snorreh Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det finnes en rekke ulike prosessorer fra disse to produsentene og det er en rivende utvikling. Når man snakker om at datakraften dobler seg hver 18 måned (Moores lov – hadde nylig jubileum http://www.hardware.no/artikkel/14797 )så snakker man altså om prosessorene. Tja... http://epscontest.com/presentations/05q2_a....htm?slide=29&a Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Jeg synes det er bra at både du og den aktuelle webshoppen er nøye på at totalpris ikke overskrider budsjettet. Dette sørger jo for at markedet får tilgang på en komplett pc, med kriterier jeg selv mener ofte blir lagt for lite vekt på. Støy er og blir et irritasjonsmoment uten like. Heftig ytelse = mye støy. Bra at du og webshoppen har en åpen dialog om dette så tidlig, for å sikre et produkt jeg er sikker på at kommer til å selge bra! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Denne tråden vil jeg ha i "Mine innlegg". Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hvis man ikke vil bruke tradisjonell vannkjøling kan kanskje et ferdig laget air-conditioned kabinett være tingen . http://www.sytrin.com/3a.html Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Har bestemt oss for vann. Vi trenger kjøleevnen da vi skal klokke litt og herje litt .D Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 men takk for linken Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Kul sak og innovativt fra produsenten . Men ACen var ikke så altfor lydløs iflg. review hos amdboard. Sikkert fint ved overklokking om sommeren , sett igang "snow" mode . :!: Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Blir sikkert kjølig i rommet også da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Blir sikkert kjølig i rommet også da Det blri vel heller omvendt: Jo mer energi man må bruker på kjølinga, jo mer varme produseres totalt sett. Kjølinga det er snakk om på den linken der er basert på TC (ThermoCouple), altså pertierelement. Det står også at kjølinga er på 120W, noe som er veldlig lite til å være peltier beregnet på kjøling av CPU. (Jeg ville ikke satset på noe mindre enn 250-300W peiltier). Bare 120W har nok å gjøre med at PSU'en er på "kraftige" 460W, noe den også bør være da 120W går direkte over 12V til peltierelementet. Da står du igjen med en kapasitet på 340W, derav mesteparten på 5V og 3,3V. På 12V vil det neppe være så mye ledig kapasitet. Men husk at alle 120W som produseres av peltieren går blir til 120W varme som må luftes ut. I tillegg kan du regne inn litt virkningsgrad i PSU'en og da står peltieren som en ekstra 150W varmeovn i sommervarmen. Det samme gjelder fasekjøling. (kjøleskap, frysebokser osv) Hvis du setter opp kjøleskapsdøra på en varm sommerdag så får du instant kjølig luft, men kort tid etterpå vil motoren slå seg på og produsere omentrent dobbelt så mye varme til rommet (fra utsiden avkjøleskapet) som den kjølende effekten som kommer fra innsiden av kjøleskapet. Dermed kan du forvente et ennå varmere rom dersom kjølingen må stå å jobbe hardt. Hvis du vil kjøle rommet samtidig så vil jeg anbefale skikkelig aircondition/varmepumpe med "revers". Da får du kjølt leiligheta. (På bekostning av strømregning og at at du "fyrer for kråka".) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 He he he. Digger svarene til Simen1. De får meg til å føle meg som et normalt menneske Lenke til kommentar
whom Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Oppdatere førstepost for å holde det ryddig? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) Skulle gjerne det Deuz. Men jeg har kun bestemt meg for noen av delene. Netbutikken jeg har dialog med sjekker en del priser på kabinetter som ikke finnes i Norge ennå. De tar dette inn på bakgrunn av ønske fra meg. Vi venter fortsatt på prisene fra g70 som frister bare mer og mer.... poenget er maks 15k og det skal vi holde. Her noe jeg har bestemt meg for: Optisk enhet. Mange har liten peil hva man snakker om når noen sier optisk enhet. Det her ikke noe med briller å gjøre, men det er rett og slett din DVD/CD rom eller CD/DVD-brenner. Ordet optisk kommer blandt annet av at de bruker laser og linser. Alle maskiner i dag må ha en DVD/CD leser slik at du kan installere programvare og annet dill du måtte finne på å ha på din maskin. De fleste i dag kjøper seg en DVD-brenner som både leser fra og skriver til DVD- og CD-plater. Da en DVD-brenner har en lav pris er det utelukket for oss å bare kjøpe noe dårligere. Og igjen finnes det et utall å velge mellom. Dessverre er også dette et undervurdert medium, som det finnes svært lite tester av på ulike nettsider. Mange har ulike krav, alt fra støynivå til at den skal ha rask brennetid og god brennekvalitet. Vi søkte faktisk etter erfaring på forumet når det her skulle velges. Brukeren OC-freak har en svært bra tråd gående her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=416960 Og for interesserte har brukeren Omy lagd en tråd om emnet her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=417022 Undertegnede har testet en rekke brennere og har selv NEC ND-3520 som jeg er svært fornøyd med. Denne var en god brenner for et halvt år siden, men som med alt annet i denne bransjen så dukker det raskt opp enda bedre og enda billigere. Vårt valg ble en Benq DW1640 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=31430 Grunnen til valget var at den er rimelig og gir kanskje mest ”bang for the bucks” for øyeblikket. Den er kanskje noe av det beste til å lese ripete/møkkete plater, og alle vet jo viktigheten av dette da det er fort gjort å ripe opp favoritt CD’n sin. Dessuten gir den meget bra kvalitet på de platene du måtte ønske å svi ut og brenner også i dual layer. Brukeren gammelost har laget en test av den her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=427922 Floppy eller diskettstasjon har vi valgt å kutte ut i vårt oppsett, men du står fritt til å ha det med i ditt eget oppsett. Her er det egentlig hipp som happ hva du velger, for om du velger dette er det vel kun for å lage deg bootdiskett eller annet du måtte ha bruk for. Allikevel ser ikke vi helt behovet for en slik lenger. Støynivå på DVD-rommen. Vi har ikke lagt stor vekt på å ha lyddempet DVD-rom. De gangene den er i bruk, så er sannsynligheten for at den blir overdøvet av lyd fra dine høytalere rimelig stor. Dessuten bråker det ikke spesielt mye med en plate i når du spiller. Finner du allikevel denne støyen irriterende anbefaler vi at du heller installerer enxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxvene om redak godkjenner dettexxxxxxxxxx For deg som må ha stillhet under film, må vi nevne en smart funksjon som finnes i Nero 6.0. Ikke bare er dette et bra brenneprogram, men man kan også justere hastigheten på DVD-brenneren med programmet. Dermed kan man få få et langt lavere støynivå. Endret 21. juni 2005 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hva med å kopiere over filmen på pcen eller no? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 (endret) kabinett forslag: http://www.silentpcreview.com/article249-page1.html dette ser rimelig tøft ut, samt at det virker veldig gjennomført også. siden dere skal ha vannkjøling så kan det kanskje se ut som om det er plass problemer, men det er to stk harddisk rammer, en over og en under skilleveggen. da kan dere fjerne den under skilleveggen og montere vannkjølinga der. og med plass til 4stk 120mm vifter som dere sef putter på viftestyring for å få stillegående nok, så tror jeg at dette kan bli en rå kasse både uttapå og inni Endret 22. juni 2005 av Spirre Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 De fleste datakjennere bruker i dag en AMD basert prosessor. Den kan vell diskuteres :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 De fleste datakjennere bruker i dag en AMD basert prosessor.Den kan vell diskuteres :!: Tja.. Si heller "De fleste selvbyggere av PC i norge/skandinavia bygger i dag PC med AMD CPU". Da skal det stemme godt. (AMD har ca 80% av markedet hos selvbyggere i følge ledende nettbutikker i norge og sverige) Grunnen til at AMD har mye lavere markedsandel totalt sett (ca 17% på verdensbasis) er fordi de som selger hele PCer (f.eks Dell) bruker et overveldende flertall av Intel CPU'er og at det selges svært mange flere hele PCer enn selvbygger PCer. Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Et moment jeg synes bør være med når bla kabinett skal velges er at hvis vannkjøling skal brukes så passer den rett inn. Ingen dremel må til for å få det til å passe og man må ikke frem med drill for å lage hull. Det er den beste måten å få det skikkelig pent og det er den beste måten å få med nybegynnerene... Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 De fleste datakjennere bruker i dag en AMD basert prosessor. Den kan vell diskuteres :!: Det selges mest intel som alle vet. Men folk som går på elkjip eller lignende er ikke kjennere. Bare å se på pollene her og statistikken fra webshops. De som vil ha en oki/bra pc og bruke minst mulig penger går for amd 64. Kun med adapter og p-m intel kan hevde seg. Om man da ikke enda sitter å messer om at man pakker ut filer og spiller samtidig. Ht er oppskrytt, bedre en uten ja, men langt fra dual system. Og hvem klarer å pakke ut samtidig som man spiller. Og jeg har intel p-m på tur nå så jeg er ingen fan boy, men det er lenge siden p4 var bra arkitektur. Nå er de varme, dyre og yter ikke på topp. Kun videoredigering de er virkelig gode på. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Jobber med artikkelen. Regner med at jeg sitter på priser i morgen på en del deler som vi ikke finner i Norge. Og da er det å veie litt frem og tilbake da + litt andre småting. Tipper jeg pubber i Juli/August en gang Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Skjermkort Denne datadelen er kanskje den aller viktigste delen for de fleste databrukere i dag. Det er nettopp denne delen som er viktig for det du ser og opplever på skjermen. Alle deler i en datamaskin virker inn på hverandre, men allikevel er dette den delen de aller fleste databrukere er opptatt av. Å finne tester av ulike skjermkort er heller ikke vanskelig da disse spretter opp som paddehatter på ulike steder på nettet. Skjermkortteknologien går stadig framover, og vi ser at det kommer nye modeller årlig fra de ulike produsentene. Det finnes mange ulike ”produsenter” av skjermkort, men det finnes kun noen få produsenter av kjernene som benyttes. De to store og de som kun er aktuelle for vårt vedkommende er ATI og NIVIDA. Grunnleggende som er verdt å vite: Det er vanskelig å spå fremtiden på skjermkort og hvordan de fungerer, men det vi kan si er at dette er en av de to delene som skaper mest varme under bruk. Den tapper også store deler av strømforsyningen din, slik at du bare har dette i bakhodet. Og husk som vi nevnte tidligere: Mer varme = mer behov for kjøling = ofte er mer støy Hva skal man velge? Den vanlige mann i gata går for ATI eller NIVIDA, mens spesielle yrkesgrupper finner seg kort fra andre som f.eks disse på komplett: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10484 En annen ting som er viktig før du velger er å definere bruksområdet ditt. Er du en som bare skal spille de nyeste spillene med maks av detaljer på bør du velge dyre skjermkort, mens om du bare skal på nettbank kanskje greier deg med det integrerte på hovedkortet ditt. En annen ting som er viktig å tenke på er hvordan skjerm du sitte/skal sitte på. Det er liten hemmelighet at stadig flere velger å kjøpe seg en LCD skjerm, og da er det også en fordel om man kjøper et skjermkort med DVI utgang (så sant man har DVI på skjermen sin). Noen kjører også flere skjermer, og slikt bør komme med i beregningen. En spiller bør også være meget obs her, da en som spiller på en 20” LCD trenger mer kraft enn en som spiller på en 19” LCD. Dette fordi oppløsningen på en 20” er langt høyere enn på en 19” (1600 x 1200 vs 1280 x 1024). Nå som du kan det grunnleggende skal vi gå inn litt mer i skjermkortenes verden For de interesserte anbefales denne lesingen: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=201890 Da dundrer vi videre Jo det er en evig kamp mellom to kjerneprodusenter der ute. ATI og NIVIDA. Disse har en enrom kamp om å levere det beste kortet til enhver tid, som igjen betyr at vi hele tiden ser nye kort og løsninger fra produsentene. Når det ene lanserer noe nytt og spennende tar det ikke lange tiden før den andre har videreutviklet dette og lanserer det som en bedre løsning. Det siste krumspringet var da NIVIDA lanserte SLI, som betyr at du kobler sammen to like skjermkort i tospann. Dette for å øke ytelsen betraktelig. Og ikke uventet har ATI annonsert at de kommer med lignende løsning som skal hete Crossfire. Når det gjelder SLI er dette en løsning som krever to identiske skjermkort for å fungere, mens Crossfire vissnok skal håndtere ulike skjermkort så lenge de er ATI kort. Dette gir en klar fordel til sistnavnte. Men her kommer noen argumenter som vi mener gjør at du IKKE bør velge en slik løsning. 1) Dette er ikke noen revolusjonerende ide. Faktisk var Voodoo ute med en lignende løsning i forrige årtusen. Vi kalte ikke den løsningen da for suksess. 2) Det er dyrt å kjøre to skjermkort i tospann 3) To skjermkort opptar mer plass enn ett, og dette sørger for mindre luftgjennomgang i kabinettet. 4) To skjermkort krever mer kraft fra strømforsynigen 5) To skjermkort produserer mer varme enn et 6) De fleste spill støtter ikke denne løsningen 7) De få som støtter dette, gir deg et sant helvete for å få stilt inn dette riktig Vi legger vekt på at dette er vår mening, men viser også til tester som viser at 2 x 6800 ultra ikke yter merkbart bedre enn 1 7800 gtx. Ergo kjøper man ikke to dårligere kort, når man får et nyere for en billigere krone og slipper alle bakdelene SLI har. Vi baserer også vårt utsagn på erfaring fra SLI. Når det gjelder Crossfire venter vi oss en noe bedre løsning, da skjermkortene ikke må være identiske. Men det gjenstår å se når disse treffer markedet. Tja. Hva skal så vi velge her? Her kommer faktisk det mye an på hvilke spill du skal spille og hvilken skjerm du sitter på. De som spiller spill i høye oppløsninger med alle detaljer på bør gå for et 7800 gtx. De som spiller i mindre oppløsninger kan kanskje flott klare seg med et x800 kort. Nå nevnes det at vi forventer et troneskifte igjen når ATI slipper sin x900 serie med støtte for Crossfire etc. Etter å ha regnet og tenkt lenge gikk vi allikevel for et 7800 gtx kort, og dette fordi vi skal spille i høye oppløsninger og har smak for gode detaljer. Vi anbefaler dog x800 serien fra ATI også. Du har også rimelig bra skjermkort i 6600 og 6800 serien til NIVIDA, men påpeker at de svakeste kortene der kommer litt til kort (ha ha) for den kresne spilleren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå