Gå til innhold

Hjelp med DVI-D kabel! (Til NEC gaming LCD)

jvik

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg en NEC 19" LCD (gaming) og en 5m DVI-D kabel. I ene enden av kabelen er det DVI utgang, i andre enden er den normal (VGA? D-SUB eller noe sånt). DVI enden plugget jeg i skjermkortet mens den andre vanlige inngangen plugget jeg i skjermen.

Når jeg trykket på select/1--2 på skjermen, så kommer det "DVI No Signal" så blinker den tilbake til 2 D-SUB.

Hva har jeg gjort galt?

Prøvde med DVI enden i skjermen men det passet ikke...

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut i fra det er nec 1970gx gaming? I så fall gratulerer med en glimrende skjerm.

Jeg er ingen ekspert, men D-sub ("vanlig") plugg kjører analogt signal. Poenget med DVI er først og fremst å kunne kjøre digitalt signal slik at du slipper unødig konvertering av signalet mellom digitalt og analogt, men kan kjøre digitalt hele veien fra skjermkort til skjerm. Du har derfor DVI-D som som støtter digitalt signal, men også DVI-A som støtter analogt, samt DVI-I som støtter begge.

Kabelen din er derfor DVI-A til D-sub altså analogt signal. Her ser du hvordan pluggene ser ut:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...nection-07.html

Poenget med denne typen kabel er først og fremst å kunne plugge pc'er som ikke har dvi men d-sub opp til en skjerm med dvi. Mange prosjektorer støtter også kun dvi-A.

Kabelen din fungerer trolig ikke fordi de fleste grafikk-kort kun støtter dvi-D (digitalt signal på dvi porten), siden det egentlig er hele poenget med dvi, mens de har d-sub og s-video eller kompositt som analoge utgangs signaler. Poenget er uansett dette:

Hvis du har et grafikk-kort med dvi og DVI på skjermen (slik som nec 1970gx) så bør du bruke DVI-D til DVI-D kabel hvis det skal være noe poeng.

(Det sies da at Dvi-D kabelen ikke bør være over 3-5 meter. De lager egne typer kabler over denne lengden som er svin-dyre, hvor mye sannhet det er i dette vet jeg strengt tatt ikke).

(NEc 1970gx støtter forresten bare DVI-D signal på dvi-porten). Å kjøre analogt signal med DVI blir visstnok noe bedre enn med D-sub, men hovedpoenget er vel egentlig da borte :)

Endret av Bravofox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...