg desinfisere og sterilisere gjenstander temmelig ofte. For å sterilisere (dvs. fjerne alle bakterier) noe, blir det først lagt i et desinfeksjonsbad, og deretter inn i en autoklave hvor det ligger under 2 bar trykk og 135 grader i 30 minutter. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan en sitron kan gjøre samme.

Noen som sitter på noe finfin informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker det var en reportasje på nyhetene for lenge siden angående dette. Var vist rapportert et par tilfeller der noen narkomane hadde stukket nåla i sitroner og lagt dem tilbake i disken... Tror fenomenet er over for lengst ettersom tilgangen på nye nåler har økt de siste årene. Tror heller ikke sitronen er et vidundermiddel som renser ting. Nålene ser kanskje renere ut, men tror det er en myte. Kanskje sende en mail til Mythbusters? :w00t:

Lenke til kommentar
Er heptatitt en narko-sykdom?! Jeg er vaksinert mot det...

Du er sannsynligvis vaksinert mot hepatitt A, siden du reiste ett sted i utlandet. Det smitter gjennom mat (tror jeg), mens hepatitt B og C smitter gjennom blod og sæd.

Stemmer nok det. Jeg ble vaksinert før en reise til Russland.

Lenke til kommentar
Er heptatitt en narko-sykdom?! Jeg er vaksinert mot det...

Du var vel i risikogruppen, og ble derfor vaksinert :!:

Neida, vaksinen er kjekk å ha hvis man skal reise til enkelte land, og i tillegg et must for helsepersonell, spesielt hvis man skal ha seksuell omgang med pasientene sine.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Sitronsyre er en ganske sterk syre, og de fleste bakterier vil ha vanskelig for å leve lenge i dette miljøet. Derfor tror jeg ikke det på noen måte kan ha noen negativ virkning, snarere tvert i mot. Det tar knekken på mye, men likevel er det jo ikke det samme som sterilisering.

De fleste virus, f.eks., overlever greit et lite syreangrep. Det samme gjør kjemiske urenheter og de fleste organiske forbindelser.

Lenke til kommentar
Neida, vaksinen er kjekk å ha hvis man skal reise til enkelte land, og i tillegg et must for helsepersonell, spesielt hvis man skal ha seksuell omgang med pasientene sine.

Men nå er det vel ikke noen vaksine mot hepetaitt C, som er den skumleste, og mest vanlige (tror jeg) blant sprøytenarkomane.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...