Moonshine Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Politiet er en gjeng mennesker. Altså, idioter og rasshøl. De kan selvfølgelig glimte til og vise rettferdighet og mennesklighet. Vi kjenner vel alle til denne saken. En nabo klager på bråk og politiet banker opp hjelpeløs ungdom på et tilsynelatende tynt grunnlag. Mitt spørsmål er: Er det lov at en operasjonsleder for politiet har IMS? Slik at jeg slipper å crawle lovdata.no, finnes det en slik lov? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Veldig bra at sannheten kom frem i den saken,politiet er ikke alltid good guys. Har ved flere anledninger møtt på ''aggresiv'' politi uten å ha gjort noe selv. Alt for mange politimenn/kvinner bruker den makta dem har på en måte som er helt unødvendig,og noen ganger skremmende. Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Vil på ingen måte forsvare polititjenestemenn som har begått uaktsomhet i tjenesten, men jeg må si jeg aldri har hatt en negativ opplevelse når det gjelder politiet. Jeg vet imidlertid hvilken hard jobb de faktisk har og støtter alle de fine tjenestemenn- og kvinner vi har i Stavanger hvertfall. De gjør en kjempejobb! Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Dette er noe av det teiteste jeg har sett på lenge... Hvordan i alle dager klarer noen å tolke seg fram til at noen blir grisebanket på videoen? At aggressive husokkupanter blir lagt i bakken etter først ha kastet bæsj og maling på politikonstablene er i mine øyne helt på sin plass. Og alt det fjaset som skrotingen som filmer lirer av seg på filmen er jo nesten til å grine av. *Hallo, kan vi få en ambulanse, det er noen ungdommer som blir grisebanket av politiet*. Seriøst, man skal være rimelig enkel om man presterer å svelge dette raddisoppgulpet. Les forøvrig politiets versjon her. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Politivold er et økende problem. Grunnlaget for det, er vel hva de lærer på politiskolene rundt om. Problemet har sitt grunnlag i at politifolk lærer i mindre grad å tjene folket enn før. Den nye trenden er at "politiet stiller over befolkningen, og folket, er politiets og maktapparatets fiende". Vi bør få inn lover, hvor det blir mulig for vanlige folk å gjøre arrestasjoner på politifolk som oppfører seg dårlig (politivold, oppsternasighet osv). Dette vil sette folkefiendtlige politi i sjakk! PS. Har selv opplevd politifolk som er så utrolig frekke i kjeften, at man nesten ikke tror at slikt er mulig for en offentlig tjenestemann. Endret 18. juni 2005 av runmad Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Den nye trenden er at "politiet stiller over befolkningen, og folket, er politiets og maktapparatets fiende". Ny trend, sier du? Påstanden er jo gjengangsmateriale i enhver brokete forsamling av blitzere, venstreradikalere og annet pakk, noe det også har vært så lenge i hvert fall jeg kan huske. Så direkte ny er den nok ikke. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Dette er noe av det teiteste jeg har sett på lenge... Hvordan i alle dager klarer noen å tolke seg fram til at noen blir grisebanket på videoen? At aggressive husokkupanter blir lagt i bakken etter først ha kastet bæsj og maling på politikonstablene er i mine øyne helt på sin plass. Og alt det fjaset som skrotingen som filmer lirer av seg på filmen er jo nesten til å grine av. *Hallo, kan vi få en ambulanse, det er noen ungdommer som blir grisebanket av politiet*. Seriøst, man skal være rimelig enkel om man presterer å svelge dette raddisoppgulpet. Les forøvrig politiets versjon her. Støttes 100% Politiet har en vanskelig jobb. Det er utrolig mange kverrulerende og provoserende tullinger som har null respekt ovenfor politiet. De har verken tid, evne eller lyst til å bruke masse tid på å diskutere tull. Og som regel er politiet i mindretall når de er til stede. Dette tvinger dem til å oppføre seg kontant for å ha kontroll i situasjonen, og få jobben gjort. Hvis det er noen ny trend der ute, så er det at respekten for politiet og autoriteter generelt blir bare mindre og mindre blant folk. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Nå skal jeg ikke uttale meg om den konkrete saken, siden jeg ikke var tilstede. Videoen klarer jeg ikke å tyde i den ene eller annen retning... Men med all respekt, jeg har levet noen år og kan trygt si at politivolden var værre før. De som var unge på 70-tallet husker kanskje en politimann kalt "Fleskenakken" på Grønland politikammer, de som er litt yngre husker politivoldsakene i Bergen. Politiet i min ungdom hadde makt og brukte den. Idag skal de provoseres temmelig kraftig. Jeg vet ikke hva dere synes, men en dobøtte ut av vinduet er en kraftig provokasjon mot folk flest, og ja, politifolk er mennesker. Det skal vi faktisk være glad for, det betyr at de kan miste besinnelsen, men det betyr også at de har empati og evnen til å sette seg inn i folks situasjon. Og jeg vet ikke hvordan det var med akkurat disse okkupantene, men det er en ærlig sak at formålet med en okkupasjon er like mye å sette søkelyset på en uønsket politikk som å skaffe seg et sted å bo. Som det ble sagt under en okkupasjon jeg selv deltok i en gang: Okkupant 1: "Nå gjelder det at vi forsvarer oss når politiet kommer!" Okkupant 2: "Nei, nå gjelder det at Dagbladet er her og tar bilder mens de bærer oss ut..." Jeg tviler sterkt på at okkupantene selv gråter over utfallet... Geir Endret 18. juni 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg fikk ikke svar, heller en diskusjon som sikkert ikke ender noensteds. Uansett, politiet skal: beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov yte borgerne hjelp og tjenester i faresituasjoner, i lovbestemte tilfeller og ellers når forholdene tilsier at bistand er påkrevet og naturlig på anmodning yte andre offentlige myndigheter vern og bistand under deres tjenesteutøvelse når dette følger av lov eller sedvane samarbeide med andre myndigheter og organisasjoner tillagt oppgaver som berører politiets virkefelt så langt regler gitt i eller i medhold av lov ikke er til hinder for dette utføre andre oppgaver som er fastsatt i lov, eller som følger av sedvane. Jeg synes denne saken faller under nest siste pkt. Jeg mener at saken har blitt angrepet på en dårlig måte. En gjeng helt sikkert forfalt ungdom, burde hjelpes i stedet for å kastes vekk med makt. Hvor fører å bure inne/kaste ut en gjeng (i ordets rette forstand) tapere? Disse menneskene burde hjelpes, og hvis ikke Politiet hadde blitt irritert (pga IMS?), kunne de sikkert sett denne løsningen selv. Hvorfor hadde ikke Politiet klart å opprette en dialog? Kanskje fordi det nettopp var Politiet som prøvde. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jeg tviler sterkt på at okkupantene selv gråter over utfallet... Gråter gjør de kanskje ikke, men de lærer eller forbedrer seg _hvertfall_ ikke. Det er så pedagogisk RIKTIG å utøve vold!!!!111111 edit: som du sier "tom waits for alice", Politiet var mye verre før. Det er vel der denne saken hører hjemme - i fortiden, sånn ca 1970/80. Endret 18. juni 2005 av Jonas Drange Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jeg fikk ikke svar, heller en diskusjon som sikkert ikke ender noensteds. Du fikk ikke svar fordi du stilte et retorisk spørsmål. Det forventede svaret var gitt i spørsmålsformuleringen. Selvsagt står de ikke i Norges lover at det er "lov at en operasjonsleder for politiet har IMS". Når spørsmålet setter premissene for svaret, må du godta at de som svarer stiller spørsmål ved premissene. Geir Endret 18. juni 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Videoen var ganske så underholdene, og det var ganske åpenbart hvordan det hele var nitidig regissert. Spesielt tydelig var dette da han utbrøt til damen på alarmsentralen "jeg tar opp denne samtalen og du kan holdes ansvarlig" (eller noe i de baner). Dette var ikke politivold, det var arrestasjon av noen ungdommer. Å legge noen i bakken for å ta på dem håndjern kan knapt karakteriseres som politivold. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg fikk ikke svar, heller en diskusjon som sikkert ikke ender noensteds. Uansett, politiet skal: beskytte person, eiendom og fellesgoder og verne om all lovlig virksomhet, opprettholde den offentlige orden og sikkerhet og enten alene eller sammen med andre myndigheter verne mot alt som truer den alminnelige tryggheten i samfunnet forebygge kriminalitet og andre krenkelser av den offentlige orden og sikkerhet avdekke og stanse kriminell virksomhet og forfølge straffbare forhold i samsvar med regler gitt i eller i medhold av lov yte borgerne hjelp og tjenester i faresituasjoner, i lovbestemte tilfeller og ellers når forholdene tilsier at bistand er påkrevet og naturlig på anmodning yte andre offentlige myndigheter vern og bistand under deres tjenesteutøvelse når dette følger av lov eller sedvane samarbeide med andre myndigheter og organisasjoner tillagt oppgaver som berører politiets virkefelt så langt regler gitt i eller i medhold av lov ikke er til hinder for dette utføre andre oppgaver som er fastsatt i lov, eller som følger av sedvane. Jeg synes denne saken faller under nest siste pkt. Jeg mener at saken har blitt angrepet på en dårlig måte. En gjeng helt sikkert forfalt ungdom, burde hjelpes i stedet for å kastes vekk med makt. Hvor fører å bure inne/kaste ut en gjeng (i ordets rette forstand) tapere? Disse menneskene burde hjelpes, og hvis ikke Politiet hadde blitt irritert (pga IMS?), kunne de sikkert sett denne løsningen selv. Hvorfor hadde ikke Politiet klart å opprette en dialog? Kanskje fordi det nettopp var Politiet som prøvde. Du ser bare saken fra ene siden, og påstandene dine blir derfor feil. Den måten å spre desinformasjon forsterker bare problemet, som er manglende respekt for politiet og samfunnet. - I forhold til de andre okkupasjonene, er dette et litt spesielt tilfelle. De seks foregående aksjonene har vi løst ved dialog, for vi vil helst ikke bruke ressurser på reelle bostedsløse. Men politiet plikter å bistå namsmannen når alle andre demokratiske virkemidler er prøvd. I denne konkrete okkupasjonen var det ikke mulig å komme i dialog. http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/17/434999.html Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Den nye trenden er at "politiet stiller over befolkningen, og folket, er politiets og maktapparatets fiende". Ny trend, sier du? Påstanden er jo gjengangsmateriale i enhver brokete forsamling av blitzere, venstreradikalere og annet pakk, noe det også har vært så lenge i hvert fall jeg kan huske. Så direkte ny er den nok ikke. [ironi] Jepp, det er også en slags hemmelig kode blandt leftis-pakk at de "uheldigvis" kjører med kun ett baklys iblandt, fordi pæra har gått. Selvfølgelig fortjener slike pakk å bli "stun-gunned"! http://home.online.no/~rumad/div/taserarrest.mov Det å bli "stun-gunned" er jo selvfølgelig også helt ufarlig og kan trygt brukes på små barn - bare les her: http://www.kold.com/Global/story.asp?S=3477770 http://www.azcentral.com/business/articles...Death14-ON.html http://www.newsnet5.com/news/4610759/detail.html Selvfølgelig har det jo alltid vært en slik holdning blandt politiet, og jeg gleder meg villt over å kunne få lov til og reise til Amerika. Der som alle er så frie vet du! [/ironi] Nei, ironien til side! De politifolkene som er i filmen ovenfor, burde vært borger-aresstert og avrettet på stedet med sine egne pistoler!! Endret 18. juni 2005 av runmad Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jadda, trekk frem enkelteksempler og alt politi er selvsagt pakk. Og jeg som trodde venstresiden var mot generalisering, men kanskje det bare gjelder i politisk ukorrekte tilfelle. Ønsker man å hate purken (eller hvem som helst andre), så er det aldri vanskelig å finne på noen grunner. Endret 18. juni 2005 av JBlack Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Jadda, trekk frem enkelteksempler og alt politi er selvsagt pakk. Det er ikke det jeg mener! Det finnes mange fornuftige politifolk, men også mange "bad apples", som tror de ER loven, istedet for å tjene den OG borgerne . Når politiet bruker unødig vold/midler for å håndheve den, burde det være rett og rimelig å kunne foreta en borger-aresstasjon. I de mest ektreme tilfellene også avrette politiet/myndighetene på stedet, for å understreke at FOLKET ER LOVEN og å skremme myndighetene fra overgrep på folket!! Forøvrig så burde dødstraff kun være mulig å utøve på offentlige tjenestemenn/kvinner med såkalt "utøvende myndighet". Dette gjelder også i høyeste grad stortingsmenn og kvinner - i særdeleshet statsministere! Endret 18. juni 2005 av runmad Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Men når folk ofte ikke har forståelse for at det politiet gjør ofte er nødvendig, da har vi, med ditt forslag, et stygt problem. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Men når folk ofte ikke har forståelse for at det politiet gjør ofte er nødvendig, da har vi, med ditt forslag, et stygt problem. Men la oss ta et fiktivt eksempel. En politimann har tørnet fullstendig. Står med pistol i den ene hånden. Kølla i den andre, som han slår en to-åring vettesløs med, fordi han bet politimannen i fingeren. Han regaerer ikke på tilsnakk fra vitner rundt, og truer med å skyte alle som nærmer seg. Det er tydelig at hvis to-åringen blir banket opp mer, kommer han til å stå i fare for å bli alvorlig skadet eller dø. Hvem skal bøte med livet? Jeg trekker foressten tilbake det med dødstraff for stortingsmenn og statsministere. Det var en liten overdrevet spøk! Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Men la oss ta et fiktivt eksempel.En politimann har tørnet fullstendig. Står med pistol i den ene hånden. Kølla i den andre, som han slår en to-åring vettesløs med, fordi han bet politimannen i fingeren. Han regaerer ikke på tilsnakk fra vitner rundt, og truer med å skyte alle som nærmer seg. Det er tydelig at hvis to-åringen blir banket opp mer, kommer han til å stå i fare for å bli alvorlig skadet eller dø. Hvem skal bøte med livet? Politiet handlet helt korrekt i denne situasjonen. De møtte aggressiv motstand i en usikker situasjon. De hentet inn mannskap som var skikket til å håndtere situasjonen om den skulle bli mer brutal. Politiet visste tross alt ikke nøyaktig hva de hadde i vente inne i huset, og ettersom okkupantene allerede hadde gjort det klart at de ville yte motstand var det ikke urimelig av politiet å anta at videre motstand ville forekomme. Jeg kan samtidig forstå okkupantene til en viss grad: Det har en viss terroreffekt når beredsskapstroppen stormer med hjelmer, skjold og batonger (som det ikke så ut til at de brukte). Når man atpåtil blir pågrepet med makt og ført ut bidrar dette til effekten. Det gjør at man oppfatter situasjonen som mer skadende og truende enn den egentlig er, og man overreagerer for å beskytte seg selv. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 borgerarrestasjoner og avrettelser Så du i vg/dagbladet for en stund siden? (ca. et halvt år kanskje...) Der var det nemlig ei hel bygd som hadde banket, brent og torturert til døde to sivilkledde politimenn, fordi de trodde det var noen andre pedofile kidnappere. De fikk ikke engang snakke for seg! Den episoden gjorde meg kvalm i dagevis, og fikk meg til å skamme meg over at jeg er menneske på lik linje med disse drapsmennene. Her bruker jeg enkelteksempler, på lik linje med "visse andre" litt lenger opp i posten, men det illustrerer hvor dårlig det kan gå når folket tar loven i egne hender. De kunne vel holdt politimenne fanget og levert dem over til politiet eller noe rettsvesen, eller i det minste spurt hva de drev med før de begynte den grusomme drapsprosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå