Gå til innhold

Ny AMD støyfri spillepc med økonomisk tak


Anbefalte innlegg

Men prisen på $569.99 var da litt stiv..men det var med en psu på 700w.

ser litt på bildene her.er vannkjøling med i prisen eller?

Ser genialt ut dette..har nå funnet ut at vannkjølingen er med.

gå for dette kabinettet dere!!

 

jaja..uansett så blir dette en fet PC..sitter her å gleder meg til å lese artikkelen allerede.

har du tenkt å dele dette opp i en artikkelserie eller Dahle? og når kommer den?

Endret av intelli-musa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke rocket helt lik som bigwater, bare med annen radiator?

 

AtW

Stemmer det, forholdsvis 50% likt, det som er den store forskjellen er Reseratoren eller radiatoren, har nå testet systemet i 24t for lekasjer og for vurdering av vannblokken, kan være at denne vannblokken er av nyere art og at den har en bedre produksjonsprosses.

 

Stusser litt på at finishen på blokka ikke er bra nok, den er maskinpolert men det er mulig jeg må gå over med sandpapir, noen formening om et 800 papir er bra nok for å planslipe blokka eller bør jeg få tak i 1200 for den riktige finishen?

 

Sannsynligvis så er det samme pumpe og cpu blokk, heldigvis så har jeg både en Magnum 390 blokk i reserve samt en eheim 1048 pumpe som kan brukes om Thermaltake pumpa skal svikte, men den kjøleløsninga jeg bruker pr dags dato er ekstern så jeg må lage eller kjøpe en ny vanntank til pumpa om jeg skal montere den internt ergo velger jeg å bruke Thermaltake pumpa inntill videre.

 

Kommer med en mindre test av systemet om noen dager, må jobbe en del innimellom og det er også veldig fint vær for tiden så jeg tar det lugnt.

Lenke til kommentar

Har skrevet en del nå. 8 sider totalt uten bilder.

 

Dette blir vel del en av artikkelen

 

 

 

 

 

 

Grunnleggende kunnskap ved PC kjøp.

 

 

Hei alle sammen som syns PC kjøp er vanskelig. Jeg kan allerede avsløre at det er vanskelig å gjøre et bra kjøp, og det er vel ingen der ute som ønsker å gjøre et dårlig kjøp. Denne artikkelen er blitt til ved at flere forumbrukere har kommet med innspill, samt at jeg har hatt samtaler med flere av testerne som jobber i hw, så vel som i andre medier.

 

Kort om undertegnede:

 

Jeg har lekt meg med PC siden den gang vi hadde Commodore 64 og kassettspiller. Dette var tider da det to 30 minutter å laste inn enkleste versjon av PAC-MAN. Tider da vi kunne vente i timevis for å laste inn favorittspillet vårt. Jeg har hele tiden hatt sans for data, og det som hører med rundt. Min hobby innholder alt som har mer enn et bilde i sekundet, med andre ord. Jeg er også interessert i data og hvordan ting fungerer, noe som har medført en rekke artikler på hw fra mitt vedkommende. På denne tiden i fjor bygde jeg kanskje en av Norges desidert kraftigste hjemme-PC-er og gjorde en del erfaringer rundt dette.

 

Jeg skal nå prøve å sette dere inn i en verden slik at dere forstår det mest grunnleggende av datamaskinens verden og muligheter. Vi skal deretter sette sammen det jeg mener er den ultimale PC, og vi kommer til å foreslå alternative deler hele veien. Dette er en artikkelserie som skal hjelpe deg i å ta de rette valgene når det gjelder PC.

 

Hva er en datamaskin?

 

Jeg skal forklare dette billedlig slik at alle som aldri har sett eller tatt i en slik har en ide om hva det er.

 

Ta for deg en stor skole. Selv bygget er det vi kaller kabinett i dataverden. Det skal beskytte det som er inni mot vær og vind, samtidig som det kan isolere støy og annet. Men primærmålet er å holde støv og smuss borte, samt at det er lett å flytte på datamaskinen når alt ligger i en boks som dette. I enhver skole er det ventilasjon, det er det også i kabinettet. Her finner man ofte vifter av ulike typer som sørger for at delene inni kabinettet får kjøling luft inn. Inni skolen er det ofte ulike avdelinger, men alt er bundet sammen med ganger/trapper. Dette kaller vi hovedkortet i en datamaskin. Det er nødvendig for at alle delene kommuniserer med hverandre. Vi som elever trenger opplæring visuelt, her kommer skjermkortet inn. Så alt som har med det visuelle å gjøre står denne for. Vi har også en rektor/lærer som vi kaller CPU eller prosessor (ikke professor), denne står får alle utregninger og er selve hjernen i skolebygget. All data er tall og derfor trengs en prosessor som kan takle millioner av utregninger i sekundet. Professoren har også noen løpegutter som han gir små ordre. Dette kalles ram, som bistår CPU med å huske beskjeder som sendes rundt i skolebygget. Vi trenger også lærdom fra bøker. Og som alle vet er bøker tungvindt å lese og det tar tid å smale informasjon fra de. Dette er harddiskene i dette skolebygget. Og for å få strøm til hele greia står det en transformator utenfor, dette er PSU/strømforsyningen i en datamaskin.

 

Dette er selvfølgelig helt enkelt forklart, men dette er sånn ca hvordan ting fungerer.

 

 

Om det å kjøpe seg ny PC.

 

 

Mange av oss går til stadighet å vurderer seg en ny PC. Enten er de førstegangskjøpere eller kanskje avanserte brukere som kan bygge PC'n selv.

Jeg skal prøve å sette dere inn i en verden der man må kunne det grunnleggende når man skal bygge seg en PC.

 

Hva skal jeg kjøpe - ferdig bygd eller bygge selv.

 

Mange tror at en ferdigbygd PC bare kan kjøpes på steder som f. eks Dell eller Elkjøp. Dette er dog en stor feil. Alle webshopper setter sammen PC'n for deg mot et lite mellomlegg som ikke er den store utgiftsposten. Fordelene med dette er jo at du får det profesjonelt satt sammen, det ser delikat ut, alt funger og sist men ikke minst du får som regel med en garanti over flere år.

 

Om du velger å bygge selv eller la webshoppen bygge for deg, er dette en artikkel du fortsatt kan lese videre.

 

En annen mulighet er faktisk å kjøpe brukt. Det finnes mange gode tilbud der ute, og har du tid og lyst til å jakte litt så kan du gjøre en kupp. http://bruktmarked.hardware.no/ er et av mange steder på nettet hvor datadeler selges. NB: har du null peil kjøper du som regel katta i sekken og burde derfor spørre på forumet her om hva man bør betale for et slikt oppsett som du vurderer.

 

 

Sette sammen PC selv eller kjøpe "komplett PC".

 

For det første kommer det helt an på hvordan bruker du er. Svigermor og bestefar har kanskje ikke mer behov enn å bruke nettbank og lese mail, mens andre bare må kunne spille det nyeste spillet i høyeste oppløsning og gjerne ha 10 programmer løpende i bakgrunnen.

 

For mange og kanskje store deler av befolkningen er Dell eller Elkjøp akkurat det de trenger. Disse butikkene kjøper så store kvanta at produktene blir så billig at det ikke er mulig å få til noe som er av samme standard uansett hvor flink du er.

Jeg har selv anbefalt venner PC som selges på COOP, da prisen rett og slett ikke kunne konkurreres med.

 

De fleste store Norske webshops har også ofte tilbud på sine egne komplette PC'er. Disse tilbudene er også ofte svært bra, da de presser prisene for å lage et produkt som er bedre enn konkurrentene sine.

 

Er du en av de som er helt nybegynner eller er av eldre årgang er ofte tilbudene her det beste kjøpet du kan gjøre.

 

Men noen av oss er jo helt idioter og vil sette sammen delene selv, slik at vi har den unike maskin som er optimalisert for oss. Noen bestiller bare delene, mens andre lar webshoppen bygge den for seg. Selv har jeg gjort begge ting. Sistnevnte gir deg trygghet, mens å bygge selv er jo litt ekstra av gleden.

 

Denne artikkelen går ikke inn på hvordan å bygge PC - da hw allerede har en slik guide liggende her.

 

 

For å forstå det grunnleggende, må du forstå hvordan ting fungerer.

 

Her kommer Dahle's første bud:

 

Temperatur er kanskje det viktigste å forstå - ellers kan det fort gå en kule varmt.

 

 

Ja, temperatur er noe av det mest grunnleggende vi har i data verden. Og da er det viktig at du forstår at vi snakker om varmt eller kaldt. Og hvis du ikke visste det så stiger varm luft og utvider seg, mens kald luft gjør det motsatte. Det er derfor de øverste setene i en badstue alltid er okkupert av fete mennesker som tror de kan smelte bort fettet.

 

Men ok, vi skal fortsette om temperatur for den er nemlig den verste fiende du har når du driver med data. Mange brukere opplever at PC'n slår seg av og da spesielt i sommeråret. Det er da med stor sannsynlighet at varmen er årsaken.

 

Mange tror at man har samme temperatur i rommet året rundt, vinter som sommer. Og da er det kanskje greit å vite at med bare noen få grader økning i rommet (kanskje bare 5 grader) så er man i kritisk temperatur i PC'n.

 

Så ha det i bakhodet når du skal bygge. Vi må tenke temperatur, da vi nesten hele året ligger på det kritiske nivået på hva en PC tåler. Dette er da en drøy påstand, men jeg drister meg allikevel til å si dette når dere vet jeg overdriver litt.

 

Høye temperaturer kan også ha noe med feilmontering av hardware eller at man har glemt å ta på kjølepasta eller lignende. En annen viktig årsak kan være at du ikke har rengjort din PC på en stund. Varme og mer støy en vanlig kan skyldes mye støv på vifter og annet, og tro meg når jeg sier at datamaskinen samler utrolig mange hybelkaniner. Vær derfor renslig i nærheten av PC’n, selv støvsuges det området (også bak PC) en til to ganger i uka.

 

Hvis du vurderer å ta en rengjøring inni PC’n din er det ingen dum ide. Du vil få det mer kjølig og fremfor alt en mer stillegående PC.

 

Her har du en bra guide på dette feltet:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=439418&hl=

 

 

Som de fleste skjønner produserer så og si alle delene i en PC varme, og den varmen må vi bli kvitt. Tenk derfor også deg litt om når du plasserer PC'n din.

Denne grunnleggende kunnskapen er dessverre et stort savn for de som lager de mange PC pultene du ser rundt om på møbelbutikker.

 

 

Dahle's andre bud:

 

PC'n kan ikke plasseres hvor som helst.

 

Så tenkt deg om! Ikke plasser den inni et bitte lite skap som ikke har lufttilførsel.

 

 

 

Nå som det grunnleggende er dekket - dundrer vi videre.

 

Velg deler som passer sammen. Jeg kan med hånd på hjertet si at det i dag er vanskeligere å bygge PC enn noen gang. Det er ikke lett å velge de riktige komponentene i et system. Alt skal være optimalt og alt skal fungere sammen. En Intel basert prosessor passer dårlig med et hovedkort som er lagd for AMD prosessorer.

 

Så er du helt grønn kan du:

 

1) Be en venn hjelpe deg

2) Ringe til en webshop

3) Bruke forumet

4) som ikke er et alternativ - bestille på måfå (du kan jo være heldig)

 

 

Men de fleste webshopper har oppgitt hvilket hoverkort som passer din drømmeprosessor.

 

Ok, hittil har det vært barnemat for de fleste. Her begynner moroa:

 

 

En PC består av flere ting. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke dekker tastatur/mus, skjermer og andre dibedutter du trenger til maskinen. Men om kunnskapen din er så elendig at du ikke vet at du må ha dette, hadde det vært minimal sannsynlighet at du leser dette.

 

Jeg tar meg allikevel friheten til å linke til en fabelaktig skjermguide for den kresne:

 

LCD guide skrevet at dataverdens vakreste menneske

 

Før du eventuelt begynner å plukke ut deler som du ønsker er det greit at du setter opp et budsjett. Selv prøver jeg å holde budsjettet, men sprekker som regel på en tusenlapp eller to. Det er nemmelig veldig enkelt å sprekke da det lille ekstra ikke er så mye i det hele og store. Men prøv i det minste å holde deg til budsjett. Derfor

 

Dahle's tredje bud:

 

Ikke bruk penger du ikke har.

 

Mange som sitter med havregrøt i ukevis etter PC kjøpet. Jeg er selv en av dem

 

Vi starter så smått opp å velge deler:

 

 

Først og fremst bør du definere bruksområdet ditt, noen skal bruke den til musikk og andre skal bruke den til tung 3d grafikk. Når du har gjort det, kan du vektlegge krav du måtte ha. Eks skal den være stillegående, skal den se estetisk pen ut?

 

Dahles fjerde bud:

 

Definer hva du skal bruke den til og definer dine krav.

 

 

Jeg er selv en rimelig kravstor person og jeg bruker MYE tid på å finne det som passer meg.

 

 

Jeg vet at det ikke alltid er lett for deg som bygger å henge med hva som er bra og hva som ikke er bra i dataverden. Dette er kanskje det største problemet innen dataverden. Så hvis du ikke er 100 prosent sikker på hva som er bra og ikke, bør du ikke nøle med å spørre om hjelp. En ting som er sikkert er at du som person må ha kildekritikk til det du leser. Dette er så viktig at jeg setter det opp som

 

Dahles femte bud:

 

Ha kildekritikk.

 

De fleste produsenter skryter uhemmet av priser deres produkter vinner av tester. Men det er en sannhet at ikke alle kilder holder samme kvalitet. Jeg har selv testet testvinnere på andre nettsteder hvor jeg misstenker skribenten for å være tilbakeståkende.

 

Her er det også viktig å påpeke at vi journalister ofte har stor makt over forbrukerne ved at det vi anbefaler ofte står høyt i kurs. Her blir det litt ris til egen bak, men jeg påpeker at jeg skriver sjelden om ting jeg ikke har peiling på (selv om enkelte mener det motsatte).

 

Eks på steder du ikke burde stole på er:

 

www.hardcorekillerPC.com

www.overclocktohell.com

www.extreeeeeeeemehaxxooor.net

 

 

 

Vel da skulle vi være godt gjennom det mest grunnleggende innen datamaskinen. Jeg kommer nå til å ta for meg kjøling og overklokking. Og husk at jeg kommer til å linke til masse gode guider etc, dette nettopp fordi du som leser dette bør få litt interesse. Kanskje er du også på min egen alder (33 år) og har en pode som dere sammen kan dele en interesse. Data skal være gøy og jeg mener at når man virkelig skal ha det gøy med en hobby bør man ha mest mulig kunnskap om den.

 

 

Overklokking:

 

Overklokking av en datamaskin, betyr bare at du henter ut ekstra ytelse som allerede ligger der. Mange tror at man må inn i maskinen for å skru og lodde på enkelte deler for at man skal kunne overklokke. Dessverre er dette feil.

 

Det hele går rett og slett på å justere oppsettet ditt i BIOSen, slik at enkelte deler får mer volt og spenning enn tidligere. Dette er dog enkelt forklart, jeg henviser derfor til følende guider:

 

Nybegynnerguider:

 

Del 1: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15352

Del 2: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15353

Del 3: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15354

Del 4: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15355

Del 5: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15356

 

 

 

Når det er sagt så finnes det de blant oss som tar den enda lengre og driver med ekstrem overklokking. Dette er for spesielt interesserte og her må man lodde og herje. Dette gjør man ikke så lenge man ikke har litt mer kunnskap enn den vanlige mann i gata.

 

Vi kommer til å overklokke maskinen vi senere i artikkelen bygger, og tar det da step-by-step, slik at du kan gjøre akkurat det samme på ditt oppsett.

 

Men en ting som er med overklokking:

 

1) Det er kjempe gøy, og du får enormt med kunnskap

2) Du mister garantien på alt du leker med

3) Det produserer mer varme

4) Og kan fort bli dyrt om du er uforsiktig.

 

 

En siste guide jeg legger med her er: Bios guiden: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15336

 

 

Vel da burde du ha en ide om at, overklokking er gøy, spennende og fremfor alt det gir deg ekstra ytelse uten at du trenger ruinere deg. Jeg kommer dog ikke til å omtale ekstrem overklokking da jeg ikke har kunnskap nok på området til å dra den så langt, men påpeker at det er et miljø i Norge på dette. Mange av disse deltar på forumet her på hw.

 

 

 

 

Kjøling

 

 

Som du skjønner produseres mye varme i datamaskinen, og det er derfor viktig at den kjøles ned. Noen deler lager også mer varme enn de andre og de to synderne er CPU og skjermkort.

Vi skiller hovedsakelig mellom passiv kjøling, luftkjøling og vannkjøling. Jeg kommer ikke til å nevne ekstrem kjøling som tørris og nitrogen, da dette er for spesielt interesserte (og disse har sannsynligvis langt mer kunnskap enn meg på området)

 

Passiv kjøling:

 

Dette er den desidert mest stillegående løsningen. Her er det ulike former for kjøleribber som sørger for at datadelene holder en passe temperatur. For deg som ønsker total stillhet er dette en perfekt løsning. Jeg har selv lagd en mediapc http://www.hardware.no/artikkel/12947

(har du lyst til å få en oversikt over mine artikler, har du det her : http://www.hardware.no/forfatter/27025 , og jeg regner med at noen av de får deg til å hyle av latter).

 

Men passiv kjøling er ofte for dårlig når det gjelder nyere dataprodukter. Dessuten må du velge produkter som tåler en del varme, ergo blir det vanskelig å sette sammen en slik løsning. Men jeg nevner at hvis total stillhet er ønsket, er dette veien å gå (men glem da å spille BF2, HL2 og Doom3, Fear, Stalker og andre morsomme spill, for da snakker vi nesten bare Excel og word :D (noe overdrivet))

 

 

Bilder av passive kjøleløsninger:

 

 

 

Luftkjøling

 

Stort sett alle benytter seg av luftkjøling. Selv de med passiv kjøling trenger minst en vifte som sørger for noe luftgjennomtrekk i systemet. De som bruker vannkjøling har også vifter på radiatorer og andre deler.

 

Overklokking har en liten guide for spesielt intresserte: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=12604

 

Men ok, jeg dundrer løs her jeg. I viftenes verden er det noen som støyer mer enn andre, dette kan ha med utforming på blader og materiale de lages av. Men vifter kommer i ulike størrelser, og dette er det essensielle med luftkjøling.

 

Tenkt deg at du sitter ute med din gode nabo en varm julidag med +35 grader i skyggen. Det er totalt vindstille ute og dere sitter i hver deres stol. Din gode nabo har investert noen kroner i en kjempe vifte fra Elkjøp, mens du brukt pengene på en liten batterivifte får å holde i hånden fra Biltema. Hvem tror du vil ha det best?

 

I PC verden er 120 millimeter vifter det største du får tak i, mens du kan få tak i svært små vifter (eks som er på hovedkort). Poenget er at en stor vifte flytter mye mer luft enn en liten. Og støy det oppstår når man har noe som roterer fort. En liten vifte må rotere maks for å kunne flytte like mye luft som en som en stor vifte som så vidt går rundt.

 

Du trenger ikke være Einstein for å skjønne at jeg anbefaler store vifter, slik at du får mest mulig kjøling samtidig som at du har det stille og godt.

 

Så når du velger å gå for luftkjøling så se om det er løsninger der du kan bruke en 120 millimeter vifte på CPU, og se på kjøleløsninger som finnes. Jeg anbefaler også å ha 120 med mer vifter modda (satt inn) i kabinettet for å ha god strøm av lufta der inne.

 

 

 

En annen ting å tenke på er hva man har inne i kabinettet. Jo flere harddisker, jo flere PCI kort og annet dill du bare MÅ ha i maskina medfører at lufta blir mer stillestående.

 

Skal du på bilferie har du det mye bedre i bilen på en nesten øde motorvei enn i stillestående lø med gretne unger i baksetet.

 

Ikke dytt alt du kan inn i kabinettet. Tenk heller på at man skal ha så lite som mulig, slik at alt holder seg kjølig og behagelig. Da vil det også blir mer stillegående og du har en lettere jobb med rengjøring. Jeg kommer tilbake til dette når vi plukker ut deler til vår maskin.

 

 

 

Vannkjøling.

 

Vannkjøling innebærer litt mer vilje og kunnskap fra brukeren enn de to foregående løsningene. Men vann er morsomt og det er den desidert beste kjøleløsningen av disse tre.

 

Tenk deg samme situasjon som i sted med naboen og viftene. Men i dette tilfellet kommer en tredje nabo forbi og han har badebasseng. Gud bedre så godt det er på varme dager.

 

Vi ber deg titte på følgende guider:

 

Vannkjøling del 1: http://overklokking.no/art.php?artikkelid=15367

Som merkelig nok kun kom i en del :D

 

For deg som er enda mer interessert i kjøling er det mange fine guider på www.overklokking.no eller du bør også delta på forumet. Det finnes mange utrolig stilige løsninger der ute.

 

Men vannkjøling gir best kjøling til et lavt støynivå. Og de som vurderer overklokking av systemet bør absolutt vurdere dette.

 

 

 

 

Hva og hvorfor velger vi som vi gjør.

 

Jeg kan ikke spå fremtiden når det gjelder datateknologi, men vi kan se at datadeler blir svært varme og jeg har erfart problemer med dette flere ganger. Og tro meg at jeg har hatt problemer med varme: http://www.hardware.no/artikkel/9974

 

Vi skal overklokke systemet lett og skal ha en stillegående maskin. Vann er for oss det eneste alternative. Og frykt ikke, jeg tror du som vurderer ny maskin eller vannkjøling kommer til å gjøre dette etter hvert som du leser denne artikkelen.

Lenke til kommentar

Fallt meg en tanke;

når du anbefaler å gå for vannkjøling i guiden, og kanskje anbefaler folket å gjøre som deg, la webshoppen sette alt opp, bør det kanskje være med at da for dem som ikke kan sette opp vannkjøling, så kan det være litt dumt at de ikke får "lekt og lært".

Oppstår det da et problem, og settet ikke er bygget selv, så er man passe screwed der og da, vil jeg si ;)

Lenke til kommentar

Webshoppen kommer til å bygge opp vannkjøling for de som ikke vil det selv

 

He he. Jeg overdriver kanskje noe med PCI kort, men det er de som FYLLER opp kabinettet sitt til de grader.

 

Kommer til å finskrive, og krydre den litt mer med bilder og kommentarer.

Lenke til kommentar

Bare et innspill:

 

Sikkert noe ingen av dere vil vurdere siden flesteparten her inne virker å tro at AMD chipset produsert av andre enn nvidia ikke er noe tess , meeen , jeg sitter med mitt AGP kort og venter på at hovedkort med det nye Uli chipsettet skal komme.

 

Uli sitt nyeste chipset Uli M1695 støtter både Pci 16X + 2x8X og Native 8X AGP.

På Ocworkbench.com fikk de klokka et referanse kort med dette chipsettet til 400HTT med en FX-57

 

Ytelse på både AGP og PCI-e var også som den skulle være.

 

Mye av grunnen til at jeg venter er at jeg hater tanken på å måtte kjøpe nytt grafikkort sammens med HK.(Bortkasta penger når jeg har et godt skjermkort fra før,dessuten AGP grafikkkort er billigere , og SLI er for folk med masse penger)

Lenke til kommentar
Bare et innspill:

 

Sikkert noe ingen av dere vil vurdere siden flesteparten her inne virker å tro at AMD chipset produsert av andre enn nvidia ikke er noe tess , meeen , jeg sitter med mitt AGP kort og venter på at hovedkort med det nye Uli chipsettet skal komme.

 

Uli sitt nyeste chipset Uli M1695 støtter både Pci 16X + 2x8X og Native 8X AGP.

På Ocworkbench.com fikk de klokka et referanse kort med dette chipsettet til 400HTT med en FX-57

 

Ytelse på både AGP og PCI-e var også som den skulle være.

 

Mye av grunnen til at jeg venter er at jeg hater tanken på å måtte kjøpe nytt grafikkort sammens med HK.(Bortkasta penger når jeg har et godt skjermkort fra før,dessuten AGP grafikkkort er billigere , og SLI er for folk med masse penger)

Er det ikke ULi som skulle innføre drm på sine chipsett?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vannkjøling er noe de aller fleste som bygger PCer selv burde være i stand til å sette sammen, det er tross alt ikke vanskelig i det hele tatt. Det blir på lik linje med første gangen du satt sammen en PC og for meg var det svært morsomt, noe jeg tror de aller fleste andre også synes. Om dere får med en bildeguide av hvordan vannkjølingen ble satt sammen, så tror jeg fler vil forsøke seg på det, når de ser at det ikke er så skummelt som det kan virke som. (vann i nærheten av en PC er skummelt ikkesant? =))

 

Men uansett, ville det ikke vært morsomt å sette sammen en PC uten hjelp av internett? Det er sikkert svært mange der ute i Norge som kjøper PCer bare ved å høre på ansatte i forskjellige databutikker. Om man f.eks får satt sammen en PC ved å snakke med forskjellige folk og så kan man sammenligne den med hva man får fra å bruke internettet som hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

Når det gjelder PCI-e vs AGP kommer jeg til å nevne dette i del 2 under valg av skjermkort. Jeg mener at AGP gir mest for pengene pr dags dato. Og det er ikke ytelsesforskjell ennå.

 

Men når man bygger helt ny PC i disse dager kan man like gjerne gå for pci-e. Dette kun hvis man oppgraderer PC selv i ny og ne, da jeg mener skjermkort er det som oftest oppgraderes hos enkelte.

 

SLI kommer jeg til å ta opp, og argumentere for at bare er tull.

 

HEr er det jeg har på skjermkort ennå. Jeg skal også ha en lengre samtale med Kristian for å sette opp alternativer etc:D

 

 

 

 

 

 

 

Skjermkort

 

Denne datadelen er kanskje den aller viktigste delen for de fleste databrukere i dag. Det er nettopp denne delen som er viktig for det du ser og opplever på skjermen. Alle deler i en datamaskin virker inn på hverandre, men allikevel er dette den delen de aller fleste databrukere er opptatt av. Å finne tester av ulike skjermkort er heller ikke vanskelig da disse spretter opp som paddehatter på ulike steder på nettet.

 

Skjermkortteknologien går stadig framover, og vi ser at det kommer nye modeller årlig fra de ulike produsentene. Det finnes mange ulike ”produsenter” av skjermkort, men det finnes kun noen få produsenter av kjernene som benyttes. De to store og de som kun er aktuelle for vårt vedkommende er ATI og NIVIDA.

 

 

Grunnleggende som er verdt å vite:

 

Det er vanskelig å spå fremtiden på skjermkort og hvordan de fungerer, men det vi kan si er at dette er en av de to delene som skaper mest varme under bruk. Den tapper også store deler av strømforsyningen din, slik at du bare har dette i bakhodet. Og husk som vi nevnte tidligere: Mer varme = mer behov for kjøling = ofte er mer støy

 

Hva skal man velge?

 

Den vanlige mann i gata går for ATI eller NIVIDA, mens spesielle yrkesgrupper finner seg kort fra andre som f.eks disse på komplett: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10484

 

En annen ting som er viktig før du velger er å definere bruksområdet ditt. Er du en som bare skal spille de nyeste spillene med maks av detaljer på bør du velge dyre skjermkort, mens om du bare skal på nettbank kanskje greier deg med det integrerte på hovedkortet ditt.

 

En annen ting som er viktig å tenke på er hvordan skjerm du sitte/skal sitte på. Det er liten hemmelighet at stadig flere velger å kjøpe seg en LCD skjerm, og da er det også en fordel om man kjøper et skjermkort med DVI utgang (så sant man har DVI på skjermen sin). Noen kjører også flere skjermer, og slikt bør komme med i beregningen.

 

En spiller bør også være meget obs her, da en som spiller på en 20” LCD trenger mer kraft enn en som spiller på en 19” LCD. Dette fordi oppløsningen på en 20” er langt høyere enn på en 19” (1600 x 1200 vs 1280 x 1024).

 

Nå som du kan det grunnleggende skal vi gå inn litt mer i skjermkortenes verden :D

 

For de interesserte anbefales denne lesingen:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890

 

 

 

Da dundrer vi videre :D

 

Jo det er en evig kamp mellom to kjerneprodusenter der ute. ATI og NIVIDA. Disse har en enrom kamp om å levere det beste kortet til enhver tid, som igjen betyr at vi hele tiden ser nye kort og løsninger fra produsentene. Når det ene lanserer noe nytt og spennende tar det ikke lange tiden før den andre har videreutviklet dette og lanserer det som en bedre løsning.

 

Det siste krumspringet var da NIVIDA lanserte SLI, som betyr at du kobler sammen to like skjermkort i tospann. Dette for å øke ytelsen betraktelig. Og ikke uventet har ATI annonsert at de kommer med lignende løsning som skal hete Crossfire.

 

Når det gjelder SLI er dette en løsning som krever to identiske skjermkort for å fungere, mens Crossfire vissnok skal håndtere ulike skjermkort så lenge de er ATI kort. Dette gir en klar fordel til sistnavnte.

 

 

Men her kommer noen argumenter som vi mener gjør at du IKKE bør velge en slik løsning.

 

1) Dette er ikke noen revolusjonerende ide. Faktisk var Voodoo ute med en lignende løsning i forrige årtusen. Vi kalte ikke den løsningen da for suksess.

2) Det er dyrt å kjøre to skjermkort i tospann

3) To skjermkort opptar mer plass enn ett, og dette sørger for mindre luftgjennomgang i kabinettet.

4) To skjermkort krever mer kraft fra strømforsynigen

5) To skjermkort produserer mer varme enn et

6) De fleste spill støtter ikke denne løsningen

7) De få som støtter dette, gir deg et sant helvete for å få stilt inn dette riktig

 

 

Vi legger vekt på at dette er vår mening, men viser også til tester som viser at 2 x 6800 ultra ikke yter merkbart bedre enn 1 7800 gtx. Ergo kjøper man ikke to dårligere kort, når man får et nyere for en billigere krone og slipper alle bakdelene SLI har.

 

Vi baserer også vårt utsagn på erfaring fra SLI. Når det gjelder Crossfire venter vi oss en noe bedre løsning, da skjermkortene ikke må være identiske. Men det gjenstår å se når disse treffer markedet.

 

 

En annen morsom ting med skjermkortene er at de nå kommer i to utgaver, avhengig av hvilken port du velger. Det er to forskjellige overføringsstandarder: AGP og PCI-e. Sistnevnte er den nyeste og det er den du må ha om du skal kjøre to kort i tospann. Pr dags dato gir AGP baserte skjermkort mest for pengene. Har du et system som du ønsker oppgradere, kan man som regel bare oppgradere skjermkortet (dette for den typiske spilleren).

 

Trenden derimot er at de nye kortene kun kommer på PCI-e. Selv hadde jeg liten tro på dette da NIVIDA varslet dette: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=431568

Det skal legges til at jeg var under narkose når denne uttalelsen kom, og ingen ting kan og vil bli brukt mot meg i en eventuell rettsak. (vi bruker den tråden til å diskutere den saken der)

 

 

Tja. Hva skal så vi velge her?

 

Her kommer faktisk det mye an på hvilke spill du skal spille og hvilken skjerm du sitter på. De som spiller spill i høye oppløsninger med alle detaljer på bør gå for et 7800 gtx. De som spiller i mindre oppløsninger kan kanskje flott klare seg med et x800 kort. Nå nevnes det at vi forventer et troneskifte igjen når ATI slipper sin x900 serie med støtte for Crossfire etc.

 

 

 

Etter å ha regnet og tenkt lenge gikk vi allikevel for et 7800 gtx kort, og dette fordi vi skal spille i høye oppløsninger og har smak for gode detaljer. Vi anbefaler dog x800 serien fra ATI også. Du har også rimelig bra skjermkort i 6600 og 6800 serien til NIVIDA, men påpeker at de svakeste kortene der kommer litt til kort (ha ha) for den kresne spilleren.

Lenke til kommentar
Men uansett, ville det ikke vært morsomt å sette sammen en PC uten hjelp av internett? Det er sikkert svært mange der ute i Norge som kjøper PCer bare ved å høre på ansatte i forskjellige databutikker. Om man f.eks får satt sammen en PC ved å snakke med forskjellige folk og så kan man sammenligne den med hva man får fra å bruke internettet som hjelpemiddel.

Helt enig. Det er gøy å snakke sammen med butikken, men jeg håper at min artikkel gir folk det grunnleggende i tankegangen ved kjøp av PC.

 

OT: regner med at tsunamien din er himmelrike for deg om dagen :D

Lenke til kommentar

OT:

 

Det gjør den, vil absolutt anbefale MIST Tsnuami Dual Rad som førstegangsbygger. Fikk satt på GPU blokk på mitt X800 kort i går kveld, testet litt overklokking og det var helt rått, etter jobb i dag skal jeg se hvor høy jeg kan gå.

 

Er jo helt ny i dette vannkjølingsopplegget, men har allerede forelsket meg til de grader, gled deg!

Lenke til kommentar
oivind_dahle Skrevet 03/07/2005 : 10:54

1) Dette er ikke noen revolusjonerende ide. Faktisk var Voodoo ute med en lignende løsning i forrige årtusen. Vi kalte ikke den løsningen da for suksess.

Jeg ser ikke helt at akkurat det er et argument som er verd å ha med.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt DFI NF4.. Grunnen til dette er at det er så utrolig mange på XS som har fått rambrikkene sine ødelagt og kortene ødelagt. Holdebarheten er rett og slett for dårlig på de kortene..

 

Jeg ville heller ikke hatt en powerstream ettersom at de også har dårlig holdbarhet.. Helleren Silverstone 600 til 1300kr. Så en test hvor silverstone hadde mer stabile spenninger enn pcpc ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...