Gå til innhold

Venice varmere enn Winchester?

Anbefalte innlegg

Har byttet en Winchester 3000+ med en Venice 3000+, og testet littegrann.

Hardware:

OEM hs+vifte (samme), 3300rpm

kjølepastaen som satt på hs fra før

A8N-SLI (IKKE deluxe), BIOS 1009.003.

Begge klokket til 2300Mhz (alle BIOS innstillinger like).

CnQ disabled.

Voltage: auto.

Winchester idle: 46C

Winchester load: 53C

Venice idle: 48C

Venice load: 60C

Jeg byttet frem og tilbake en ekstra gang bare for å være helt sikker, og resultatene er innenfor margin på 2C. Noen gode ideer på hvorfor Venice er varmere? Etter hva jeg har lest så skulle den bruke en anelse mindre strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg ser i cpu-z så varierer voltage mellom 1.45 og 1.475 på begge, dvs såpass likt at jeg ikke kan tenke meg det er grunnen. Jeg har som sagt byttet de frem og tilbake flere ganger, så jeg tror kjoleribba er eliminert som årsak nå.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte Arctic Silver og hadde på Venice'n i dag. Idle temp økte til 55C, og nå kjører jeg Prime95, foreløpig 84C. Men den er 100% stabil. Kan det være at hovedkortet mitt viser høyere temperatur enn det som er reellt? Eller hva annet kan det være? Liker veldig dårlig å ha disse temperaturene...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Kjøpte Arctic Silver og hadde på Venice'n i dag. Idle temp økte til 55C, og nå kjører jeg Prime95, foreløpig 84C. Men den er 100% stabil. Kan det være at hovedkortet mitt viser høyere temperatur enn det som er reellt? Eller hva annet kan det være? Liker veldig dårlig å ha disse temperaturene...

Ja det var høye temperaturer. Ta på kjølern, hvis du ikke kan holde i flere sekunder er den over 60*C hvertfall.

Lenke til kommentar

Tipper det er misvisning på temperaturene ja, men det var et godt råd Pels kom med, en fin måte å sjekke temperatur på. Ideelt sett kunne du fått montert en temperaturmåler inntil kjernen og fått sjekka på det viset.

Kjører selv en 3200 Winchester, med saftig OC, og den ligger under 50C på load, har dog ikke stock kjøleløsning på den..

Lenke til kommentar

Ja det var høye temperaturer. Ta på kjølern, hvis du ikke kan holde i flere sekunder er den over 60*C hvertfall.

Skikkelig varmt, men kan holde i 10sek+. Mulig at AS trenger å "kjøres inn".. skal la den stå og godgjøre seg en liten stund nå.

Lenke til kommentar

Skikkelig varmt, men kan holde i 10sek+. Mulig at AS trenger å "kjøres inn".. skal la den stå og godgjøre seg en liten stund nå.

Når AC5 er kjørt inn går ikke temperaturen ned 30*C :p Var bare noen grader hos meg.

Lenke til kommentar

Du har tatt i betrakning Romtemp?

AC5 tar ca 200Timer å bli godt innkjørt, men temperaturforskjellen er nok ikke mere en maks 5-6C tipper jeg, helt avhengig av hvor plan og fin kjøleblokka er.

Sjekk om kanskje Venice får litt for mye Vcore, kanskje du kan prøve å nedjustere litt men tviler på at det vil ha et så utrolig stor forskjell, om det er en Heatspreader på så kan det være at denne er defekt og at det ikke er ordentlig kontakt mellom denne og kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...