Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Kan noen hjelpe meg? Har satt opp en maskin med en AMD Athlon XP2000+ CPU som jeg brukt før. Jeg har hatt på kjølepasta og vifta, som er en Glacialtech Igloo, har en hastighet på ca 2500 RPM i følge BIOS. BIOS sier at vifta har en temperatur på 124 grader celsius. Vifta har jeg tidligere brukt på en Athlon XP2800+ før og da gikk det kjempebra. CPU hadde jeg på ett annet hovedkort før med samme vifte. Jeg skrapte vekk restene av kjølepasta fra vifta før jeg hadde på ett nytt tynt og jevnt lag, ca en kvart milimeter eller så. Har skiftet CPU og montert forskjellige vifter før og det har tidligere ikke opplevd lignende problem. Kan noen gi meg råd om hva jeg skal gjøre, eventuelt kanskje fortelle meg hva jeg har gjort feil? Lenke til kommentar
Tha Dude Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ta på kjøleribba. Er den varm? Sikkert bare hk som viser feil temp. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg prøvde å kjenne etter på kjøleribba (litt vanskelig da kabinettet er ett lite Q-tec med strømforsyningen over vifta) og den var såpass varm at det var på kanten til ubehagelig å ta på. For varmt? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Sensoren viser sikkert feil. Mange som har hovedkort som viser 124*C på CPU eller hva det måtte være. Hvis den virkelig viser 124*C ville du forbrent deg ganske mye hvis du tar på viften f.eks. Endret 17. juni 2005 av Pels Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 I sted var det hardware monitoren i biosen som holdt igjen og gjorde at den ikke startet med en gang. Når jeg gikk inn på biosen var det eneste som var merka som feil var temperaturen på cpu. Pc har nå stått i ett kvarter uten å være drift og nå starter dne med en gang uten at hardware monitor i bios slår inn. Har ikke rørt eller slått av noen funskjoner som stod som standard. Skal la den gå i ett kvarter og så boote for å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Temperaturen er vel på CPU og ikke kjøleribbe? Er det ikke naturlig at kjøleribba er noe kaldere enn CPU-kjerna? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Kjøleribba er nå såpass varm at jeg ikke kan holde fingrene mine der lengre enn maks ett sekund. Hardware Monitor slo inn igjen og viser temperatur på 108 grader C. Kan jeg har brukt for mye kjølepasta? Sånn at kontakten emllom kjerna og kjøleribba er for dårlig? Det var litt kjølepasta rester på cpu fra før, men turte ikke å tukle med den og begynne å skrape vekk fra den. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Kabinettet til og med var nå unormalt varm utenpå. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Med andre ord tror jeg at temperaturen faktisk er så høy som bios viser. Lenke til kommentar
DarkStarr Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Du kan jo bruke edit knappen? men det virker litt rart at den er så varm, vanlige athloner tåler vel ca. 90c? men du kan jo bytte vifte eller sette noen vifter i kabinettet for å få bedre luftgjennomstrømning. Lenke til kommentar
all right Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Viss prosessoren i følge BIOS er 124 grader bør kjøleribba vere mins 100 grader, Å det kjenner du godt viss du tar på den. Grunnen til at kabinettet er varmt oppå er sikkert PSU. Jeg reiner med at det bare er BIOS som viser feil jeg. Endret 17. juni 2005 av all right Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Ok. Jeg vil nok tidsnok merke om CPU brenner opp. Tenker jeg får la den stå på en stund og se om den stabiliserer seg til en temperatur. Er det noen måte jeg kan fikse problemet bortsett fra å sette hardware monitor til ignore? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Temperaturen er vel på CPU og ikke kjøleribbe? Er det ikke naturlig at kjøleribba er noe kaldere enn CPU-kjerna? En _god_ kjøleribbe pleier å ha tilnærmet lik temperatur. Hvis CPUen er på 100*C så er ikke kjøleribba 40*C for å si det slikt Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg kommer til å teste med en annen vifte i morgen for å se om det utgjør noe forskjell. Hvis ikke får vi vel bare satse på at det går seg til. Jeg har en CPU til liggende som jeg får sette inn hvis det går galt med den første.. Men nå er det tid for andre viktige aktiviteter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå