Gå til innhold

problemer med DSLR fra Canon, kan du hjelpe?

Anbefalte innlegg

Først; kamera det er snakk om: Canon EOS 300D

objektiv som ble brukt: Canon 28-80mm 1:2.8-4 L

Plutselig skjedde det noe rart med kameraet. Halve bildet ble svart, ser ut som om det er en stooor bille på objektivglasset, men det er det ikke siden jeg har prøvd med flere objektiv. Kan det ha noe å gjøre med at det har ligget i sola, eller kan det være objektivet jeg brukte (Canon 28-80mm 1:2.8-4 L) ? Eller er det rett og slett noe med speilet?

Jeg håper på svar som kan hjelpe meg. Kameraet MÅ ikke klikke nå, for om ikke mange dager skal jeg på en 2 uker lang fotojobb.

Endret av Rudd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eller er det rett og slett noe med speilet?
Er det i søkeren eller på bildene problemet er?

Hvis kameraet har ligget i sola uten linselokket på så kan det ta permanent skade ganske fort. Med linselokket på så er det ikke noe akutt problem selv om det ikke er den beste måten å oppbevare et kamera på.

Lenke til kommentar

Hvis kameraet har ligget i sola uten linselokket på så kan det ta permanent skade ganske fort. Med linselokket på så er det ikke noe akutt problem selv om det ikke er den beste måten å oppbevare et kamera på.

På bildene. Det lå med linselokk på, og ikke så lenge, så jeg tror egentlig ikke at dette er feilen. Jeg er redd det kan ha noe med et ødelagt speil å gjøre. Det første bildet jeg tok med denne svarte djevelen på, hørtes det ut som om noe ble ødelagt/knakk inne i kameraet.

Forøvrig trenger jeg et kamera til fredag. Kan jeg få låne hos Canon Norge, mens kameraet mitt evt. blir reparert? Jeg kjøpte det på Japan Photo, kan jeg få låne kamera der imens? Jeg regner med at det tar noen uker før jeg får det igjen, og det har jeg ikke tid til!

Endret av Rudd
Lenke til kommentar

Det høres ut som noe som ligger på bildebrikken. Ta et bildet på største blender og et på minste blender mot en jevn overflate. Hvis det er et fremmedlegeme på brikken så vil du se klar forskjell på bildene. Med minste blenderåpning så vil kanten rundt det mørke ble mye skarpere enn med maksimal blenderåpning.

Speilet brukes bare når du ser i søkeren, når du tar bildet så vippes det unna og lyset passerer rett fra objektivet til bildebrikken. Hvis du låser opp speilet (se bruksanvisningen) så kan du ta en titt og se om du ser noe på brikken. Hvis det påvirker en betydelig del av bildet så burde det være godt synlig.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Det høres ut som noe som ligger på bildebrikken. Ta et bildet på største blender og et på minste blender mot en jevn overflate. Hvis det er et fremmedlegeme på brikken så vil du se klar forskjell på bildene. Med minste blenderåpning så vil kanten rundt det mørke ble mye skarpere enn med maksimal blenderåpning.

Speilet brukes bare når du ser i søkeren, når du tar bildet så vippes det unna og lyset passerer rett fra objektivet til bildebrikken. Hvis du låser opp speilet (se bruksanvisningen) så kan du ta en titt og se om du ser noe på brikken. Hvis det påvirker en betydelig del av bildet så burde det være godt synlig.

Det er ikke noe på bildebrikken. Jeg hørte i stad at man skal levere kameraet inn på service etter 4000 eksponeringer. Jeg har tatt rundt 100 000 uten at det har vært på service. Det er mulig noe bak lukkeren har blitt så slitt at det er ødelagt.

Noen tips om hvor jeg kan lever det? Canon Norge? Må jeg innom butikken jeg kjøpte det på? Skal jeg høre der?

Takk for tilbakemeldingene

Lenke til kommentar
Lukkeren på 300D har en livstid på 50 000 eksponeringer så det er ikke rart du har problemer :)

Ikke rart at min har blitt ødelagt da :roll:

Noen som vet om Canon Norge kan fikse dette på 3/4 dager? Hvis jeg går dit og leverer og går dit og henter?

Lenke til kommentar
Noen som vet om Canon Norge kan fikse dette på 3/4 dager? Hvis jeg går dit og leverer og går dit og henter?

Nå driver ikke Canon Norge med noen form for reparasjoner da.

Dette er satt bort til to uavhengige firmaer:

Serviceproffen AS

Hallagerbakken 110

1256 Oslo

tlf. 22 62 96 60 - faks 22 62 93 30

http://www.serviceproffen.no

Camera & Videoteknikk AS

Liaveien 1

5090 Nyborg

tlf. 55 39 38 80 - faks 55 19 52 01

http://www.camera.no

Ville tatt en telefon og hørt hvilke muligheter de har innefor

den tidsrammen du forespeiler, og ca. pris på reparasjonen.

Lenke til kommentar

Ikke riktig!

På et dslr må man slå opp speilet før noe som helst slags lys skal komme inn på brikken. Om ikke kameraet har ligget med en langtidseksponering i sola har dette ingen betydning.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke helt forstått hvor problemet oppstår, eller om det oppstår flere steder.

Hvis du ser feilen i søkeren før du tar bilde, men ikke på selve bildet etter du har tatt det, så er det en feil med speilet.

Hvis du ser feilen i søkeren før du tar bilde, OG på selve bildet etter du har tatt det, så er det en feil i objektivet.

Hvis du IKKE ser feilen i søkeren før du tar bildet, men på selve bildet etter det har blitt tatt, så er det en feil med bildebrikken eller kanskje mest sannsynlig lukkeren.

Enkelt å greit :)

Serviceproffen AS

Serviceproffen er Canons eget verksted, og et datterselskap av Canon.

Lukkeren på 300D har en livstid på 50 000 eksponeringer så det er ikke rart du har problemer

Lukkeren har ikke en livstid på 50.000 eksponeringer, det er GARANTERT 50.000 eksponeringer. Det er imidlertid ingen regel som sier at den ikke klarer mange flere eksponeringer før den tar kvelden.

Mulig, men du kan ikke forvente å få det på garanti/reklamasjon om dette er et av de partiene som Japan Photo selv importerer fra utlandet. Da må du levere det i den butikken du kjøpte det i og vente noen uker før du får det tilbake. Uansett tar det gjerne mer enn 3-4 dager, men du kan jo si at det haster så kanskje...

Lenke til kommentar
På et dslr må man slå opp speilet før noe som helst slags lys skal komme inn på brikken. Om ikke kameraet har ligget med en langtidseksponering i sola har dette ingen betydning.
Bildebrikken tar ikke skade, men det kan bli veldig varmt inne i kameraet og LCD displayet i søkeren kan gå en tidlig død i møte.
Lenke til kommentar

Serviceproffen AS

Serviceproffen er Canons eget verksted, og et datterselskap av Canon.

:nei:

Serviceproffen er Canon's tidligere verksted, skilt ut for ca. 1,5 år siden og er i følge daglig leder Gunnar Rasmussen helt uavhengige og selvstendige.

Driver med akkurat det samme som de gjorde når de var underlagt Canon, med de samme folkene og samme lokalene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...