Gå til innhold

Heve kjøp på mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny mobil august -04

Etter å hatt samme feil på mobiltelefonen 3 ganger har jeg sendt brev til

butikken med ønske om å heve kjøpet.

Butikken nekter dette å begrunner det med at det er næringskjøp?

Firmaet jeg jobber i betalte riktignok 50% av telefonen (kr 2000 av prisen

på 3999,-) .

Det er jo jeg som eier og bruker telefonen.

Har jeg eller butikken rett?

 

Håper på raskt svar da telefonen har vært på verksted i snart 14 dager.

 

--

Jan H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo jeg som har kjøpt meg mobiltelefon og jobben min har vært greie og sponsa halvparten!

 

Jeg jobber på kontor og har fasttelefon på min pult, hvilket reduserer bruk av mobil til jobbrelaterte ting til nærmest null.

Den er derfor mere en privat telefon enn en jobbtelefon.

Næringsformålet er definitivt IKKE i overvekt

 

--

Jan H

Lenke til kommentar

Da er det et bedriftskjøp, rekvisisjonen avgjør den saken, iallefall om ikke jeg er totalt på bærtur. For du har rekvisisjon på en mobiltelefon, dermed må kvitteringen stå i bedriftens navn, og når kvitteringen står i bedriftens navn er bedriften kjøper.

 

Butikken har nok dessverre rett her.

Lenke til kommentar
Når bedriften kjøper gjelder ikke forbrukeren rettigheter lenger. Da må du bruke reglene for næringskjøp og den er langt dårligere... er vel bare halv garanti også da. ;)

OT

Får jeg spørre en ting hvis du kommer med en slik bombastisk uttalelse: Hvis du kjøper en dyr dress som du kun bruker på jobb, er det da kjøp etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven??

/OT

 

Vel kravene for at det skal være forbrukerkjøp finner vi i forbrukerkjøpslovens § 1.

 

Denne paragrafen stiller 2 krav som må være oppfyllt før det er forbrukerkjøp.

 

Kravene er:

 

1: Selgeren eller selgerens representant må opptre i næringsvirksomhet.

2: Forbruker må være en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

Krav en er helt grei, du kjøpte det gjennom en butikk.

 

Neste kravet er et skjønnskrav som så meget annet i jussen. Så lenge produktet ikke blir brrukt mer i næringsvirksomheten (jobbrelatert) enn i privat sammenheng så er dette forbrukerkjøp helt klart. Det vil si at bruker du telefonen sånn ca. 51 % mer privat (tenker på bruk) enn i jobb så vil det nok være et forbrukerkjøp. Men jeg vil understreke at Telefonen er da kjøpt i en fysisk persons navn og ikke i firmaets navn.

 

Når det gjelder det punktet at jobben din betalte halvparten av telefonen vil dette da utløse skatteplikt av den delen av telefonen du fikk dekt av firmaet ditt.

 

Men det gjelder selvfølgelig bevis, kan bevise at privatbruk dominerer står du nok sterkere. Kan f.eks være dokumentasjon av forbruk etc. eller på en annen måte. Klarer du ikke det så kan det være litt vanskligere for deg ja.

 

 

OT

 

Svar på spørsmål: Det er forbrukerkjøp jfr forarbeidene

:ohmy:

Lenke til kommentar
Da er det et bedriftskjøp, rekvisisjonen avgjør den saken, iallefall om ikke jeg er totalt på bærtur. For du har rekvisisjon på en mobiltelefon, dermed må kvitteringen stå i bedriftens navn, og når kvitteringen står i bedriftens navn er bedriften kjøper.

 

Butikken har nok dessverre rett her.

:yes:

 

Hvis telefonen står i bedriftens navn så er det kjøpsloven som gjelder..

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel bare å lese "Lov om Kjøp", kapittel som vedrører mangler:

 

Mangler

 

 

§ 30. Innledende bestemmelse.

 

(1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

 

(2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

 

 

§ 31. Kjøperens undersøkelse etter leveringen.

 

(1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

 

(2) Framgår det at tingen skal transporteres fra leveringsstedet, kan kjøperen vente med å undersøke den til den er kommet fram til bestemmelsesstedet.

 

(3) Endrer kjøperen bestemmelsesstedet mens tingen er undervegs, eller sender han den videre uten at han har hatt rimelig høve til å undersøke den, og selgeren ved kjøpet kjente eller burde ha kjent til muligheten for slik omdirigering eller videresending, kan undersøkelsen utsettes til tingen er kommet fram til det nye bestemmelsesstedet.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

 

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

 

 

§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.

 

       Uansett §§ 31 og 32 kan kjøperen gjøre mangelen gjeldende dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

 

 

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

 

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.

 

(2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.

 

(3) Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet.

 

 

 

§ 35. Melding om krav på retting eller omlevering (avhjelp).

 

       Kjøper taper sitt krav på retting eller omlevering dersom han ikke gir selgeren melding om kravet sammen med reklamasjon etter § 32 eller innen rimelig tid deretter. Kjøperen har likevel kravet i behold dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

 

 

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).

 

(1) Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

(2) Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt.

 

(3) Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering.

 

 

 

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

 

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.

 

(2) Kjøperen kan ikke kreve prisavslag ved kjøp av brukte ting på auksjon.

 

 

 

§ 38. Prisavslag.

 

       Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden.

 

 

 

§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

 

(2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

 

 

§ 40. Erstatning.

 

(1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27. Reglene ellers i §§ 27 og 28 gjelder tilsvarende.

 

(2) Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3).

 

(3) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom

 

(a) mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra selgers side eller 

(b) tingen allerede på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret av selgeren.

 

Lov om Kjøp

 

Du har altså rett til å heve kjøpet også i henhold til lov om kjøp, så om det er et næringskjøp eller forbrukerkjøp er klekkende irrelevant.

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

men det som er når det er næringskjøp er at du har 0mnd garanti og inntil 6mnd reklamasjon

 

Så lenge firma står som eier, så har man ingen ting man skulle ha sagt...

men uansett, hvis den er over 1år gammel, så kan du vel bare kjøpe en ny og binde den opp mot abo ditt, så er jo prob løst...

 

men jeg tror ikke du kommer så langt siden det er firma kjøp, de står som regel veldig dårlig stilt

 

dessuten hvis det er 3 gangs feil så har du krav på ny tlf fra leverandør

Endret av galant
Lenke til kommentar
men det som er når det er næringskjøp er at du har 0mnd garanti og inntil 6mnd reklamasjon

 

Så lenge firma står som eier, så har man ingen ting man skulle ha sagt...

men uansett, hvis den er over 1år gammel, så kan du vel bare kjøpe en ny og binde den opp mot abo ditt, så er jo prob løst...

 

men jeg tror ikke du kommer så langt siden det er firma kjøp, de står som regel veldig dårlig stilt

 

dessuten hvis det er 3 gangs feil så har du krav på ny tlf fra leverandør

Hvor har du dette fra?

 

Ble du blind da du kom til:

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Dessuten har jo kjøper reklamert for lenge siden, men mangelen er fremdeles ikke rettet. Selger slipper ikke unna ansvar så lenge han ikke klarer å rette mangelen.

 

Saken er klar som biff, da:

 

1) Selger har forsøkt å rette en mangel tidligere, men mislyktes

2) Telefonen er yngre enn 1år og dekkes da både av reklamasjonsrett og garanti

3) Man får 6mnd garanti på tidligere service

4) Mangelen er (sannsynligvis) av en slik grad at

§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

5)
§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

 

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta

Lenke til kommentar

Ikke glem det som galant sier:

3 strikes out. Dvs hvis telefonen din har vært på service tre ganger så SKAL du få en ny telefon fra leverandør. Dette kan riktignok ta LITT tid,ettersom Nokia, SE eller lignende da må først få din telefon inn, se på den og så sende en ny ut til kjøper. Men, du har KRAV på ny telefon etter tre rep.

-totto

Lenke til kommentar
men det som er når det er næringskjøp er at du har 0mnd garanti og inntil 6mnd reklamasjon

 

Så lenge firma står som eier, så har man ingen ting man skulle ha sagt...

men uansett, hvis den er over 1år gammel, så kan du vel bare kjøpe en ny og binde den opp mot abo ditt, så er jo prob løst...

 

men jeg tror ikke du kommer så langt siden det er firma kjøp, de står som regel veldig dårlig stilt

 

dessuten hvis det er 3 gangs feil så har du krav på ny tlf fra leverandør

Hvor har du dette fra?

 

Ble du blind da du kom til:

 

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

 

Dessuten har jo kjøper reklamert for lenge siden, men mangelen er fremdeles ikke rettet. Selger slipper ikke unna ansvar så lenge han ikke klarer å rette mangelen.

 

Saken er klar som biff, da:

 

1) Selger har forsøkt å rette en mangel tidligere, men mislyktes

2) Telefonen er yngre enn 1år og dekkes da både av reklamasjonsrett og garanti

3) Man får 6mnd garanti på tidligere service

4) Mangelen er (sannsynligvis) av en slik grad at

§ 39. Heving.

 

(1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd.

5)
§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

 

(1) Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta

sikker på at du ikke ser på loven for privat personer?

 

dessuten så har man 3mnd garanti på service...

 

Næringskjøp står som regel veldig dårlig stilt uansett

Lenke til kommentar

For å ta det praktisk viktigste først:

 

Jus er ikke matematikk. Det er ingen automatikk i at selger har krav på så og så mange avhjelpsforsøk før hevning, hevningskravet beror på en konkret helhetsvurdering. Det later til at folk her på forumet gjennomgående tror at: "Nei, du kan ikke heve, for selger har ikke fått reparere den to ganger ennå for samme mangel." Dette er galt. Reglene om antall avhjelpsforsøk i forbrukerkjøpsloven er gitt for å gjøre det enklere for forbrukeren å nå frem med andre mangelsbeføyelser. De gir ikke på noen måte selger noen utvidete rettigheter i forhold til hevningsvurderingen.

 

Om kjøper kan heve, må vurderes konkret i det enkelte tilfelle. Noen ganger kan man heve uten at selger har avhjulpet samme mangel to ganger. Vurderingstemaet som Høyesterett generelt bruker i kontraktsrett, er om kjøper med "rimelighet" kan si seg løs fra kontrakten. I utgangspunktet er terskelen høy, da hevningen har svært negative konsekvenser for selger.

 

Når det gjelder hevning i næringslivkjøp, er det ikke slik at selger kan rette mangler i det uendelige. Selv om kjøpet mot formodning skulle vært regulert av kjøpsloven, er det i utgangspunktet samme vurderingstema som ligger til grunn for hevningsvurderingen: Kan kjøper med rimelighet si seg løs fra avtalen?

 

Dersom den samme mobiltelefonen er mangelfull gang på gang, vil det normalt være nok til å heve kjøpet, også ved næringskjøp.

 

Anvendelsesområde:

For at kjøpsloven skal komme til anvendelse, må kjøper handle "hovedsaklig" som ledd i næringsvirksomhet, jvf. antitesen av forbrukerkjøpsloven §1 tredje ledd. Det er realiteten som avgjør, ikke selgers tro. Dersom mobilen din er til privat bruk, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I de tilfeller der kjøpsgjenstanden brukes både i næringsvirksomhet og privat, vil ofte også forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse, da vurderingstemaet er om den hovedsaklig brukes i næringsvirksomhet.

Lenke til kommentar

Anvendelsesområde:

For at kjøpsloven skal komme til anvendelse, må kjøper handle "hovedsaklig" som ledd i næringsvirksomhet, jvf. antitesen av forbrukerkjøpsloven §1 tredje ledd. Det er realiteten som avgjør, ikke selgers tro. Dersom mobilen din er til privat bruk, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I de tilfeller der kjøpsgjenstanden brukes både i næringsvirksomhet og privat, vil ofte også forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse, da vurderingstemaet er om den hovedsaklig brukes i næringsvirksomhet.

Dette er vel noe som er aktuelt i denne saken, hvor står dette?

Lenke til kommentar

Anvendelsesområde:

For at kjøpsloven skal komme til anvendelse, må kjøper handle "hovedsaklig" som ledd i næringsvirksomhet, jvf. antitesen av forbrukerkjøpsloven §1 tredje ledd. Det er realiteten som avgjør, ikke selgers tro. Dersom mobilen din er til privat bruk, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. I de tilfeller der kjøpsgjenstanden brukes både i næringsvirksomhet og privat, vil ofte også forbrukerkjøpsloven komme til anvendelse, da vurderingstemaet er om den hovedsaklig brukes i næringsvirksomhet.

Dette er vel noe som er aktuelt i denne saken, hvor står dette?

Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Jfr. EØS-avtalen vedlegg XIX nr. 7e (dir 1999/44) om visse sider ved forbrukerkjøp og tilknyttede garantier.

 

Kapittel 1. Innledende bestemmelser

§ 1. Alminnelig virkeområde

 

      Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

 

      Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

 

      Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

 

      Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.

 

      Loven gjelder bytte av ting så langt den passer

 

Der står det.

 

Konklusjonen er at uansett om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som skal legges til grunn, så har du rett til å heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Konklusjonen er at uansett om det er kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven som skal legges til grunn, så har du rett til å heve kjøpet.

Slik er det. De gjentatte manglene utgjør et vesentlig kontraktsbrudd, jvf. kjl. § 39 første ledd og fkl. § 32. Du kan også kreve erstatning for utgifter du har hatt som følge av kontraktsbruddet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...