FraXinuS Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg har en lang tp kabel som jeg ikke har sånne kontakter i endene på. Så derfor prøvde jeg å ta kontaktene fra en annen liten kabel som jeg hadde liggende. Jeg kappet av kontaktene slik at det var en liten stomp med kabel igjen også snurret jeg den sammen med den lange kabelen. jeg koblet de samme fargene sammen Men når jeg kobler den på maskina nå så virker den ikke. Hvorfor virker den ikke? Det burde jo gå? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Det burde jo gå? Nei. Kjøp deg en ordentlig kabel. Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Det er klart det går hvis alle kablene av de forskjellige fargene er tilkoblet hverandre, men det er ikke å anbefale... Skal ikke mye til før de mister kontakten med hverandre... Du kan heller kjøpe slike kontakter som sitter på enden av nettverkskablene, og dermed lage kabler selv, men da trenger du en spesiell tang for å feste kablene inne i kontakten. Er ikke sikker på hvilke nett butikker som selger slike, men biltema gjør det hvertfall. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jeg skal det, men jeg får ikke kjøpt før på mandag, men jeg vil på nettet nå i helga. Endret 18. juni 2005 av FraXinuS Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Det burde gå, men god kontakt har mye å si, det er også viktig å koble riktig, det er fort gjort å bomme der. Så er det greia med krysset kabel og rett kabel, pc->pc=krysset pc->switch er ikke krysset Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 jepps, burde gå. men trenger du en krysset kabel eller ikke? det blir bestemt av hvordan du surrer sammen ledningene. google etter hvordan tp-kabler skal kobles i kontakten, og sammenlign med kontaktene på din egen kabel! Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Tror ikke jeg trenger en krysset kabel. Den skal gå fra switchen og opp til maskina mi. På den ene kabelen står det cat.5 og på den andre står det cat.5e. Har det noe å si? Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg hadde en veldig hjemmelaga kabel til laptoppen min for en stund siden. Var 2 kabler med bare en kontakt på hver som jeg surra sammen. Tok å avisolerte et godt stykke, tvinna sammen og teipa godt. Funka greit men det blir jo masse retransmisjoner så man får jo ikke akkurat den beste hastigheten Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 hmm, jeg får prøve å snurre de litt bedra da. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Ettersom det er to standarder for kobling i endepunktene på TP-kabler bør du sjekek dette også. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hvorfor bruker ingen de gode gamle sukkerbitene lengre?... *sukk* Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Hvorfor bruker ingen de gode gamle sukkerbitene lengre?... *sukk* Veldig godt poeng! 2200 innlegg Endret 18. juni 2005 av ManagHead Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Der jeg bodde før, delte jeg internett med naboen. Han bodde ca.100 meter unna, men vi koblet oss sammen via nettverkskabel :!: Denne kablen ble slengt opp i trærne, fordi den skulle krysse en privat vei. En dag ble den delt i to av en høy lastebil. Det gikk å skjøte den med skjøtekabelsko som kan smeltes, så de blir vanntette. Dette er kabelsko som brukes på biler. Det fungerte fint ihvert fall Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg brukte ikke sukkerbit fordi jeg den gangen ikke var klar over at jeg bare trengte 2par. Så det hadde blitt en heftig lang sukkerbit. Lenke til kommentar
Viewety Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Der jeg bodde før, delte jeg internett med naboen. Han bodde ca.100 meter unna, men vi koblet oss sammen via nettverkskabel :!: Denne kablen ble slengt opp i trærne, fordi den skulle krysse en privat vei. En dag ble den delt i to av en høy lastebil. Det gikk å skjøte den med skjøtekabelsko som kan smeltes, så de blir vanntette. Dette er kabelsko som brukes på biler. Det fungerte fint ihvert fall Hvor lang kan en slik nettverkskabel egentlig være før den ikke vil fungere mellom to pcer/huber? Har lest et sted at det var omtrent 100 meter som var den maksimale lengden. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Burde funke dette... Kjører du på 10MB kan du faktisk kjøre på 6 leders flat telefonkabel over lange avstander. Det er sikkert en fordel om du tvinger nettverkskortet til å kjøre 10MB. Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Der jeg bodde før, delte jeg internett med naboen. Han bodde ca.100 meter unna, men vi koblet oss sammen via nettverkskabel :!: Denne kablen ble slengt opp i trærne, fordi den skulle krysse en privat vei. En dag ble den delt i to av en høy lastebil. Det gikk å skjøte den med skjøtekabelsko som kan smeltes, så de blir vanntette. Dette er kabelsko som brukes på biler. Det fungerte fint ihvert fall Hvor lang kan en slik nettverkskabel egentlig være før den ikke vil fungere mellom to pcer/huber? Har lest et sted at det var omtrent 100 meter som var den maksimale lengden. Stemmer det du sier. Folk advarte oss mot å strekke kabelen, fordi det ikke ville fungere. Det gikk først ikke, men ved å bytte om på noen av lederne i hver ende, fungerte det. Vi delte linjen med en router. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 En mulig grunn til at det ikke fungerer er at lederene må være flettet på en spesiell måte (vistnok) for at det ikke skal bli for mye støy mellom lederene. (skyt meg om dette ikke er 100% rett) Det kan være at ledningen din er såpass lang at dette støypunktet på kabelen er nok til at den ikke fungerer. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Tror nok ikke de trenger å være fletta på en spesiell måte men det er mye mulig han får for mye støy ja. Min var forsåvidt lang den og. var vel 10-15meter tenker jeg Endret 18. juni 2005 av tonna Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 En mulig grunn til at det ikke fungerer er at lederene må være flettet på en spesiell måte (vistnok) for at det ikke skal bli for mye støy mellom lederene. (skyt meg om dette ikke er 100% rett)Det kan være at ledningen din er såpass lang at dette støypunktet på kabelen er nok til at den ikke fungerer. Joda, du er inne på noe. Mer presist skal kabelparene i kabelen være tvunnet for å forhindre støy. Mener å huske å ha lest at i følge spesifikasjonene kan man ikke "rette" ut mer enn ca. 1.5 - 2 cm av denne tvinningen ved hver kabelende. Denne lengden er visst målt fra ytterste spiss på lederne inne i kontakten, så det er ikke mye å gå på I praksis går det greit å bruke et skjøtestykke el. 2 slik som jeg har vært borti på diverse lan. Virker som om måten det ble skjøtet på her kan ha medført at flere cm av kabelparene ble "rettet ut". Likevel større sjans for at kabelen er bare feilkoblet. Uansett, det blir dårlig TP-kabel av det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå