Gå til innhold

Får ikke kjørt DOS (har ikke noe OS)


Anbefalte innlegg

Har en gammel PC, som jeg tenkt å bruke til nedlastning av filer(familie PC'en blir slått av hele tiden ;) )

Problemet er at den har stått uten OS en stund etter at jeg formaterte disken og prøvde å installere linux for noen år siden. Det var Win 98 på PC'n før.

 

Trodde jeg hadde en bootdiskett, men den fungerer ikke. Har kopiert installasjonsfilene fra Win98 over på harddisken som står i, men siden jeg ikke får kjørt DOS, så får jeg jo heller ikke tilgang til filene på harddisken.

 

Er det noen der uten som vet hva jeg kan gjøre? Trenger vel bare en oppstartsdiskett som fungerer?

 

- Håvard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
last ned fila for 98 oem med ramdisk på en maskin med win. Dobbelklikk på filen og følg instruksjonene.

 

Den vil da formatere og kopiere over filene. Evt kan du starte opp med en win98 cd hvis du har det liggende (me funker vel også)

Edit: Det var den fil(98OEM ) jeg prøvde i sted, og det var da jeg fikk opp den feilmeldinga.

 

Men jeg klarer ikke å starte opp med en win98 cd, siden jeg ikke har drivere til CD-rom. Har kopiert innholder fra win98-cd'en over til harddiskene jeg bruker, slik at jeg kan installere derfra.

Endret av 31137
Lenke til kommentar

Forstår tidligere poster slik at du har fått laget deg en boot disk?

 

Og du sier du har hatt Linux på maskina før?

 

Da må du fjerne partisjonene på hardisken og opprette nye, bare formatering holder ikke.

 

kjør fdisk fra boot disken

Lenke til kommentar

Ok, men jeg fikk aldri installert linux, så det er kun en partisjon på disken.

Hvilken filsystem den er formatert med er jeg ikke sikker på, men det er jo verdt å sjekke opp. Kan det være grunnen til at jeg ikke får kjørt dos med oppstartsdiskett??

 

Uannsett får jeg ikke kjørt f-disk, siden PC'en ikke reagerer på innholder på disketten(og ja, jeg har prøvd med mange forskjellige disketter)

 

Skal prøve å formatere med FAT32, så får vise hvor det fører..

Lenke til kommentar

hmm.. hvordan får jeg bestemt hvilket format jeg vil formatere til?

 

Sist jeg formaterte disken, passet jeg den bare inn i en PC med XP, og skrev

"format F:"

 

covah: Den har ikke stått så lenge, og jeg tror årsaken til at tin gikke fungerer er at det er feil format på harddisk, siden jeg fikk opp DOS før jeg formaterte.

Endret av 31137
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...