Gå til innhold

Hva er overspenningsvern godt for ?

Anbefalte innlegg

Hva er overspenningsvern godt for ?

jeg har blitt villedet av forsjellige folk.

-Noen sier at det hjelper mot torden, så pc'n kan stå på da det tordner (noe som høres merkelig ut.)

-Andre sier at det bare hjelper om det er feil på det elektriske anlegget i huset her.

Hva hjelper det mot egentlig ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å forklare litt om det så skal jeg starte med å si at jeg har jobba som elektriker siden 1997 og gjør det enda.

Det finnes 2 typer overspenningsvern.

Den ene er grovvern som monteres i sikringsskapet og eskytter mot de litt større spenningspulsene og leder disse til jord.

Den andre typen er de som plugges i stikkontakten, de tar seg av de mindre spenningspulsene og leder de til jord.

Grovvernene vil beskytte mot lynnedslag i en viss grad men det er ingen garanti for at de vil beskytte 100% under ett tordenvær.

Enkelte lynnedslag er så kraftige at det ikke nytter uansett hva man gjør såfremt man ikke installerer lynavlederanlegg på huset.

Tror det skjedde forige vinter, hele huset brant ned til grunnen.

Det kan også hende at lynet slår ned 2 ganger på samme plass og da er overspenningsvernene utbrent etter første nedslag.

Dette har skjedd.

Grovvern beskytter også mot mindre og mere vanlige overspenninger men til finelektronikk blir det ikke nok, og det er her finvern av den typen man plugger i kontakte kommer til sin rett.

Finvern vil ikke beskytte mot lynnedslag og vil fungere dårlig dersom de står plugga i ujordet kontakt.

Vet at det er enkelte produsenter som sier at finvern beskytter mot lynnedslag men det er ikke riktig, det ligger i sakens natur at ett pluggbart vern skal kunne lede bort 10000 vis av ampere.

Selv automatsikringer har ikke bryteevne på over 10 000A.

Håper du ble litt smartere av dette. :)

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

takk :) det hjalp litt ja ;)

en ting jeg også lurer på som du også kan svare på siden du er elektriker;

Er en pc så brannfarlig som alle skal ha det til ?

Pappa babler om det.. "Du har bygget pc'n selv, sikkert løse kontakter osv."

Jeg har gått igjennom det fleere ganger..

Burde man skru av pc'n hele tiden, eller er det greit at den står på ?

Lenke til kommentar

Jeg sitter på min 3. selvbygde PC og mener at dersom man ikke åpner PSUen så er det ikke farligere en å ha en ferdigbygget PC i huset.

I tillegg er alle komponentene pluggbare så har man klart å plugge hunnkontakten i hannkontakten så er det ingen fare ute og går.

Den største spenningen som finnes inni PCen utenom PSUen er 12V så ingenting prekært her heller.

Tror ikke det er noe fare med det.

Når det er sagt så kan all elektronikk som går på 230V potenielt ta fyr men da som oftest pga. mye støv som hindrer luftkjøling av komponenter.

Det med å ha PCen på 24/7 avhenger vel om det er nødvendig eller ikke.

Driver du å laster ned mye eller leker server eller what ever maskina gjør døgnet rundt er det jo bare å ha den på, det står tross alt mange maskiner som servere som går året rundt.

Trenges det ikke så trekker jo maskina unødvendig strøm når den ikke er i bruk.

For å ta et eksempel:

Maskina med skjerm trekker ca 200W fra nettet når den er på.(dette er individuelt fra maskin til maskin og er tatt ut av luften bare for å ha et tall å regne med)

Det blir 4,8KW/timer pr. døgn som da utgjør 1752KW/timer pr. år.

Har du bare behov for å ha maskina på 12 timer i døgnet kan du spare 876KW/timer pr. år.

Da er det bare å finne ut hva strømmen koster pr. KW/time med nettleie så ser du besparelsen.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Husk at mye (om ikke det meste) av effekten går til varme, så om vinteren og når det er kaldt så vil den være med på å varme rommet/huset. Dermed sparer man en del på oppvarming.

I hele vinter har jeg ikke hatt eneneste varmeovn på rommet og det har alltid vært godt og varmt. Selv da det var 10-20 minusgrader ute. :D

Lenke til kommentar
Vet at det er enkelte produsenter som sier at finvern beskytter mot lynnedslag men det er ikke riktig, det ligger i sakens natur at ett pluggbart vern skal kunne lede bort 10000 vis av ampere.

Selv automatsikringer har ikke bryteevne på over 10 000A.

Helt riktig at et finvern ikke beskytter ved direkte lynnedslag....men

lynnedslag i elektrisitetsnett vil gi impulser på linjene langt fra nedslagspunktet, og da kan finvernet likevell redde fintfølende elektronik. Altså kan det det likevel hjelpe mot lynnedslag...

space

Lenke til kommentar

@perpyro:

Finvern vil ikke beskytte mot lynnedslag og vil fungere dårlig dersom de ikke står plugga i ujordet kontakt.

Er ikke sikker på om jeg skjønner, men et finvern fungerer altså bare om den er plugget i en ujordet kontakt? Betyr dette at man ikke trenger finvern om pc'en er plugget til jordet kontakt i veggen?

Lenke til kommentar
@perpyro:

Finvern vil ikke beskytte mot lynnedslag og vil fungere dårlig dersom de ikke står plugga i ujordet kontakt.

Er ikke sikker på om jeg skjønner, men et finvern fungerer altså bare om den er plugget i en ujordet kontakt? Betyr dette at man ikke trenger finvern om pc'en er plugget til jordet kontakt i veggen?

perpyro skrev nok stikk motsatt av det han mente. Det som skulle ha stått der var:

...og vil fungere dårlig dersom de ikke står plugga i jordet kontakt.

space

Lenke til kommentar

Helt riktig, snek seg inn en skrivefeil der, rettet på nå.

Skal man ha nytte av ett overspenningsværn må det være tilkobla jorda stikkontakt.

Også helt riktig at et finværn vil beskytte mot lynnedslag som har slått ned langt unna da pulsen vil bli svakere og svakere etterhvert som man kommer bort fra nedslagsfeltet.

Uansett så er et finværn bedre en ingen værn.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Akkurat som om det var El. Install læreren min som forklarte... :thumbup:

Det kan også hende at lynet slår ned 2 ganger på samme plass og da er overspenningsvernene utbrent etter første nedslag

Har vernet vert utstatt for lynnedslag SKAL det byttes ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...