Simkin Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) lager en ny tråd, og sletter de andre jeg har lagd, ble så rotete altså, det begynte med att jeg skulle klokke cpu'en min i bios.. cpu er en P4 2.40ghz northwood med 800fsb.. og hovedkortet ett Asus P4P800-VM (i865G) jeg så ingen ting i bios der jeg kunne klokke, så jeg bestemte meg for å oppgradere bios, noe som gikk helt fint..(men biosen er fremdeles HELT lik, og får fremdeles ikke klokka, har funnet ut via ett forum att p4p800-vm ikke lar seg klokke via bios :mad: ) men da dukker det opp 2 "errorer" ved oppstarts bilde cmos time/date not set cmos settings wrong etter noe søking på nett fant jeg en tysk side der jeg fant ut hvordan jeg skulle "reset" bios.. for å få stilt klokka og datoen, for når jeg stilte klokka og datoen i bios og lagra så hjalp det ikkenoe.. og nå har jeg prøvd alt, flytta på jumperen for å resette bios, og tatt ut cmos batteriet.. men jeg får fremdeles ikke lagra klokkeslett og dato, faktisk så får jeg ikke lagra på noen ting i bios, alt kommer tilbake til slik det var ved reboot.. noen som vet hva jeg skal gjøre?? Endret 18. juni 2005 av Freeman84 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hvilken bios hadde du før oppdatering (navn/versjon) og hvilken har du etterpå. Du er sikker på at har benyttet korrekt bios (for ditt hovedkort)? Når du får "cmos time/date not set" tyder det på cmosklokken ikke går (batteriet?) Dette skal kunne endres i BIOS (og fra windows). Ender allikevel tiden opp med standardverdi for din bios - ville jeg sjekket batteriet - hvor gammelt er det. Et batteri skal normalt vare 1-3 år avhengig av maskinens bruk. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Hvilken bios hadde du før oppdatering (navn/versjon) og hvilken har du etterpå. Du er sikker på at har benyttet korrekt bios (for ditt hovedkort)? Når du får "cmos time/date not set" tyder det på cmosklokken ikke går (batteriet?) Dette skal kunne endres i BIOS (og fra windows). Ender allikevel tiden opp med standardverdi for din bios - ville jeg sjekket batteriet - hvor gammelt er det. Et batteri skal normalt vare 1-3 år avhengig av maskinens bruk. biosen jeg hadde først var 1013, den jeg har nå er 1016, har lastet ned bios fra asus sin hjemmeside for mitt hovedkort, så det er vel riktig det ja,. hovedkortet er bare noen måneder gammelt, dessuten har jeg prøvd ett annet batteri Endret 18. juni 2005 av Freeman84 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Har du forsøkt "ASUS CrashFree BIOS2" metoden som beskrevet på Asus hjemmeside for ditt hovedkort? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 flasha tilbake til 1013, og nå fungerer det igjen.. jaja.. da får det bare være sånn, ingen forskjell som jeg kan se i bios allikevel så.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Omsider var downloadsidene hos Asus tilgjengelige igjen. Nyeste versjon for ditt hovedkort er 1017 (datert 1/6-2005). Versjon 1016 er allerede "gammel" (fra 4/3-2005). Prøv evt 1017 - du vil jo hele tiden kunne gå tilbake til 1013 hvis 1017 ikke tillater endring/lagring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå