Gå til innhold

Blir litt provosert av "kvinnekampen"


Anbefalte innlegg

Greit. 50% mannlige vaskehjelper, 50% kvinnelige vaskehjelper. 50% mannlige rumpevaskere, 50% kvinnelige rumpevaskere.

 

Ja så klart, det er jo det likestilling handler om ;)

 

Dotten: Jeje. Jeg hadde ikke tatt i et våpen. Jeg sier ikke at forsvaret skal fjernes. Jeg mener at det bør innføres et forsvar som handler om karriere, ikke tvang.

 

Vi har et forsvar som handler om karriere. Tvang ser det dessverre ikke ut til at vi kommer utenom. Å jobbe med umotiverte folk som ikke vil være der er noe jeg gjør dagligdags og det er ikke noe morsomt, men det er hverken midler eller nok frivillige til å fylle de vernepliktige. Vernepliktige gjør en uvurderlig jobb, forsvaret er rett og slett avhengig av dem.

 

Likebehandling scmikebehandling. Jeg mener fremdeles at tvungen verneplikt er galt. Jeg mener også at dette ikke handler om likebehandling, men RETTIGHETER til å få de samme mulighetene.

 

Man kan ha like rettigheter, men ikke like muligheter i forsvaret. Og det har sin helt naturlige forklaring. Tvungen verneplikt er galt ja, men vi har intet alternativt. Forsvaret selv har prøvd å komme med innspill til alternative løsninger men de snakker for døve ører (politikere) og det er nok høyst vanskelig å få noe til uansett. Men nok om det, tror jeg skal starte en egen tråd om verneplikt.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
helt enig - tvungen verneplikt for jenter. basta.

 

Skal det kvoteres noe, så skal det kvoteres begge veier. 40% kvinner i styret, og 40% menn i styret ....

 

...er lei av at det kun skal fokuseres en vei... Det er nok av mannesaker (ikke så mange som kvinner, men nevertheless).

 

Greit at mannesiden kanskje ikke er så "alvorlig", og vi klager jo ikke for det er jo ikke særlig mandig ... men eg er opptatt av prinsipper.

Greit. 50% mannlige vaskehjelper, 50% kvinnelige vaskehjelper. 50% mannlige rumpevaskere, 50% kvinnelige rumpevaskere.

 

Dotten: Jeje. Jeg hadde ikke tatt i et våpen. Jeg sier ikke at forsvaret skal fjernes. Jeg mener at det bør innføres et forsvar som handler om karriere, ikke tvang.

 

Likebehandling scmikebehandling. Jeg mener fremdeles at tvungen verneplikt er galt. Jeg mener også at dette ikke handler om likebehandling, men RETTIGHETER til å få de samme mulighetene.

Ja, helt riktig darkness|, da blir det likestilling.

Endret av Grundig
Lenke til kommentar
Det du her beskriver er likebehandling, ikke likestilling. Likestilling handler ikke om like muligheter uavhengig av kjønn.

Likestillingen handler først og fremst om like rettigheter for kvinner og menn.

Feil, feil og feil. Du begår samme feil som jeg gjorde for et par måneder siden. Likestilling handler om å ha en mest mulig lik fordeling mellom kjønnene i de forskjellige yrkene. Det sier seg selv at om 80% av de som ønsker å bli bilmekanikere er menn, så må det i likestillingens navn til tiltak for å endre dette. Kvotering er jo et yndet middel, betale et kjønn for å ta et type studium er jo også noe som foregår. Er ikke lenge siden kvinner fikk, hva var det nå, 20 tusen kroner på en skole om de valgte ingeniørutdanning. Og dette med likestillingsombudets velsignelse. Ikke kom her og fortell om at likestilling handler om like rettigheter og muligheter. Det er en løgn, selv om jeg forstår at du tror det er dette det dreier seg om. Var selv det jeg trodde for noen måneder siden. Men det er ikke det som er likestillingens mål. Likestillingens mål er lik representasjon. Ser man på likestilling i praksis så har det ingenting med like muligheter å gjør

Jeg ville tatt ting jeg leser på Wikipedia, i artikler som kun én bruker har bidratt med stoff til, med en god klype salt; det er lite autorativt, for å si det mildt.

 

La oss se hva den generelle konsensusen om hva likestilling betyr er:

 

Målene for likestillingspolitikken er:

 

Kvinner og menn skal ha like muligheter, rettigheter og plikter innenfor alle samfunnsområder

Frihet fra seksualisert vold

Jevn fordeling av makt og innflytelse mellom kvinner og menn

Økonomisk uavhengighet for begge kjønn

Like vilkår og forutsetninger for kvinner og menn på arbeidsmarkedet

Delt ansvar for arbeid med hjem og barn

Lik tilgang for jenter og gutter, kvinner og menn, til utdanning og utvikling av talenter og ambisjoner

http://odin.dep.no/bfd/norsk/tema/likestil.../hov001-bn.html

 

Feministenes og kvinnebevegelsens tradisjonelle krav har vært full likestilling mellom kjønnene — det vil si at kvinner skal ha de samme rettigheter og plikter som menn. Kampen for likestilling har også dreid seg om å oppnå likeverd og respekt for de to kjønns forskjellighet på visse områder.

http://www.storenorskeleksikon.no/ (Artikkel om likestilling, ikke fritt tilgjengelig for alle og en hver)

 

Likestilling handler om rettferdighet. I praksis betyr likestilling å bryte ned den kjønnsbaserte maktordningen, den kjønnsbaserte arbeidsdelingen og de tradisjonelle kjønnsstereotypiene. Kvinner og menn skal ha de samme rettigheter, plikter og muligheter på alle samfunnsområder. Dette innebærer blant annet lik rett til innflytelse, rett til å påvirke, deling av ansvar og byrder, belønning av innsats, rett til å føle seg trygg i forhold til overgrep og respekt for menneskeverd for både kvinner og menn.

http://www.likestilling.no/tema.html?id=2

 

Likestilling er rett og mulighet for den enkelte til å utfolde sine evner uavhengig av kjønn.

http://www.likestillingsombudet.no/fremme/

 

 

 

Det er mulig du kun diskuterer semantikk, men målene for likestillingspolitikken er ikke en 50/50 fordeling av kjønn i ulike yrker, men snarere like vilkår og forutsetninger for kvinner og menn, jf. offisielle skriv om dette fra departementet som har ansvar for dette.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt ting jeg leser på Wikipedia, i artikler som kun én bruker har bidratt med stoff til, med en god klype salt; det er lite autorativt, for å si det mildt.

 

La oss se hva den generelle konsensusen om hva likestilling betyr er:

 

Målene for likestillingspolitikken er:

 

Kvinner og menn skal ha like muligheter, rettigheter og plikter innenfor alle samfunnsområder

Frihet fra seksualisert vold

Jevn fordeling av makt og innflytelse mellom kvinner og menn

Økonomisk uavhengighet for begge kjønn

Like vilkår og forutsetninger for kvinner og menn på arbeidsmarkedet

Delt ansvar for arbeid med hjem og barn

Lik tilgang for jenter og gutter, kvinner og menn, til utdanning og utvikling av talenter og ambisjoner

http://odin.dep.no/bfd/norsk/tema/likestil.../hov001-bn.html

 

Feministenes og kvinnebevegelsens tradisjonelle krav har vært full likestilling mellom kjønnene — det vil si at kvinner skal ha de samme rettigheter og plikter som menn. Kampen for likestilling har også dreid seg om å oppnå likeverd og respekt for de to kjønns forskjellighet på visse områder.

http://www.storenorskeleksikon.no/ (Artikkel om likestilling, ikke fritt tilgjengelig for alle og en hver)

 

Likestilling handler om rettferdighet. I praksis betyr likestilling å bryte ned den kjønnsbaserte maktordningen, den kjønnsbaserte arbeidsdelingen og de tradisjonelle kjønnsstereotypiene. Kvinner og menn skal ha de samme rettigheter, plikter og muligheter på alle samfunnsområder. Dette innebærer blant annet lik rett til innflytelse, rett til å påvirke, deling av ansvar og byrder, belønning av innsats, rett til å føle seg trygg i forhold til overgrep og respekt for menneskeverd for både kvinner og menn.

http://www.likestilling.no/tema.html?id=2

 

Likestilling er rett og mulighet for den enkelte til å utfolde sine evner uavhengig av kjønn.

http://www.likestillingsombudet.no/fremme/

 

 

 

Det er mulig du kun diskuterer semantikk, men målene for likestillingspolitikken er ikke en 50/50 fordeling av kjønn i ulike yrker, men snarere like vilkår og forutsetninger for kvinner og menn, jf. offisielle skriv om dette fra departementet som har ansvar for dette.

Jeg ser på likestilling i praksis. Bruk øynene og se. Det at alle har like muligheter til å jobbe i barnehagen er uvesentlig med tanke på likestilling. For det er et problem i likestillingens navn at under 10% er menn. Det er den reelle verden. Det er sett på som et problem at kvinner er underrepresentert i styrer. Selv om de har like muligheter og rettigheter. Men det er uvesentlig, for her er % andelen viktigere. Det du kommer med henger ikke på greip, det må du jo selv se når du leser det du har sitert til. Wikipedia har en treffendes definisjon av hvordan det er i den reelle verden og hvordan likestilling blir praktisert. Likestilling fremmer diskriminering. Enkelt og greit.

 

Og som du selv siterer: Jevn fordeling av makt og innflytelse. Kjønn skal altså avgjøre dette, ikke kompetanse.

 

Og som jeg allerede har nevnt eksempler på hvordan man fremmer likestilling, man diskriminerer. Gjerne forklar meg hvordan kvinner og menn har lik mulighet til å utdanne seg til ingeniør når kvinner får 20k mer i støtte med likestillingsombudets velsignelse. Den definisjonen du drar frem der er svada, den har ingen sammenheng med hvordan likestiling praktiseres.

 

Du kan gjerne lese store ord og forholde deg til det, eller du kan se hvordan likestilling praktiseres i den virkelige verden. Kvotering er diskriminering, økt støtte til et kjønn er diskriminering, økte rettigheter til et kjønn er diskriminerin. Og alt dette foregår i likestillingens navn. Jeg forholder meg til det, så kan du bare fortsette å forholde deg til store ord, eller selvmotsigende svada som jeg heller liker å kalle det..

 

Jeg pleide å si at likestilling handler om like rettigheter og like muligheter, ikke 50/50 fordeling. Senest et par mnd tilbake i dette forumet. Men jeg har tatt feil, jeg ser det nå. Er bare til å ta en titt rundt omkring og snakke litt med likestillingsforkjempere. For det er de som velger å bekjempe diskriminering med diskriminering. Det er ikke engang altid diskriminering, det er bare en prosentandel som ikke er høy nok for det ene kjønnet.

Lenke til kommentar
Skal det kvoteres noe, så skal det kvoteres begge veier. 40% kvinner i styret, og 40% menn i styret ....

Enig i dette, men jeg er fullstendig imot kvotering. Den arbeidsgiver anser som mest skikket til å utføre oppgaven er den som skal ansettes. Gode og dårlige utførelser av alle yrker forkommer i dag blandt begge kjønn. Mitt håp for fremtiden er at det ikke forekommer hverken fra menn eller kvinner. Dette oppnår man med å ansette de som er kvalifiserte og har interessen, fremfor å kvotere inn folk som egentlig ikke er kvalifiserte.

Lenke til kommentar

Hold det med krig å sånn unna diskusjonen ... har lite med saken å gjøre.

 

... og for de som vil ha noe å tenke på, så har alle menn i norge rett til å avtjene verneplikt ... det er både en rett og en plikt.

 

men seriøst.

 

Desverre så sliter vi jo med gamlinger som tenker slik de gjorde i gamle dager. På en annen side så kommer det en faktor inn i bildet når det gjelder kvinner som er vanskeligt å diskutere, nemlig at de får barn.

 

ingen arbeidsgiver har lyst å ansette kvinner, hvis de vet at de skal få barn snart. De som får barn forsvinner også ut av jobb i lengre tid + er mye "syk" og inneffektiv i graviditeten... ergo så forsvinner kompetasen, og bla bla bla

 

Dette er antageligt en av hovedårsakene til at de er så få kvinner på toppen... Hva gjør vi med det??? ikke godt å si... eg ville ikke ha ansett kvinner som er inkompetente, på en annen side så er det mange som har blitt utestengt fra toppen pga teite ledere med gammeldags syn...

 

Men et faktum: En mann vil alltid velge en mann, og en kvinne vil alltid velge en kvinne.

 

Dette har ingen tatt tak i skikkeligt (jo for menn så). Men ser vi på kvinnebedrifter, som ledes av kvinner, så er det mye kvinner i de styrene og vice versa ... men det er kun kvinner som kvoteres inn....

 

Egentlig helt enig at kvotering er feil. Og i dette landet så er det kun 2 ting som kvoteres, og det er kvinner og utlendinger.... Har sett fint lite. Og dette blir feil i lengden. Hadde det vært for en periode... ok

 

De sier at kvinner tjener mindre enn menn i norge... javell? Sammenligner de lønna til 2stk i samme bedrift? eller mener de at kvinner tar lavtlønnsyrker og menn høytlønnsyrker? Jeg har aldri vært på en arbeidsplass hvor menn og kvinner forskjellsbehandles på lønna.... dette er en irriterendes påstand. Kvinner velger sine yrker og karrierer selv...

 

nei, vanskeligt tema... Men jeg er hovedsaklig lei fokus på kvinner

Lenke til kommentar

Kvinner velger sine yrker og karrierer selv? Ja, til en viss grad. Dette handler dog mye om kjønnsroller. Jeg vil tørre å påstå at disse stort sett er skapt av menn. Selvfølgelig finnes det noen kvinner som mener at kvinnen skal holde seg hjemme og passe barna, men de er nok i fåtall.

 

At en mann alltid vil velge en mann, og en kvinne alltid velge en kvinne, er feil. Personlig ville jeg aldri ha ansatt en kvinne foran en mann med høyere kompetanse. Som oftest foretrekker jeg menn når det gjelder mitt yrke, fordi det ofte er mange n00bishe jenter som bare får jobben basert på kjønn. HELT feil løsning. Samtidig så er jeg jo jente selv, og jeg skal innrømme at jeg griper de sjansene jeg får. Blir jeg tilbydt jobb på grunnlag av kjønn, så sier jeg ikke neitakk - men samtidig vet jeg at jeg aldri kunne taklet en jobb jeg ikke var kvalifisert for. Jeg trenger nemlig å føle at jeg mestrer oppgavene.

 

Det faktumet at kvinner blir gravide skal ikke spille NOE som helst slags rolle. Jeg hadde kanskje tenkt meg om to ganger før jeg ansatte en ALLEREDE gravid kvinne, siden man da måtte ansette en vikar for henne i nærmeste fremtid.. men det fungerer vel litt som med verneplikten. Man kan ikke gi noen sparken fordi de skal avtjene verneplikt.

 

Spørsmålet mitt er, hvordan vet man et en kvinne skal få barn snart? (hvis hun ikke allerede er gravid og det synes). Det finnes karrierekvinner som setter karrieren fremfor barn. Så vidt meg bekjent er det heller ikke lov å spørre en kvinne om hun planlegger å få barn i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Jeg synes bare at det er trist å se f.eks i et boligstyre hvor det er KUN menn, og hvor borettslagreglene kun henvender seg til HAN og aldri han/hun.

Ja, også er det dumt at de har fotgjengerovergangsskilt hvor det kun er far som følger barnet over gata. Dette viser helt tydelig at kvinner gir faen i barna og/eller ikke er til å stole på ute i trafikken.

 

:whistle:

Lenke til kommentar
Målet er at kvinner skal ha akkurat lik mulighet til å få en spesiell jobb, særlig i toppsjiktet hvor det ofte er mangel på kvinner, på likt grunnlag som en mann.

Da er kjønnskvotering et ubrukelig virkemiddel.

 

Kjønnskvotering er kjønnsdiskriminering, punktum.

 

Hvis vi vil ha flere kvinnelige ledere så får flere kvinner prøve seg på å bli ledere.

Lenke til kommentar

Darkness| - eh ... hvor mange jobber har du vært i??? eg har hatt flere, og mange skoler, mange steder og ser hvordan folk velger folk.... hmm, eg høres steingammel ut ....

 

Folk er generellt dumme, og tenker svært lite. Så når de skal velge noen, så velger de enten den som utmerker seg som den beste .... og er alle ca like (som de ofte er), så velger de den som ligner mest på seg selv, og som de føler har best kontakt med ....

 

Derfor velger jenter, jenter, og gutter gutter .... Få velger etter hva som er politisk korrekt, og analyserer, og vurderer dypt og inderligt osv osv. Få har også et bevisst mål om valg av kjønn (altså at de vil ha en gruppe med 50/50 f.eks).

 

Jeg sier ikke at gutter velger kun gutter, men jeg vil si de velger 60 - 80% gutter, og det samme gjelder jenter. Det ser jeg fort på sammensetninger av grupper internt i en bedrift, og bedrifter totalt. Dette skjer også i det private liv (eller sfhere??)

 

whatever...

 

Det er sant at kjønnsroller holdes godt i hevd ... men jeg føler at mens gutta velger mye selv hvor de vil gå, så styres jenter mer etter hva foreldrene ønsker. Jenter idag blir mye mer støttet av familien sin, enn gutter. Bare sjekk skolekarakterer f.eks ... der ser man helt klart at skolen er lagt opp for jenter, og at jenter får helt klart bedre støtte av sitt nærmiljø (familie) enn det gutter gjør ... så gutta sakker akterut

 

Du ser det litt på it-studiet ... der er det ingen jenter idag ... men når it var bra så var det mange jenter der (i forhold til idag). Men jenter velger også yrker som de tror er lette (sykepleier), og trygge (sykepleier), og som de tror passer jenter (sykepleier), og hvor det er andre jenter (sykepleier). Gutter går ikke sykepleier ... der er kinky...

 

er veldigt generalliserende dette ... men du ser poenget ...

Lenke til kommentar

javel ...

og hvor mange styrer hadde god balanse mellom kjønnene fra før? altså minst 30 - 40%?

De styrene som er ledet av menn har omtrent bare menn i seg, og de som ledes av kvinner har stort sett bare kvinner i seg. Den andelen som har balanse finnes jo nesten ikke.

 

...nå har det jo skjedd noe i de fleste styrer, men for 2år sia da.

 

Alt jeg har nevnt har jeg sett artikkler og undersøkelser om ... men dette er ikke et emne som florer at fakta, eller kan diskuteres som fakta. Eller på en annen side ... det er fint lite artikkler eller undersøkelser som sier noe annet.

Lenke til kommentar
Det kan ikke sammenlignes. Det er faktisk et politisk korrekt skilt, med tanke på at det som oftest er mor som har "hovedomsorg" for barna.

 

Det hadde bare ikke kostet regelskriverne en kalori å legge til en /hun.

Og hvorfor er det slik? Det er så enkelt å hevde at det er fordi kvinnen er mer omsorsgsfull og tenker på barna i forhold til menn. Kanskje før, men det er pisspreik når det kommer til nuet. For faktum er at kvinner sitter med hovedansvaret fordi regelverket gjør det så inn i h..... vanskelig for far å ta dette ansvaret.

 

Og der snakker jeg av erfaring. Kvinner har flere rettigheter når det kommer til barn, så da får de også økt ansvar.

 

 

 

Og litt videre. Tenk dere å være arbeidsgiver idag og man skal ansette en kvinne. Skal man følge inntrykken fra media så holder man seg langt unna kvinner. Hvorfor? Jo fordi kvinner har stort sett ansvar for unger, eller de sliter med psyken, eller de er for syke, fordi kvinner har høyere sykefravær enn menn, og om de ikke lider av bullemi så er de overvektige, eller blir gravid da... Eller så er sikkert kvinnen utsatt for vold av kjæresten og er mye borte. Og hvis, ja hvis, du er heldig nok å finne en ok kvinnelig arbeidstaker så er det ikke verdt risken fordi man kan risikere hun blir seksuelt trakassert og saksøker deg. Fordi menn er jo tydeligvis svin som kun er ute etter å knulle flest mulg.

Så vil man virkelig ansette en kvinne? Hvis man skal høre på alt som kommer frem i media?

 

Nei ærlig talt, kvinner er ikke noen svake menneskere, slik som media og kvinner selv liker å fremstille seg. Så la oss slutte å behandle de som det og kutte ut den hersens kvoteringen og spesialrettigheten til disse stakkars små ynkelige jentene som er uskyldige ofre :roll: (og ja, sarkasme/ironi for de som ikke tok den)

 

Kvinner er mennesker, og det finnes uendelig mange dyktige kvinner. Men "image" som kvinner får, spesielt med tanke på kvinneforkjempere og feminister, ødelegger fullstendig. Ottar og co bør holde kjeft og innse at kvinner er ikke noe svak liten skapning.

Lenke til kommentar
Fordi menn er jo tydeligvis svin som kun er ute etter å knulle flest mulig.

Dette er jo ingen medieskapt illusjon, men ren og skjær sannhet :mrgreen:

 

 

:tease:

 

 

Er det egentlig så farlig om det står "Han" i diverse borettslagsregler? Jeg må si at om det står kun "Hun" så gir jeg blanke. Dog hadde det ikke gjort noe om de hadde endret om noen faktisk føler seg støtt av ordbruken, slik den er i dag.

 

Hovedproblemet med kvinnekampen er at man i arbeidslivet og skolen setter kvalifikasjoner på annen plass i prioriteringslista, samt at en del kvinnerettighetsforkjempere blir litt for ivrige og begynner å banke uskyldige tilfeldige menn.

 

edit: stavefeil.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...