Gå til innhold

Kirk Hammett vs. Øystein Sunde

BigJackW

Hvem er den beste gitaristen?  

372 stemmer

1. 1. Hvem er den beste gitaristen?

• Kirk Hammett
      94
    • Øystein Sunde
      278

Anbefalte innlegg

det mange glemmer når de skriver "hammet ville hatt problemer mer å spille Sundes sanger" er at mange av sangene til Sunde ikke er vanskelige i det hele tatt! det som kan være vanskelig med sangene til Øystein er at han spiller mye fingerspill. men øvelse gjør mester. tror ikke hammet hadde hatt store problemer med å spille sangene til Sunde, men jeg tror alikevel at Sunde er bedre enn Hammet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som er litt morsomt er hvor viktig det er for alle de som hører på "skikkelig musikk", altså ikke Metallica, å påpeke hvor sugen Kirk Hammet egentlig er.

So?

Denne diskusjonen går ut på kven som er den beste gitaristen, ikkje kven som klarer rolla si i bandet, og Hammett er virkelig ingen stor gitarist. Han skriver kanskje soloer som høyres jævlig tøffe ut, og tøffe er dei, heilt klart, men det er det. Serleg krevande er det ikkje.

Og, jo. Eg høyrer på Metallica, eg har faktisk alle albuma t.o.m Black Album, + Garage Inc. og S&M

Men likevel er hele tråden gjennomsyret med innlegg hvor folk sier at Kirk Hammet og Metallica er så oppskrytte at de blir kvalme og hvoir de generelt klager over at så mange liker Metallica. Og det er jo det som skjer hver gang noen prøver å diskutere Metallica; de tøffe gutta kommer og avblåser hele diskusjonen med en remse skjellsord mot disse tonedøve musikerne.

EDIT: Omformulert.

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Men likevel er hele tråden gjennomsyret med innlegg hvor folk sier at Kirk Hammet og Metallica er så oppskrytte at de blir kvalme og hvoir de generelt klager over at så mange liker Metallica. Og det er jo det som skjer hver gang noen prøver å diskutere Metallica; de tøffe gutta kommer og avblåser hele diskusjonen med en remse skjellsord mot disse tonedøve musikerne.

Gjennomsyra? Neppe. Da har du sannsynligvis ikke lest alle postene. Det har jeg.

T'Weed

Lenke til kommentar

Gjennomsyra? Neppe. Da har du sannsynligvis ikke lest alle postene. Det har jeg.

T'Weed

Gjennomsyra er et relativt begrep, og man setter gjerne ting litt på spissen når man argumenterer.

Jeg tror uansett du skjønte hva jeg mente.

Lenke til kommentar

Sunde er en genial låtskriver som i tillegg er skikkelig munnrapp. Men han er da ingen gitarist i verdensklasse slik Hammet er. Fordi om man ikke har noe til overs for Metallica eller Metallica-fans, så er det vel ikke noe problem å forstå at Hammet er bedre enn Sunde på gitar.

Seriøsitet er mangelvare på dette forumet.

Lenke til kommentar
Sunde er en genial låtskriver som i tillegg er skikkelig munnrapp. Men han er da ingen gitarist i verdensklasse slik Hammet er. Fordi om man ikke har noe til overs for Metallica eller Metallica-fans, så er det vel ikke noe problem å forstå at Hammet er bedre enn Sunde på gitar.

Seriøsitet er mangelvare på dette forumet.

Enten var det der verdensrekordforsøk i ironi, eller så tydeliggjorde du en gang for alle at du ikke har spesielt imponerende peiling. I dette tilfellet peiling på gitarister.

T'Weed

Lenke til kommentar
Enten var det der verdensrekordforsøk i ironi, eller så tydeliggjorde du en gang for alle at du ikke har spesielt imponerende peiling. I dette tilfellet peiling på gitarister.

T'Weed

Kan ikke forstå hva folk finner så fantastisk med Øystein Sundes gitarspill. Er banjokari også bedre enn Hammet eller? Personlig liker jeg ikke Metallica (måtte bare presisere en gang til), og Hammett er ingen stor gitarist. Men å sammenligne ham med en liten "ola dunk" som folk knapt har hørt om uten for landegrensene blir feil. Øystein Sunde er en ren pest og plage, og derfor vil jeg før spille Metallica hvor Hammett gjør et greit gitarspill.

Og T'Weed: Begynner du med dine personlige angrep igjen nå?

Lenke til kommentar

Hvis Sunde var så utrolig dyktig på gitar og et sjeldent gitargeni, hvorfor har han ikke kommet langt med det?

Han er og blir aldri noe annet enn en bygdetrubadur... En god gitarist er noe mer enn det, og en gitarist jeg over hodet ikke liker å høre på, er for meg ingen god gitarist. Gjelder ikke det de fleste?

Lenke til kommentar

Lite apropos :

Hmmm...husker når jeg startet å spille gitar på 80 tallet. Gitarlæreren min ville at jeg skulle lære Sunde's "Fender slåtten", men jeg satt heller og spilte ting fra "Ride the lightning" og "Master of puppets" fordi det faktisk var mye enklere :)

Som nevnt tidligere synes jeg Hammet er en skalarytter av rang (nei det er ikke positivt) , mens Sunde har en mye friere teknikk.

Lenke til kommentar
Lite apropos :

Hmmm...husker når jeg startet å spille gitar på 80 tallet. Gitarlæreren min ville at jeg skulle lære Sunde's "Fender slåtten", men jeg satt heller og spilte ting fra "Ride the lightning" og "Master of puppets" fordi det faktisk var mye enklere :)

Som nevnt tidligere synes jeg Hammet er en skalarytter av rang (nei det er ikke positivt) , mens Sunde har en mye friere teknikk.

Yes. Og jeg burde sikkert ikke dra "jeg har spilt gitar i femogtjue år, så jeg vet hva jeg snakker om"-kortet, men jeg gjør det allikevel:

Sunde lager nok begredelig musikk, men som gitarist er han faktisk svært god innenfor sin genre. Hammet er i mine ører bare akseptabel innenfor sin genre. Jeg tror faktisk de fleste som har noenlunde peiling på metal ville være smått enig i den påstanden.

Og støtter TAAB - jeg har gitt opp å prøve meg på Sundes saker. Kanskje betyr det at jeg er en elendig gitarist, men jeg tror ikke det......

T'Weed

Lenke til kommentar
Hvis Sunde var så utrolig dyktig på gitar og et sjeldent gitargeni, hvorfor har han ikke kommet langt med det?

Noko sjeldent gitargeni er han nok ikkje, men betre enn Hammett vil eg påstå han er. Han har ikkje komme langt med det fordi han ikkje har laga musikk som retter seg mot den gruppa som kanskje vektlegger gitarspel, det har heller ikkje vore intensjonen hans.

En god gitarist er noe mer enn det, og en gitarist jeg over hodet ikke liker å høre på, er for meg ingen god gitarist. Gjelder ikke det de fleste?

Eksempel: Eg tåler ikkje Yngwie Malmsteen og høyrer gjerne på Metallica framfor han, men eg klarer alikevel å innsjå at han er ein av verdas beste gitaristar og bankar dei fleste (inkludert Hammett) langt ned i tigertøflene.

Lenke til kommentar

Øystein Sunde er en knallgod gitarist.

Kirk Hammet er knallgod gitarist.

Men de spiller litt forskjellige sjangere, så det er ikke verdens letteste sak og sammenligne dem. Men det er ingen tvil om det hadde vært morro og høre dem spille hverandres låter!

Lenke til kommentar

Sunde er ikke den eneste som er flink på gitar, og som ikke er blitt spesielt kjent. Det er faktisk overraskende få som vet hvem satriani, malmsteen eller vai er. En ting er å være god, en annen ting er å få et publikum som liker musikken.

Om hammet skulle spille gitar på en mer avansert måte tror jeg det ville bryte med metallica sitt image. Det er musikk som de fleste kan spille med litt øvelse, men som likevel er barskt og har en viss kvalitet over seg. Det er ingen tvil om at Sunde er flink på gitar, i tillegg er han veldig spesiell når det gjelder vokal også (får liksom følelsen av at fyren holder en helt normal samtale).

Liker Metallica veldig godt, men Sunde ser jeg mer på som en blanding av en stand-up artist og en visesanger. Likevel tror jeg nok at Sunde er mye flinkere teknisk. Likevel har kanskje Hammet et bedre grep på publikum.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...