Gå til innhold

Oppgradering av PC, Budsjett 9000 kr

Anbefalte innlegg

Fikk vite idag at jeg har fått sommerjobb, og dermed får jeg noen sårt trengte midler til oppgradering av min PC. Det jeg er ute etter er en PC som er så stille som mulig, og takler det meste av dagens spill og kanskje morgen dagens. Er ikke så altfor kresen sånn at jeg må ha alt på high, vil bare ha flyten. Dessuten har jo også tenkt på en skjermoppgradering. Er ganske lei CRT nå.

Pc'en min nå:

17" CRT

AOpen Kabinnet QF50A

Random socket A hk

1 giga Twinmos Ram PC3200

Radeon 9000 PCI (9800 pro brente opp i vår :( )

XP2500 Barton

WD 200 GB

Northq 400 Watt, 120 mm vifte

2 Papst 12 db vifter.

Når det gjelder oppgradering er det en ting jeg legger vekt på, stillhet. PCn jeg har nå bråker ganske lite, men jeg har tro på at den kan bli enda mer lydløs. Jeg kommer ikke til å oppgradere CPU nå med engang, pga at Xp2500 er ganske klokke villig og jeg tror at jeg klarer meg med en Xp3200 ihvertfall til juletider. Grunnen til at jeg kjører den standard nå er fordi HK'et mitt akkurat ikke er av ytterste kvalitet.

Derfor har jeg tenkt på følgende fra Microplex:

Kabinett

120 MM papst vifte 16 DB

Resten skal jeg bestille fra enten Komplett eller Netshop, og her kommer dilemmaet mitt. Av LCD testene til hw.no fikk jeg inntrykket av at BenQ 937s var det beste kjøpet i budsjett 19" LCD klassen, men desverre fører ikke Komplett som har det beste utvalget på Socket A HK den skjermen. Derfor lurte jeg på hvor god Kompletts Samsung 913N er i forhold til Benq'en.

Oppsettet fra de to webshoppene blir:

Komplett:

Samsung 913N

Corsair TWINX1024-3200C2, 1024 Mb

Socket A HK, enten Abit NF7 v2.0 eller Asus A7N8X Deluxe (alt ettersom hva de har inne)

CPU kjøler

MSI 6600GT

Netshop:

BenQ 937s

OCZ 1024MB

Abit NF7-S2

Cpu Kjøler

POV 6600GT

Jeg må si at Komplett oppsettet frister mest både med tanke på HK og skjermkort. MSI skulle visst være det 6600GT som bråker minst og hvis jeg bestiller POV'et bestiller jeg nok en ny skjermkort kjøler i samme slengen. Så spørsmålet allt bunner ned i er, Hvilken skjerm er best av BenQ 937S og Samsung 913N. Er de like gode går jeg for Komplett.no

Edit: kommenter gjerne hvis noe kan forbedres

Edit2: mente 913N ikke 910N.

Endret av 1337Antikatt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Passiv kjøling blir det nok på skjermkortet, eller den store Zalman ribba, med en stillegående vifte. Men hvis MSI kortet er så stille som jeg har fått intrykk av er det kanskje ikke nødvendig. Har uansett headsett på når jeg spiller, men liker å ha det still og rolig når jeg surfer, eller skal sove :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...