Andrull Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Nå har jeg bygd min egen pc og når jeg prøver å starte den starter alle viftene opp og lys lyser i hovedkortet. Etter det starter pcen å pipe hvert 4 sekund. Får ikke noe på skjermen. Har nå prøvd å testet alle komponentene for å se om de virker. Har prøvd cpu, skjermkort, ramog harddisk. Har stappet i alle viftene og det samme skjer. Har prøvd alt unntat å bytte hovedkkort og se om det funker da, og strømforsyningen. Tror ikke det er psu fordi alle vifter og lysene lyser grønne. Når jeg tar ut cpu stoper den å pipe men får sef ikke noe opp på skjermen da heller "merkelig nok" Spørsmålet denne gang må bli: Hvorfor piper ikke maskinen når cpu ikke står i maskinen, men når den står i starter den å pipe! Hvis det er feil med socketen elns og den ikke registrerer noen cpu, hvorfor stopper den å pipe når cpu er borte, men starter å pipe når den er i!! Kan det være fordi cpu "registrerer at ett eller annet er ødelagdt i hovedkortet? Lenke til kommentar
t0ffemannen Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Det samme skjedde med meg ! Viftene og alt gikk men det kom ikkje skjermbilde.jeg prøvde alt og problemet var PSU ! Prøv med en annen PSU da skal det Fungere ! Endret 17. juni 2005 av Kimmen15 Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Hver pipelyd har sin egen betydning. Søk på google.com så finner du ut hva disse betyr og hva feiler er. __ EDIT: Er alt satt inn riktig, skjermkort osv ? Siste løsning er å bare ta ut og inn CMOS batteriet på hovedkortet. Endret 17. juni 2005 av Pels Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Siste løsning er å bare ta ut og inn CMOS batteriet på hovedkortet. det bør være det første ;P det løser overraskende mange problemer ;P Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Neste gang, post lignende tråder i "PC-en fungerer ikke, og jeg aner ikke hvorfor", kommer sikkert en moderator å flytter den ;o Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Nå vill ikkeengang pc'en reagere når jeg prøver å skru den på. Etter at jeg tokk av alle komponenter og satte dem inn igjen, tror ikke jeg ødela noe med statisk elektrisitet siden jeg hadde tatt på noen vannrør for å få ut statisk elektrisitet. Kan ikke få skjekket om det er psu som ikke fungerer før etter helga Nå starter ingen av viftene lenger og pcen vil ikke reagere når jeg trykker på "power on" og kan dette skyldes at strømforsyning er helt kaputt (det lyser grønnt i HK når strømledning står i) Lenke til kommentar
BKB Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 du kan jo prøve og "jumpstarte" PSU'et, finnes en slags guide her et sted. For å se om psuet faktisk er dødt. Lenke til kommentar
_Talon_ Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) du kan jo prøve og "jumpstarte" PSU'et, finnes en slags guide her et sted. For å se om psuet faktisk er dødt. Hvorfor skulle han "jumpstarte" PSU-en? Når viftene spinner opp og PC-en lager lyd i form av feilmeldinger? Hvor skulle strømmen komme fra? CMOS-batteriet? EDIT: Ville heller prøvd med en annen og/eller kraftigere strømforsyning. Endret 18. juni 2005 av _Talon_ Lenke til kommentar
Pels Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hvor skulle strømmen komme fra? CMOS-batteriet? Du aner ikke hvor mange problemer blir løst av å slette CMOS. Hvertfall når oppstart mislykkes. Hvis trådstarter hører pipelyder her det lite med PSU å gjøre. Sjekk google.com, så vil han finne problemet. Her er en nyttig link: http://www.computerhope.com/beep.htm#05 Lenke til kommentar
stigos3000 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Hva slags hovedkort har du da? Kanskje det er noe med RAM, prøvd å bytte slots, evt nye rambrikker? Edit : Post 100 Endret 18. juni 2005 av stigos3000 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Har prøvd å bytte alt unntat psu og Hovedkort, altså er det ikke ram. Har et: Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket -939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16 Har prøvd å ta inn og ut batteriet til bios. Nå vil heller ikke viftene gå rundt og den vil ikke starte opp. De lyser alikevell grønnt i lampene på hovedkortet, så jeg har mine beskyldninger mot hovedkortet. PSU'en er på 400w så jeg tror ikke jeg trenger noe kraftigere psu. (den fulgte med et kabinett til 500kr. "Repeating Short Beep No Power, Loose Card, or Short." Endret 18. juni 2005 av andrull Lenke til kommentar
stigos3000 Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Når det lyser på hovedkortet skal det bety ett eller annet, slå opp i hovedkortmanualen og se hva det betyr. PÅ DFI Lan-party nf4 var det 4 små lys, og ingen av de skulle lyse hvis alt var i orden. Men når 3 av lysene lyste slo jeg opp i manualen og leste lyskodene da sto det feks 3 lys : "CPU not detected". Så det kan være noe med dette, slå opp i manualen og let ihvertfall. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 la meg gjette q-tec psu?! Lenke til kommentar
BKB Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 du kan jo prøve og "jumpstarte" PSU'et, finnes en slags guide her et sted. For å se om psuet faktisk er dødt. Hvorfor skulle han "jumpstarte" PSU-en? Når viftene spinner opp og PC-en lager lyd i form av feilmeldinger? Hvor skulle strømmen komme fra? CMOS-batteriet? EDIT: Ville heller prøvd med en annen og/eller kraftigere strømforsyning. Hvorfor? Derfor: andrull Skrevet 18/06/2005 : 13:11 Nå vill ikkeengang pc'en reagere når jeg prøver å skru den på. Etter at jeg tokk av alle komponenter og satte dem inn igjen, tror ikke jeg ødela noe med statisk elektrisitet siden jeg hadde tatt på noen vannrør for å få ut statisk elektrisitet. Kan ikke få skjekket om det er psu som ikke fungerer før etter helga Nå starter ingen av viftene lenger og pcen vil ikke reagere når jeg trykker på "power on" og kan dette skyldes at strømforsyning er helt kaputt (det lyser grønnt i HK når strømledning står i) Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Hadde akkurat den samme problemet som deg i dag , alt av vifter startet opp, men det kom ikke noe bildet på skjermen. Etter en titt i manualen fant jeg ut at hvis du hadde bare en minne brikke skulle den stå i dim 3. Etit: samme hovedkort som deg Endret 18. juni 2005 av Kuffe Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Det står i maualen at det skal lyse grønnt når systemet er i "standby modus"! Kan det da være at psu ikke klarer å starte opp pcen slik at ihvertfall viftne begynner å gå? (sånn som første gang jeg prøvde å starte den)! Skla prøve psu på mandag eventuelt tirsdag, så det er bare å smøre seg med tolmodighet Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Ja nå har jeg testet om PSU'en virker, og det gjør den. Jeg prøvde den på min eldre pc! Da betyr det vel at det er hovedkortet det er noe feil med da? Lenke til kommentar
hondapower Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 har samme problem med mitt asus a7n8xe deluxe ... tror det skrives slik iallefall. nforce 2 versjonen.. fikk det tilbake i fjor etter bios oppgradering , men siden jeg ikke kunne vente og kjøpte ett abit nf7 s kort imens har det ligget i pakken sin. nå har jeg satt det som hovedkomponent i en ny pc hvor psu og disker og alt annet er overført fra en annen pc. startet opp , fikk error different cpu . ok inn i bios og ordne. men når jeg så tar save og lagre , blir skjermen satt i standby , pcn er på men ingenting skjer.. prøvde flere ganger med forskjellige settings , tok ut ram , fjernet hdd er og byttet hovedkort . ingen forskjell. har resatt cmos flere ganger også uten resultat . jeg er "stumped" vet at alle komponenter fungerer siden de har akkurat stått i maskina med abit kortet. skjønner ikke dette jeg. er det bare asus kortet som er crap eller er det noe annet? fikk ikke brukt kortet etter at jeg måtte installere ny bios for support for cpuen min , men det likte ikke kortet så det klikka midt i oppdateringen. slo seg helt vrangt , ville ikke kjøre backup engang , så jeg sendte det inn. nå etter bare en raskt titt på bios , får jeg ikke oppstartsbildet , ikke inn i bios , ikke feilmeldingsbip engang. jeg sliter!! Noen som kan komme på noe lurt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå