Jørgen Sørheim Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Tar denne diskusjonen ut fra "Bergensere på forumet"-tråden i håp om å treffe et bredere publikum. Alle har vel hørt historier om heroinmisbrukere som bruker appelsiner og sitroner for å rense nålene sine, for så å legge dem tilbake i kassen. Det jeg lurte på, er om dette faktisk har noe for seg, eller om det bare er en vandrehistorie som har spredd seg både innad og utenfor narkis-miljøet. Pga jobben min må jeg desinfisere og sterilisere gjenstander temmelig ofte. For å sterilisere (dvs. fjerne alle bakterier) noe, blir det først lagt i et desinfeksjonsbad, og deretter inn i en autoklave hvor det ligger under 2 bar trykk og 135 grader i 30 minutter. Jeg har vanskelig for å forstå hvordan en sitron kan gjøre samme. Noen som sitter på noe finfin informasjon om dette? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 OMG! Om det er sant... Det er jo litt skummelt om noen narkomane tror det fungerer, og gjør det. Ekkelt er det i hvert fall. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Bruker dem ikke syra til å smelte heroin i da? Man bruker det iallefall til det og. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 De bruker sitronsyre (sitronsaft) for å løse opp heroinen, ja, men det er noe helt annet. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg kan spørre onkel om du ikke opplyses om dette:P Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Det må være utrolig mye smitte innen narkotikamiljøet... Mer en jeg ante Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Husker det var en reportasje på nyhetene for lenge siden angående dette. Var vist rapportert et par tilfeller der noen narkomane hadde stukket nåla i sitroner og lagt dem tilbake i disken... Tror fenomenet er over for lengst ettersom tilgangen på nye nåler har økt de siste årene. Tror heller ikke sitronen er et vidundermiddel som renser ting. Nålene ser kanskje renere ut, men tror det er en myte. Kanskje sende en mail til Mythbusters? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Mja, det er en grunn til at en svært høy prosentandel har hepatitt av et eller annet slag. Sjansen for å bli smittet av hepatitt B er 6-40%, og hep. C er 10% (ved blod-blod-kontakt). HIV er derimot 0.4-0.5%. Men, nok om det. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Kanskje sende en mail til Mythbusters? Hehe, har vært inne på tanken. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Er heptatitt en narko-sykdom?! Jeg er vaksinert mot det... Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Vet alle sprøytenarkomane om dette? (Med tanke på at tremeningen min er heroinavhengig) Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Er heptatitt en narko-sykdom?! Jeg er vaksinert mot det... Du er sannsynligvis vaksinert mot hepatitt A, siden du reiste ett sted i utlandet. Det smitter gjennom mat (tror jeg), mens hepatitt B og C smitter gjennom blod og sæd. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Er heptatitt en narko-sykdom?! Jeg er vaksinert mot det... Du er sannsynligvis vaksinert mot hepatitt A, siden du reiste ett sted i utlandet. Det smitter gjennom mat (tror jeg), mens hepatitt B og C smitter gjennom blod og sæd. Stemmer nok det. Jeg ble vaksinert før en reise til Russland. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hepatitt B - er det den "japansk hepatitt"? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Er heptatitt en narko-sykdom?! Jeg er vaksinert mot det... Du var vel i risikogruppen, og ble derfor vaksinert :!: Neida, vaksinen er kjekk å ha hvis man skal reise til enkelte land, og i tillegg et must for helsepersonell, spesielt hvis man skal ha seksuell omgang med pasientene sine. Endret 18. juni 2005 av Langbein Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Sitronsyre er en ganske sterk syre, og de fleste bakterier vil ha vanskelig for å leve lenge i dette miljøet. Derfor tror jeg ikke det på noen måte kan ha noen negativ virkning, snarere tvert i mot. Det tar knekken på mye, men likevel er det jo ikke det samme som sterilisering. De fleste virus, f.eks., overlever greit et lite syreangrep. Det samme gjør kjemiske urenheter og de fleste organiske forbindelser. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg spurte søskenbarnet mitt som har vært narkoman i drøyt femten år nå nettopp, og han sa at han aldri hadde hørt om noe sånt her i Trondheim. Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Er det mulig og bli smittet av HIV om dette er sant? Ja,jeg vet at sjangsen er forferdelig liten. Endret 18. juni 2005 av FrenChie Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Neida, vaksinen er kjekk å ha hvis man skal reise til enkelte land, og i tillegg et must for helsepersonell, spesielt hvis man skal ha seksuell omgang med pasientene sine. Men nå er det vel ikke noen vaksine mot hepetaitt C, som er den skumleste, og mest vanlige (tror jeg) blant sprøytenarkomane. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Godt mulig, det er A og B jeg er vaksinert mot om jeg husker riktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå