Gå til innhold

Ny AMD støyfri spillepc med økonomisk tak


Anbefalte innlegg

Hvis vi går for vann, kan noen anbefalle noe drit bra?

Zalman Reserator er i hvertfall en lydløs løsning. Det var vært noe skryt av denne på forumet men jeg har ikke lest så nøye over det. Den ene erfaringen som ligger inne i prisguiden synes jeg er for lite til å trekke noen generell konklusjon av. (Skulle ønske folk var ivrigere med å skrive erfaringer i prisguiden)

nei, ville ikke ha gått for den!

Mitt inntrykk da jeg var med å sette opp den der for en venn, var bare mindre å mindre.. den kjøler ikke så bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig avventer jeg kjøp av ny CPU kjøler til jeg har sett den første testen av Asetek Micro..

36774-micro_motherboard.jpg

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310147&cks=PRL

 

Når det gjelder den swiftech`en du nevner, så hadde jeg holdt meg unna denne. Den er tung som juling, men har et lite kjøleareal i forhold til vekt, ikke spes. effektiv for å si det enkelt..

To bedre og "støyfrie" alternativer til denne er:

Thermalright XP-120

Zalman CNPS7700B-Cu

Skal ha denne der selv!

Også er den billig å :)

Lenke til kommentar

Abit leverer hovedkort med passive kjølere.

 

Du vil også slippe en god del støy/varme/strømforbruk/kostnader ved å gå for en lavere klokket CPU.

 

De fleste harddisker som blir solgt i dag bråker noenlunde like mye. Samsung skal visst ligge et hakk foran, men jeg har ikke fått testet de nye modellene, så kan ikke si noe sikkert.

 

Gå for PSU med 120mm vifte.

Lenke til kommentar
Hm, ein spelepc og ikkje noko lydkort? Du har frå før av, eller du påstår at integret er kjempebra til spel?

de integrerte er mer enn bra nok. Dessuten ekstra ting inn i pc'en er uønsket fordi det opptar plass, og dermed minsker luftgjennomtrekkinga

 

Takker for innspill folkens ;D

Lenke til kommentar
Hvis vi går for vann, kan noen anbefalle noe drit bra?

Zalman Reserator er i hvertfall en lydløs løsning. Det var vært noe skryt av denne på forumet men jeg har ikke lest så nøye over det. Den ene erfaringen som ligger inne i prisguiden synes jeg er for lite til å trekke noen generell konklusjon av. (Skulle ønske folk var ivrigere med å skrive erfaringer i prisguiden)

nei, ville ikke ha gått for den!

Mitt inntrykk da jeg var med å sette opp den der for en venn, var bare mindre å mindre.. den kjøler ikke så bra.

Fungerte den bra? Stabilt altså?

 

Hva var det den kjølte hos kameraten din? (Å kjøle en overklokket prescott er ikke akkurat sammenlignbart med en overklokket san diego)

 

Øyvind: Vil du ha alt i form av ferdige varer eller kunne du tenke deg å legge litt innsats i å bygge f.eks kjølingen selv?

Lenke til kommentar

jeg vil ikke bygge vannkjølingen selv.

 

Jeg tenkte å høre med hw om de var intressert i en artikkel om denne pc'n. Der vi bygger selv (masse bilder), går gjennom meget nøye hvorfor jeg gjør som jeg gjør

 

Slik som dette: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=432262&st=20

 

Bare hundre gangermer utfyldende.

 

Så tar vi del 3 og klokker den med bilder og forklaring hele veien. Klokker easy først som er safe. deretter drar vi på litt.

 

Slik at folk kan kjøpe indentisk PC og også klokke bare utfra bilder.

 

Bare en tanke, som jeg tror kan bli interessant for brukerne.

 

Og sette opp alternativt utstyr underveis...

 

Hav tror dere om det?

Lenke til kommentar
Hvis vi går for vann, kan noen anbefalle noe drit bra?

Zalman Reserator er i hvertfall en lydløs løsning. Det var vært noe skryt av denne på forumet men jeg har ikke lest så nøye over det. Den ene erfaringen som ligger inne i prisguiden synes jeg er for lite til å trekke noen generell konklusjon av. (Skulle ønske folk var ivrigere med å skrive erfaringer i prisguiden)

nei, ville ikke ha gått for den!

Mitt inntrykk da jeg var med å sette opp den der for en venn, var bare mindre å mindre.. den kjøler ikke så bra.

Fungerte den bra? Stabilt altså?

 

Hva var det den kjølte hos kameraten din? (Å kjøle en overklokket prescott er ikke akkurat sammenlignbart med en overklokket san diego)

 

Øyvind: Vil du ha alt i form av ferdige varer eller kunne du tenke deg å legge litt innsats i å bygge f.eks kjølingen selv?

AMD 3800+ (new castle)

 

og hovedkorte var MSI K8N Nforce 3 ultra ..

Lenke til kommentar
Slik som dette: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=432262&st=20

 

Bare hundre gangermer utfyldende.

 

Så tar vi del 3 og klokker den med bilder og forklaring hele veien. Klokker easy først som er safe. deretter drar vi på litt.

 

Slik at folk kan kjøpe indentisk PC og også klokke bare utfra bilder.

 

Bare en tanke, som jeg tror kan bli interessant for brukerne.

 

Og sette opp alternativt utstyr underveis...

 

Hav tror dere om det?

Tror artikkelen hadde blitt popp hos alle nOObs :thumbup:

 

Helt klart noe som burde ha vært laget ja.. veldig bra for alle de som er for lat til å lese eller søke gjennom trådene her.. kan bli litt for mange spm av@til

 

Erfarene brukere hadde nok også lest den, da for å se hvor heldig du hadde vært med systemet (hvor godt det klokket og kjøleevne..)

Lenke til kommentar

Her kan det vel også være en mulighet å dra inn en nettbutikk? Når komponentene er valgt og artikkelen skrevet kan feks Netshop tilby "Silence by Dahle", et byggesett eller en ferdig bygget pc der man får en god pris ved å kjøpe alle komponentene sammen, mersalg for nettbutikken, billigere pc for gutta. Det er ihvertfall noe jeg veldig seriøst ville vurdert å kjøpe! :)

Lenke til kommentar

Til alle Seagate fans .

Hadde en lang dialog med disksupport for å muligens få tak i

en drivefirmware med AAM enablet .

Men det var ikke mulig , desverre .

 

Til de som ønsker å bygge seg støyfri PC oppfordrer jeg til å anskaffe disker med AAM support (ikke seagate) , og benytte hitachi s AAM feature tool for å redusere til nødvendig nivå .

Link: Feature-tool

Ofte er det ikke mye som skal til , på mine DM9 rekker det å gå fra 255 til 247 .

Ytelsestap er da minimalt sammenlignet med helt silent-mode (128) som

egentlig er unødvendig i fleste tilfeller .

 

 

 

 Hello,

Seagate has decided that we will no longer support AAM. Seagate is in the  process of removing all product information pertaining to the support of  AAM.

If you want a utility that will switch AAM modes you must procure it from  a third party. Seagate cannot make any recommendations as to what third  party utility you choose to use, nor do we in any way support the  utilities. However you can perform an Internet search for Automatic  Acoustic Management and select from the available 3rd party utilities.

There are no firmware updates available for any of the Serial ATA hard  drives, which is why this was not offered as a solution.

Regards,

Dan M.
Seagate Technical Support

========== Customer's original message ==========

Hello!

Thanks for making it clear.
Quote:" So, I suggest that you base any decision to change your hard drive  brand to another company on some other criterion"

That is actually just what I'm saying, just that it seems you got  it the other way around. Your drives lack support of a feature others  have.
I will be temped NOT to choose any Seagate drive from now on based on the  fact that Acoustic Management isn't controllable from the user as it is  with  both Maxtor and WD and others, so even if the specs between the ones I  have  say 3.5 bels for all in no AAM mode on paper is irrelevant.
Even so the ST3120026AS I got is louder than the others I have with same  mode, maybe it's a fault. I don't know anymore, and with the latest reply  in  mind I guess I just will throw in the towel on it and let it collect dust.
All I know is that I wouldn't bother starting this dialog for the fun of  it  as I have had this drive for 3/4 of a year now without making any fuzz  with  you or the dealer which I bought it from ,and I would also expect to be  believed when presenting my observations and experience with it.

By the way, I have also taken measurements for reducing noise (as using a  slk3000b noise reduction silenced cabinet from Antec).
Putting the drive in an 5" silencer box at extra cost doesn't seem  reasonable to me.


Regards
Henning Bull
Norway




-----Original Message-----
From: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sent: 16. mai 2005 14:31
To: [email protected]
Subject: Re: RE: |ST3120026AS|Windows XP||Dissapointed as seagate d
Importance: High

Hello:

Yes, you are correct - the AAM issue is currently under pending  litigation.  SATA drives' firmware cannot be modified outside the factory  anyway.
Looking a bit deeper into this issue, I believe the three major  manufacturers of Serial ATA drives are Seagate, Western Digital, and  Maxtor, and I would simply like to point out that according to these three  technical documents which give the specifications and acoustics ratings  for SATA drives, all three models of drives are rated at the same noise  level.  See for yourself:
Western Digital:
http://www.westerndigital.com/en/products/Products.asp?DriveID=59
Maxtor:

http://www.maxtor.com/en/documentation/data_sheets/diamondmax_plus_9_data_sh

eet.pdf
Seagate:  http://www.seagate.com/support/disc/specs/sata/st3120026as.html

All of these drives run at an average of 3.5 bels for normal operation.
So, I suggest that you base any decision to change your hard drive brand  to another company on some other criterion, since it would seem that these  other drives are no better.

There are other ways to reduce noise, such as improved hard drive  enclosures within your PC.

At any rate, for quieter drives, I would suggest that you choose hard  drives that give slower performance, because with speed comes some noise.

Regards,

Alan M.
Seagate Technical Support

========== Customer's original message ==========

Well , this is the standard answers/tips i was expected to get , and is  not helping a bit. The reason why i have not taken contact before now is  because in conjunction with filling out your Customer satisfaction mail I  received I felt obligated to state this noise issue.

I have done necessary tests and the drive is healthy.
Noice is identified as head movement during reed/write operations and has  nothing to do with the motors and drive spin.

I have heard rumors about a law suit that prevents you to implement AAM  support and also heard that some OEM customers has received AAM enabled  firmware , so I hoped perhaps I could get satisfied with the purchase  and maybe receive a firmware upgrade , but guess this is not the case.

The noice is identified and has nothing to do with spin.
It's the read/write of the HD's head and can only be reduced  to acceptable levels with AAM.
All my Maxtor diamondmax9 drives has been reduced from 255 to 248  Which is enough for them to reduce the head noice without loosing any  performance .Though the head movement noice on those (in  performance-mode)is  no way near the loadness of ST3120026AS .

Regards



-----Original Message-----
From: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sent: 16. mai 2005 04:21
To: [email protected]
Subject: Re: |ST3120026AS|Windows XP||Dissapointed as seagate d
Importance: High

Hello,


All of our new Parallel ATA (PATA) drives and our new Serial ATA (SATA)  drives are optimized for performance, we do not have a utility that can  slow  them down.

Every disc drive makes a certain amount of noise while running. Normally,  the faster the drive motor spins, the higher pitched the resulting sound  will  be.  It is also normal for the drive to make sort of "chattering" or  "clicking" sound  while it is reading and writing data.

However, if the sound coming from your drive has recently changed or is an  excessive grinding or clanking noise, this may indicate a physical problem  with the drive.

To isolate whether the noise is coming from the drive or the drive
interface:

1.   Shut down your system.
2.   Make sure you have read the information above.
3.   Disconnect the data cable.
4.   Leave the power cable attached.
5.   Apply power to the drive.

If the noise is still there, it may be coming from the drive.

If your drive is an additional storage ATA device:

1. Download and install our SeaTools Online utility at:
http://www.seagate.com/support/seatools/B7c.html

2. Choose the GENERIC DRIVE TESTS option.
3. Select the drive you want to test.
4. Select the EXECUTE ACOUSTICAL SPIN DOWN TEST option.

If the noise no longer appears during the test, then the problem is not  the drive.

If the noise still appears during the test, then a replacement should be  considered.

If you need to replace a drive or receive warranty information, you can  contact Seagate Customer Service toll-free at 1-800-SEAGATE.

To verify the warranty status of your drive you can refer to our warranty  validation page on Seagate's website at:

http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp

Regards,


Jimmy P.
Seagate Technical Support

========== Customer's original message ==========



========================================================
Dissapointed as seagate drives was supposed  to be silent drives from all reviews and peeople i have talked to.
This one is "very" noisy . And its firmware  has no AAM support and the drive is locked at performance mode .
I would like to have a AAM enabled firmware  to reduce the noise .
Because at the moment this drive is to noisy to be used , and just lie  unused in my office drawer .


========================================================

Email address : [email protected]
First name :
Last name :
Phone/Customer Number :
FAX :
Customer type :
Location : Norway
:
Operating system : Windows XP
CPU and Speed : Athlon 64 2.2ghz
Total RAM :
System BIOS & version :
:
Model # : ST3120026AS
Model interface :
:
ATA Controller : Nvidia nf3 250gb onchip SATA controller  ATA Master/Slave :
Other ATA Devices :
:
SCSI ID :
SCSI Terminated :
Other SCSI Devices :
SCSI Controller :
:
Is form helpful :
Form Type : Disc
Language : EN
Email this form : ON
Email new products :


========================================================
(Sent on Sun May 15 21:04:10 2005 GMT ): DM,SM,SD,JM (v1.55c 27-Apr-05)  ID:1116191050




Lenke til kommentar

ser hva du sier syar.

 

Problemet er at det dessverre er feilrate med en rekke andre produsenter. Tipper ingen webshopper ønsker å gå ut med tall med vil tro at Seagate kommer best ut overalt.

 

Jeg skal avvente 16 mb cache diskene og se hva de yter. Håper og tror de er her i starten av september.

 

Noen som har kommentarer om rammen? Vi snakker jo UTT her

Lenke til kommentar

Det er ikke noe "feil" med seagaten jeg har liggende .

 

Men den bråker ved skriv/les og støtter ikke acoustic management.

Og driver man å ser på støydemping mener jeg man bør skaffe seg AAM enablede disker , så har man friheten/muligheten til å tilpasse

performance mode vs. hd-arm bevegelses-støy selv.

 

btw: I idle modus er den veldig stille .

Lenke til kommentar

OK mine tips.

 

CPU kjøler : Thermalright XP-90C med en 92mm vifte etter ditt ønske. Eller XP-120 som det ble nevnt her. Kobber leder varme bedre enn aluminium vet du, så XP-90C skal være bra.

 

Hovedkort : Asus A8N-SLI Premium med 'Super Cooling pipe' er vel det beste alternativet hvis du skal ha en stille PC.

 

RAM : Ja som du vet så er jo 1GB minimum i disse dager, mens 2GB begynner å bli lønnsomt. Har selv 2 x 1024MB OCZ brikker. Disse er meget bra, MEN de er ikke bra til å overklokke med. Skal du overklokke må du fortsatt velge 2 x 512MB løsning. Fire brikker funker fortsatt ikke så bra med AMD (2T command rate).

 

Harddisk : Hvorfor ikke WD Raptor 74? Den bråker vel mer enn de andre alternativene i denne tråden, men ytelsen er iallefall super. Har en selv og klager ikke på støynivået da...

 

NB : Når det gjelder vifter : Papst all the way! ;)

Lenke til kommentar

Takk for tips , men har avskrevet den helt og er ikke ibruk grunnet dette .

Det meste er prøvet , kun AAM endring fra 255 og nedover ville hjulpet mitt eksemplar.

Men som seagate disksupport har bekreftet via mail ,vil de i eksisterende

og kommende modeller aldri ha featuren enablet lengre .

Derfor varselet til Dahle og å kjøpe disker med AAM enablet .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...