nolimit Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Driver å lure på å kjøpe meg digitalkamera, men er ikke sikker på om jeg skal velge speilrefleks eller kompaktkamera. Fotografering har alltid fasinert meg, men aldri hatt "brukbart" utstyr.. Kunne tenke meg å drive en del eksperimentering.. så det heller nok litt mot speilrefleks... kamera bør ikke være dyrere enn 7-8 lapper... Men hva har egentlig en nybegynner bruk for? kan godt være mye billigere, men vil ha et kamera som er "brukbart". Håper på eksperthjelp, da jeg har svært lite peiling... På forhånd takk Hilsen nybegynner på kamerafonten, men lysten til å bli god lever absolutt ! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Her er litt om samme emnet... speilrefleks vs. kompakt: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=433446 Det går altså på størrelse vs. kvalitet og respons. Det er uansett helt klart at om du ønsker å bli god, og liker å fotografere, så er det vel ikke til å komme utenom at du så absolutt bør investere i et speilrefleks. Det er noe helt annet enn kompakt. Skal du velge speilrefleks, så er 350D og D70 de billigste alternativene nå for tiden (med mindre noen har igjen noen gamle 300D på lager). Disse to er gode alternativer. 350D er et litt mindre og noe mer moderne hus, mens D70 kommer med bedre kit-objektiv. Det er diskutert i utallige emner i "speilrefleks" forumet, så anbefaler at du ser der. Jeg lar derfor være å svare mer spesifikt på forskjeller mellom disse to. Men merk at D70 nå er på vei ut. Det er allerede erstattet av det betraktelig dyrere D70s som har noen mindre forskjeller (du kan også lese om disse i speilrefleksforumet) så vil du ha et D70 til en god pris, må du være rask før alle butikkene går tomme. Nå kommer snart Nikon D50... en enklere utgave av D70, men det kommer ikke til å koste noe særlig mindre enn D70, og kommer med billigere standardobjektiv. Hvis du allikevel velger å gå for kompakt, har du mange gode alternativer i din prisklasse. Nikon Coolpix 8400, Nikon Coolpix 8800, Canon Powershot G6... det blir vanskelig å anbefale en spesifikk til deg om du ikke gir oss en mer nøyaktig beskrivelse av hva du er ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå