Gå til innhold

Kirk Hammett vs. Øystein Sunde

BigJackW

Hvem er den beste gitaristen?  

372 stemmer

1. 1. Hvem er den beste gitaristen?

• Kirk Hammett
      94
    • Øystein Sunde
      278

Anbefalte innlegg

Ser for meg lett overvektige noenogtjueåringer med fett hår, litt daterte briller og et gutterom fullt av tomme colaflasker og starwars-figurer......

:!: :yes::thumbup:

uansett!

mya av det anth sier er helt feil, og bruker som sammenligningsmomenter er helt feil anngående spørsmålet hvilke av artistene som er best på gitar.

om sunde ikke tørr å spille forran 10.000 gjør han ikke til noe tekniskt dårligere gitarist!

jeg ville uansett heller valgt en flott hytte i skauen, enn et palass i midtøsten :w00t:

ps: ta det rolig anth, jeg er ikke på noen måte ute etter å ta deg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste argumentene jeg ser for Sunde her er følgende: "Teknisk sett er Sunde bedre..."

Det synes jeg ikke holder mål. Det er lite konstruktivt i så tynne ord.

Tråden handler jo om hvem som er tenkisk best på gitar. Jeg synes det er usaklig av deg å dra inn ting som ikke har noe med saken å gjøre som f.eks suksess og satsing...

Ta f.eks Tomas Haake, en av verdens beste trommiser, men de færreste vet hvem han er... Blir han dårligere av den grunn?

Jeg synes Sunde er bedre enn Hammet fordi det eneste Hammet er god på er enkle riff og enkle soloer.. Å være god på enkle ting gjør en ikke god. Sunde bruker ikke kanskje ikke riff og soloer i musikken sin, men fingerspillet hans overgår de enkle riffene og soloene til Hammet.. Sunde kunne lært de fleste på en dag, mens jeg tviler sterkt på at Hammet hadde lært seg noen Sunde sanger på en dag...

Lenke til kommentar
Det finnes en rekke navn som alle har hørt om og vet bittelitt om. De som ikke vet det, lider av dårlig allmennkunnskap, og det er punktum.

En liten liste:

George Bush - President

Pol Pot - Diktator

Jimi Hendrix - Gitarist

Adolf Hitler - Jødeutrydder

Madonna - Artist

De som ikke vet det som står i den listen, bør vurdere å ta barneskolen på nytt...

Før eg las det her har eg aldri høyrt om Pol Pot.

Til dei som spelar gitar: Få tak i tablatur, noter eller kva det heiter til eit par Sunde-sangar og eit par riff av Hammett. Prøv begge deler og kom tilbake når d har funnet ut kva som er lettast å spele.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Til dei som spelar gitar: Få tak i tablatur, noter eller kva det heiter til eit par Sunde-sangar og eit par riff av Hammett. Prøv begge deler og kom tilbake når d har funnet ut kva som er lettast å spele.

Hammet lager ikke mange riff...

Lær heller et par soloer av Hammet og se om du får til å spille de i riktig tempo med tight spilling i det hele tatt.

edit:

Og forresten... hvis noen finner tabs av Øystein Sunde sanger så legge de ut her, fant ingen selv :)

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Lær heller et par soloer av Hammet og se om du får til å spille de i riktig tempo med tight spilling i det hele tatt.

jeg har noter på flere metallicasanger inklusive soloer, og jeg har noter til 2 øystein sunde sanger -sang bok-

jeg har relativt lett lært meg metallica sangene - inklusive soloene, og jeg har lært meg den ene sunde sangen... sunde sangene var enkelt og greit veldig mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

Fordi om man enkelt kan lære seg å spille metallica-sanger, så vil ikke det være ensbetydende med at det er enkelt å gjengi sangene nøyaktig.

Feks: Det er lett å lære seg å spille Stairway to Heaven, men gjør det Jimmy Page til en dårligere gitarist?

Konklusjonen min: Hvis det er enklere å lære seg Metallica-sanger enn Sunde-sanger, så gjør det Sunde til en mer omfattende låtskriver. Men det kan på ingen måte brukes som argument når man snakker om hvem som er teknisk best på gitar.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Fordi om man enkelt kan lære seg å spille metallica-sanger, så vil ikke det være ensbetydende med at det er enkelt å gjengi sangene nøyaktig.

Feks: Det er lett å lære seg å spille Stairway to Heaven, men gjør det Jimmy Page til en dårligere gitarist?

Konklusjonen min: Hvis det er enklere å lære seg Metallica-sanger enn Sunde-sanger, så gjør det Sunde til en mer omfattende låtskriver. Men det kan på ingen måte brukes som argument når man snakker om hvem som er teknisk best på gitar.

Du skal få ros for god argumentering, men problemet er at i dette tilfellet så taler det du sier imot stakkars Kirk. Jeg har sett ved flere anledninger at han har hatt problemer når det kommer til å fremføre sangene live.

Lenke til kommentar
Med andre ord er Kirk ingen god liveartist? Han kan dog være god i studio... Men nå har jeg fått både Sunde og Hammett oppi halsen. Ingen av dem interesserer meg nevneverdig.

Flertallet har avgjort at Sunde er best, og det har vært en lærerik diskusjon.

Du vrir tingene på en festelig måte anth. Ja, jeg tør påstå at han sliter live, noe som igjen viser at han kanskje ikke er så teknisk brilliant som enkelte vil påstå.

Men, men - jeg gir egentlig faen. Sunde og Hammet presterer på hver deres måte. Man trenger ikke hete The Great Kat for å spille i Metallica og man trenger ikke rocke for å være en gitarkamerat. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes at James Hetfield (2. gitarist i Metallica) er bedre enn Kirk Hammet, i det hele tatt så tror jeg det hadde vært best for Metallica om Hetfield tok de fleste soloene. Hammett er oppskrytt, men av Hammett og Sunde, så tror jeg at Sunde tar han blind, med bare tapping.. :!:

Lenke til kommentar
Hadde du spurt Kirk Hammett om han kunne ha spilt en av Øystein Sundes sanger så tviler eg sterkt på at han hadde sagt: "Åh, nei.. det klarer eg ikke.."

Men skal ikkje se så langt bort i fra at Øystein Sunde kunne ha sagt noe som "Hehe, nei - det er nok litt for raskt (i noen tilfeller) for meg"

IMO.

-Jar

Kirk spille raskt.. jaja... tapping er jo meget raskt... utenom one-soloen har jeg lite til overs for metallica... menmen... smak og behag, som også denne tråden ender i...

Litt av noen sjangre å sammenligne da...

Jeg synes personlig Øystein Sunde er best, men Kirk (eh... ESP...) skal ha + for god lyd.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett Sunde spille el-gitar, men hadde vært morsomt.

Har ikke sett Hammet spille på samme "måte" som Sunde heller,

Men Sunde RAWKS! Min stemme til han..

Fenderslåtten?

Han spiller på en Strat som morra hans hadde trødd en høyhælt sko igjennom (husker ikke hva hun hadde trødd igjennom, men det var iallefall noe elektronikk), og så fikk den en litt sær lyd etterpå :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...