cyberpet Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Har planer om å installere Ubuntu, og har noen nybegynnerspm. Har testet live versjonen og ser ut til at Ubuntu fikser det meste selv,, har en Dell inspiron 4150. Saken er denne: Har i dag XP installert på C:, har i tillegg en D: partisjon som jeg kaster diverse saker til. Begge partisjoner er NTFS. Planen er å kjøre Ubuntu i dual boot med XP, og lurer da på hvordan jeg må klargjøre partisjon(er) før jeg starter med installasjonen? Hvor mange partisjoner trenger jeg og hvor mye plass må jeg ha ledig? Er det eventuellt andre ting det er viktig å huske på? Er det for eksempel bare å starte installasjonen og så fikse alt via den? (Må beholde det meste av inholdet på D:, men har jo muligheten til eventuellt å dele denne partisjonen før jeg begynner..) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Du må ha upartisjonert plass klar før du startar installasjonen. F.eks gjer D: mindre og ha 20 GB upartisjonert plass. Installasjonen til Ubuntu ordnar resten. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Installasjonen til Ubuntu ordnar resten. Faktisk er det ganske viktig å ikke lage partisjoner med en partisjonsbehandler som Partition Manager. Da kan partisjonen bli uleselig for Linux-distroer. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Takker! Akkurat det jeg ville vite Hvor mye plass bør jeg sette av til full installasjon? Har litt begrenset.. er det enkelt å så kunne skrive til en NTFS partisjon fra Ubuntu etterpå? Skal først og fremst installere for å prøve Linux litt og trenger ikke å holde av plass i Linux partisjoen til store filer.. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Installasjonen til Ubuntu ordnar resten. Faktisk er det ganske viktig å ikke lage partisjoner med en partisjonsbehandler som Partition Manager. Da kan partisjonen bli uleselig for Linux-distroer. har du forslag til hvordan jeg kan løse det da? kan jeg krympe d: f.eks. med et slikt program og så bare la det være igjen upartisjonertplass? er en stund siden jeg har brukt det.. tror jeg har Partition Magic liggende.. Uansett kan jeg få til å flytte d: filene til et annet sted midlertidig og så opprette en ny mindre d: ved hjelp av XP cden.. burde vel funke det?? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Hvor mye plass bør jeg sette av til full installasjon? Standardinstallasjonen til Ubuntu tar bare litt over 1GiB plass, men hvis du vil ha litt rom til å installere nye programmer og jobbe på anbefaler jeg ca. 6-10GiB til Ubuntu. Er det enkelt å så kunne skrive til en NTFS partisjon fra Ubuntu etterpå? Lesing går greit, men skriving er dessverre et problem som aldri har blitt ordentlig løst. Det finnes enkelte løsninger [CaptiveNTFS], men disse er ikke til å stole på hvis du har tenkt å skrive ofte til NTFS-partisjonen. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Kan jeg krympe d: f.eks. med et slikt program og så bare la det være igjen upartisjonertplass? Bør gå fint det. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 Går det bedre med FAT32? kunne være kjekt å ha en felles plass som det var lett å skrive/lese fra både XP og Ubuntu. Kan jo i samme slengen evt. gjøre om d: til Fat32 hvis det er bedre.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Går det bedre med FAT32? kunne være kjekt å ha en felles plass som det var lett å skrive/lese fra både XP og Ubuntu. Kan jo i samme slengen evt. gjøre om d: til Fat32 hvis det er bedre.. Skriving til FAT32-partisjoner går veldig greit. Slike partisjoner blir også auto-detektert... Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Glimrende, da skal jeg forsøke å få til det før jeg installerer. hvordan er det om jeg f.eks. vil fjerne/reinstallere Ubuntu i ettertid? Er det enkelt og funker XP like greit igjen etterpå da? Endret 18. juni 2005 av cyberpet Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 hvordan er det om jeg f.eks. vil fjerne/reinstallere Ubuntu i ettertid? Er det enkelt og funker XP like greit igjen etterpå da? Hvis du vil fjerne Ubuntu går du inn på en Windows-CDs "Recovery Console" og skriver "fixmbr", booter opp til Windows og fjerner Ubuntu-partisjonen. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Hvordan finner jeg fat32 partisjonen da, kan ikke finne den noe sted jeg Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Skriving til FAT32-partisjoner går veldig greit. Slike partisjoner blir også auto-detektert... FAT32 må mountes manuelt i Ubuntu. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Noen som gidder å forklare meg fremgangsmåten? Hadde vært veldig snilt! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hvordan finner jeg fat32 partisjonen da, kan ikke finne den noe sted jeg www.ubuntuguide.org er en fin plass å lete etter info om ubuntu. Her er direktelink til hvordan du mounter FAT i ubuntu: http://www.ubuntuguide.org/#automountfat Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Takker! Funket utmerket Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 FAT32 må mountes manuelt i Ubuntu. Ikke alltid. På alle mine Ubuntu-installasjoner er FAT32 blitt oppdaget automatisk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå