minimum payne Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har 9000 til ny boks, helt ny box da min gamle brant opp. låner en skjerm og har mus og tastatur. sitter nå på en låneboks fra en kompis. jeg har valget mellom å kjøpe min brors workstation- en HP Workstation xw8000, eller en ny amd 64 maskin som jeg må bygge selv. hva skal jeg gjøre? for 9000 får man god maskin idag. ikke sant? greit at arbeidsstasjonen er dual xenon, 3.06 mhz, 2 gig ram og scsi disker, men skjermkortet er rævva, et sånn quadro kort, 64 mb fra 10 måneder siden, ikke akkurat noe å dra avgårde med i dagens spill. jeg spiller mye, og liker ikke sucky grafikk. men en dual xenon er jo kraftig til litt av hvert da. og doble cpuer er bra for stabiliteten, og spill som kommer skal ha støtte for doble cpuer. ny amd pc vil ha pci-x mens workstationen har agp. når jeg snakket med min bror hadde han forståelse for at jeg er ute etter en spill pc, så han tilbyr meg den for noen tusen under 9000 så jeg kan kjøpe et bra skjermkort for resten. klarer ikke å bestemme meg her , så jeg trenger input, hva synes dere jeg skal gjøre? kjøpe brukt praktpc for sin tid, eller gå for helt ny pc? Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Tror du skal dempe deg litt når du sier at quadro kortene er rævva. Så vidt jeg vet så er quadro kortene laget for å rendre video og lignende i highend klassen. Altså det er absolutt ikke et spill kort, men et enormt kort hvis du bruker det til det det er bereinet for. :Workstation er nok mest verdt, men til spill så bør du skifte til et annet skjermkort. EDIT: Hver Xenon prosessor koster vel sånn ca. 4000kr ny eller noe sånt. Og med 2gb ram til sikkert 2000kr altså da er du oppe i 10000kr nypris, og det bare på RAM og CPU Endret 17. juni 2005 av -¤Zen¤- Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7080 Lenke til kommentar
radier999 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 ville godt for oyvind_dahl sitt oppsett viss jeg var deg.... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 når jeg snakket med min bror hadde han forståelse for at jeg er ute etter en spill pc, så han tilbyr meg den for noen tusen under 9000 så jeg kan kjøpe et bra skjermkort for resten. bra skjermkort for 1000 kr, får man det ? Lenke til kommentar
Innos Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg synes du skal kjøpe pcen til broren din, og vente til du får mer penger og kjøpe nytt skjermkort. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Jeg synes du skal kjøpe pcen til broren din, og vente til du får mer penger og kjøpe nytt skjermkort. Enig! Kjøp en og sleng inn et skikkelig gamer-skjermkort . Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Spill kommer nok ikke til å støtte dual CPU, men dualcore derimot er en annen sak Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Spill kommer nok ikke til å støtte dual CPU, men dualcore derimot er en annen sak Hæ?? Hvordan får du til dette?? Enten er vel et program multithreaded eller ikke. Om du har en dualcore eller dual cup så samme det vel. Har du noen grunner til dette egnetlig at de skal støtte dualcore og ikke dual cpu?? OT: Maskinen til den bror er en konge maskin, den er rett og slett rå. Med untak av skjermkort, men spar noen lapper og kjøp et nytt skjermkort eks 6600GT for rundt 1,5k. Du vil ikke angre. Ellers så er Mr. Skjermguru sitt oppsett svært bra, men jeg tviler sterkt du får den kraften som dual xeon har. Eller du får med 2GB minne. Endret 18. juni 2005 av Macfan Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 hvorofor selger broren din pc'n så billig ? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) fordi blod er tykkere enn vann osv. nei seriøst så spurte jeg han om han hadde en pc å kvitte seg med, og han var lei av den så da.. han er vel snill? han bruker bare bærbar nå for tiden så det er nok derfor. joda jeg har bestemt meg for å kjøpe min brors pc, og et X800 xl. skal bli morro å spille igjen har ikke spilt på 2 måneder nå, begynner å bli sløv. noen som har noen linker til spilltester på xenon cpuer? Endret 18. juni 2005 av minimum payne Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) ja da sitter jeg og venter på pcen, og kikker litt rundt. så ser jeg dette: http://windowsmarketplace.com/specs.aspx?i...d=893138&stext= den har pci-x spor?? er det mulig å putte inn et pci-x skjermkort i den? og rammen er forferdelig treig jo. hva er greia?? Endret 21. juni 2005 av minimum payne Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) Tror du skal dempe deg litt når du sier at quadro kortene er rævva.Så vidt jeg vet så er quadro kortene laget for å rendre video og lignende i highend klassen. Altså det er absolutt ikke et spill kort, men et enormt kort hvis du bruker det til det det er bereinet for. :Workstation er nok mest verdt, men til spill så bør du skifte til et annet skjermkort. EDIT: Hver Xenon prosessor koster vel sånn ca. 4000kr ny eller noe sånt. Og med 2gb ram til sikkert 2000kr altså da er du oppe i 10000kr nypris, og det bare på RAM og CPU En 2,4Ghz Xeon koster 1600kr Og den rammen er treig som fy, sugent HK i tilleg. Ville bygd meg en pc med for.eks Atlon64 "Venice" som uberklokker 50% uten og øke spenning på et godt HK, for.eks Abit fatal1ty. AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED - Socket 939 512KB cache "Venice" kr 1 290,00 Abit Fatal1ty AN8 Hovedkort for S939 - nForce4 Ultra,4xSATA2,GbLAN,PCI-E,ATX kr 1 450,00 Seagate 200GB S-ATA 7200RPM - Barracuda 7200.7 8MB cache kr 895,00 PowerColor Radeon X850PRO 256MB PCIe - Vivo, DVI, HDTV, GDDR3, retail kr 2 995,00 = 6630kr fra netshop uten Minne, PSU/Kabinett & skjerm Tok ikke dette med da Minnepris vil variere stort om du skal klokke eller ikke og PSU/kabinett vil du sikkert velge selv, skjerm får du vel alltids lånt deg. Endret 21. juni 2005 av <Iversen> Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) den har pci-x spor?? er det mulig å putte inn et pci-x skjermkort i den? Den har pci-x - spor, ja. Men pci-x skjermkort har jeg aldri hørt om, pci-express derimot...merk at det også står at den har AGP Pro, du må undersøke om dette er kompatibelt med vanlig AGP før du tenker å kjøpe skjermkort til denne. og rammen er forferdelig treig jo. hva er greia??Her har du det som har vært ulempen med de fleste dual-maskiner, med et par hederlige unntak. Utdaterte hovedkort som støtter treg ram, og i tillegg skal begge prosessorene dele på den begrensede minnebåndbredden. Dette blir aldri en god spillemaskin uansett hva du gjør med den. Du vil få utnyttet veldig lite cpu-kraft til dagens spill, og minnebåndbredden vil begrense mye . For å sette det i perspektiv; ytelse i dagens spill på linje med en gammel P4 2.4 med 533mhz fsb og alt for treig ram. Til sammenligning ville den tregeste P4C`en på samme klokkefrekvens kjøre sirkler rundt denne med riktig oppsett... Gjør som flere her foreslår, gå for en A64-løsning til spilling. Det gir deg definitivt mest maskin for pengene, ut fra behovet du beskriver. EDIT: Kan jo jammen se ut som den skal ha registered ram også. Slik ram er vel enda litt tregere, og kostbar. Endret 21. juni 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Tror du skal dempe deg litt når du sier at quadro kortene er rævva.Så vidt jeg vet så er quadro kortene laget for å rendre video og lignende i highend klassen. Altså det er absolutt ikke et spill kort, men et enormt kort hvis du bruker det til det det er bereinet for. :Workstation er nok mest verdt, men til spill så bør du skifte til et annet skjermkort. EDIT: Hver Xenon prosessor koster vel sånn ca. 4000kr ny eller noe sånt. Og med 2gb ram til sikkert 2000kr altså da er du oppe i 10000kr nypris, og det bare på RAM og CPU En 2,4Ghz Xeon koster 1600kr Og den rammen er treig som fy, sugent HK i tilleg. Vel ramen har ikke noe behov for å være raskere, han har såpass mye og han har en disk som spancker hardcore en raptor. Dette er en UTROLIG kraftig maskin, hvis dere mener noe annet så er det heller spektakulært. Den duger mer enn nok til spill så lenge den har en kraftig nok skjermkort. Tror AMD folket har fått litt for mye halleluja over seg i det siste. Xeon er ikke en typisk spill prossesor men det er grunnet prisen og at den er rettet mot DP maskiner, og siden alle spill i dag er singelthreaded så er ikke en DP maskin et stort pluss. Men å si at en DP 3,06Ghz Xeon ikke duger til spill??? Hvorfor blander du inn en 2,4Ghz Xeon inn i dette?? Iversen: Kan du spare oss for usaktil og rett og slett feilinformasjon. Ville bygd meg en pc med for.eks Atlon64 "Venice" som uberklokker 50% uten og øke spenning på et godt HK, for.eks Abit fatal1ty. 50% OC uten å øke spenning? Sikkert, du har vel ikke noen sider du kan backe det opp med. Det er heller ingen garanti for at det skal fungere på hans maskin, flere som mener at Venice klokker dårligere enn forgjeneren. Forventer du 50% OC på boxed kjøler? Abit fatal1ty et godt HK? Det er dyrt og har samme navn som en eller annen spiller, ikke akkurat HK fra himmelen er ikke en gang et godt OC HK. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) EDIT: Dobbeltpost med tidsledd mellom??! Hva eer det med dette forumet for tiden? Endret 21. juni 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
<Iversen> Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 (endret) http://www.hexus.net/content/reviews/revie...mlld19JRD0xMjU1 Og hvor Xeon kommer inn? han linker jo til http://windowsmarketplace.com/specs.aspx?i...d=893138&stext= Hvor Xeon kommer inn. Endret 21. juni 2005 av <Iversen> Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Ok, det dreier seg altså om 3.06 ghz cpu`er...da vil man få ytelse som tilsvarer en P4 3.06/533 i spill, noe som sikkert greier seg men slettes ikke kan matche f.eks. en A64 3000+ eller en P4C/D 3ghz. EDIT: Vel ramen har ikke noe behov for å være raskere, han har såpass myeDette er jo bare tull. Man tar ikke bort flaskehalsen som begrenset minnebåndbredde utgjør med å ha en større mengde ram. Man kan si at å ha for lite ram begrenser ytelsen, men det har ingen innvirkning på ytelsen å sette inn MER ram en applikasjonene som skal kjøres krever. Om man setter inn 100 GB ram (om det var mulig) ville ytelsen bli akkurat den samme som med 1 GB om man f.eks. skal spille Far Cry. Uansett er ikke et dual Xeon-system med registered ram laget for spill uansett hvordan man vrir og vender på det, sannsynligvis vil man kunne få noe lavere ytelse sammenlignet med et sammenlignbart single system. Skal man derimot drive med videoredigering, 3d-modellering, tung Photoshop-jobbing osv vil en slik maskin være fenomenal. Men til spil kommer den altså til kort sammenlignet med et relativt billig enkelcpu-system. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Ok, det dreier seg altså om 3.06 ghz cpu`er...da vil man få ytelse som tilsvarer en P4 3.06/533 i spill, noe som sikkert greier seg men slettes ikke kan matche f.eks. en A64 3000+ eller en P4C/D 3ghz. EDIT: Vel ramen har ikke noe behov for å være raskere, han har såpass myeDette er jo bare tull. Man tar ikke bort flaskehalsen som begrenset minnebåndbredde utgjør med å ha en større mengde ram. Man kan si at å ha for lite ram begrenser ytelsen, men det har ingen innvirkning på ytelsen å sette inn MER ram en applikasjonene som skal kjøres krever. Om man setter inn 100 GB ram (om det var mulig) ville ytelsen bli akkurat den samme som med 1 GB om man f.eks. skal spille Far Cry. Uansett er ikke et dual Xeon-system med registered ram laget for spill uansett hvordan man vrir og vender på det, sannsynligvis vil man kunne få noe lavere ytelse sammenlignet med et sammenlignbart single system. Skal man derimot drive med videoredigering, 3d-modellering, tung Photoshop-jobbing osv vil en slik maskin være fenomenal. Men til spil kommer den altså til kort sammenlignet med et relativt billig enkelcpu-system. Self kommer den ikke til å være like bra som A64 2800 en gang i spill der det er singelthreaded. Men flere av fremtidens spill er multithreaded, og hvis han spiller og gjør noen ting samtidig så vil nok Xeon være bedre. Fin quote, minnebånbredden er det svake leddet til Xeon, men med mer L2 og L3 samt en raskere HD, og ganske mye minne så er det for å demme det opp dette. Har aldri sakt at det er laget for spill, sier bare at det duger mer enn nok for det. Vil nok ikke være så pessemsitisk angående ytelsen til den boxen når det gjelder spill ytelsen. Pleier å være bedre med mye minne selv om det er treger enn lite minne som er uberrask. Dette er jo grunnet at den skal avlaste HD som er svært treg i forhold til hvilket som helst minne (til en hvis grad). Derfor så er det ikke the end of the world om minne er så uber raskt. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det kan ofte være greit med litt ekstra ram ja. Jeg kan ikke spille BF2 fordi jeg har satt den ene brikka mi inn i en anna maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå