Gå til innhold

ntfs i dos

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med å finne partisjon i dos med windows xp og/eller windows win98se startup disk. Skal legge inn xp om igjen på c: men finner som sagt ikke partisjonen med 98 og xp startup disk. Hvordan finner jeg ntfs partisjon c: og d: i dos?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skal installere rett over, og ikke har noe data på den partisjonen så er det bare å boote med cd'en til XP (ikke disket). Da vil du etterhvert komme til et sted der du velger partisjon o.s.v. og der kan du velge c:

Skulle du derimot gjerne ha noen av dataene som ligger under "my dokuments" eller andre mapper som XP oppretter så må du nok belage deg på å ta backup av disse først. Helst over på en annen partisjon , brenne på en cd e.l.

Det er mulig å lese data fra en NTFS partisjon fra DOS men da trenger du å laste ned noe ekstra software.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware...e/NTFSDOS.shtml

Det beste, etter min mening, er å få alt du skal ta vare på ut fra den partisjonen du skal reinstallere på. Altså ta backup av det, og så under installasjonen velge å reformatere denne partisjonen. Da er man sikker på å bli kvitt alt rot og møkk som skulle ligge igjen fra den gamle installasjonen.

Pleier derfor å lage en partisjoen som jeg instalerer OS'et på lager den ca 2GB så lager jeg en annen partisjon som jeg installerer alle programmer og spill på og annen data. da kan jeg reinstallere så ofte jeg vil uten å være redd for tap av data. bare reinstallere programmene / spill etterpå.

PS har sett at noen spill legger saves i My documents mappen .. greit å kopiere det som ligger der til den andre partisjonen.

G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...