Gå til innhold

Gammelt Micro Nikkor til F65?

Anbefalte innlegg

Fått tilbud om ett gammelt MF Micro-Nikkor 55mm f/2,8 til 700kr?

Er det ett bra tilbu for en som vil ha en billig inngangsbillett til Makro fotografi?

Har ett F65 som det skal brukes på, funker det? Noe jeg bør tenke på med tanke på kobinasjonen kamera + linsa, eller momenter ang. linsa generellt?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nikkor 55mm Micro skulle fungere helt greit på F65 hvis det er en AI-S modell, eller en AI som er ombygd til AI-S. Prisen er lav hvis det ikke er noe galt med den. Siden det er et makro-objektiv gjør det ingenting at den er manuell fokus, siden det er den aktuelle arbeidsmetode på makro uansett. Kjøp den. Du vil ha glede av den i mange år fremover, selv om du skulle bytte til dslr i fremtiden. Det er nemlig en av de skarpeste objektivene som noen sinne er laget. Den stiller helt i klasse med den superbe Nikkor 50/1,2 - Canon 50/1,0 og de beste fra Leica når det gjelder optisk skarphet. Vi snakker nå om kanskje en av de 5-10 skarpeste objektivene som noensinne er laget for småbilde-formatet. Kjøp trygt i viten om at selv om du i fremtiden konverterer til Eos digital, kan et adapter gi gluggen arbeid selv i overskuelig fremtid :yes:

Lenke til kommentar

Sorry for det, kompis. Hvis du leste min nye tråd om adapter for Nikkor til Eos skjønner du nok at mitt svar til deg er en del av mitt forsøk på å "catche up" med diskusjonene her på forumet. Håper du fant en annen løsning som også tilfredstiller dine behov. Spesial-optikk som nevnte micro-nikkor er svært velegnet for gjenbruk selv om man ikke har Nikon-hus. Vær på vakt etter andre lignende tilbud, MrLee. Siden du har hatt glasset i hendene skjønner du sikkert hvorfor vi med litt ekstra rundt midjen og mindre på toppen smiler litt overbærende når dagens ungdom skriver om L-feeling. All AF-optikk føles som noe som kommer ut av et kinder-egg når man sammenligner den mekaniske kvalitetet med det Nikon produserte på '70 og '80-tallet. Mekanisk kvalitet ser rett og slett ut til å være ute av mote nå, og alt som jeg har hatt montert på mine moderne kameraer (Nikon, Canon, Sigma) føles så skranglete at kranglene om Sigma vs Canon/Nikon-kvalitet virker totalt meningsløse. Takker meg til min 40 år gamle Rolleiflex når jeg skal få følelsen av å ha "overlegen kvalitet" mellom hendene. Lykke til i fremtiden.

Lenke til kommentar

He he he, glimrende symbolikk. Har ofte følt det slik selv, men det dukker altid opp et nytt tilbud før eller siden. Hvordan tror du jeg følte meg etter å ha solgt min trofaste Nikkor 50/1,2 og 105/2,5 for ca 11 år siden. Det tok et halvt år (uten å ta et bilde) før jeg skjønte hvilken tabbe jeg hadde gjort. 105 har jeg skaffet meg på ny, men 50/1,2 er litt for sjelden og dyr. En 55 micro-nikkor dukker altid opp igjen, så pyt pyt. Forstår du ikke har fotografert så mange år, så du har mange lignende (skalleknusende) opplevelsene å oppleve i fremtiden :blush: I alle fall har jeg....

Lykke til, du er på rett vei.... :thumbs:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...