Tha_Zaynt Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Er det mulig å koble en vanlig tv antenne til et trådløst nettverkskort ved hjelp av en vanlig coax-kabel og dermed bruke antennen som forsterker? eller blir det for mye signaltap osv. ? Lenke til kommentar
roxxx Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 går ikke an, det er bla for stor forskjell i frekvensområdet, pluss rent teknisk. Skal du forsterke opp signalet er det billigste bygge en sånn: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314901&hl=quad Denne er enkel og grei, og det funker. Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 jeg brukte tv antenne når min antenne til netverkskortet mitt var ødelagt det funket fint Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 jeg brukte tv antenne når min antenne til netverkskortet mitt var ødelagtdet funket fint En antenne er bedre enn ingen antenne. Men en TV-antenne vil ha feil lengde i forhold til bølgelengden på signalet som skal sendes/mottas. Vanligvis har antenner lengde lik 1/N (eller 1/2N, litt usikker på detaljene) ganger bølgelengden til signalet. Det er fordi vi ønsker stående bølger (resonans) i antennen slik at bølgende kommer i fase og signalet forsterkes. En TV-antenne vil normalt være for lang. Men dersom du har en teleskop-antenne, så kan du prøve å finjustere på lengden på den for å se om en gitt lengde er mer riktig enn andre. Bølgelengden til et radiosignal = utbredelseshastighet / frekvens. Utbredelseshastighet = lyshastighet ~ 300 000 000 m/s. Frekvens = 2.4 GHz. => Bølgelengde ~ 12.5 cm Måler du lengden på antenna på en trådløs router, så finner du at den er ca 6 cm, altså halve bølgelengden. Ikke tilfeldig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå