Gå til innhold

Flash - Good or bad?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes mange lager mye pent i flash, imponerende vil jeg si.

Men er noe med flash jeg ikke liker, man jo ha en grafisk UA, med flash instalert osv. Bygger ikke på det enkle prinsippet rundt ML, noe som er trist.

Håper svg(er det det er er det ikke?) kan ta over for mye av flash når det kommer skikkelig.

Føler liksom at flash er litt juks, hadde ikke klart det selv, men er mest unødvendig eye candy som flash kan gi deg.

EDIT: Hater jamba :realmad:

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Jacob Nielsen (ikkje heilt ukjent Menneske-maskin Guru) har publisert ein artikkel med tittelen "Flash 99% bad"

http://www.useit.com/alertbox/20001029.html

Eg vil komme med ein påstand mot den å sei at:

"Flash is 99% good, but 99% of the flashdelveopers are bad"

Jamborekalmen og ein så og sei all reklame på vg-sidene er dårleg.

1) Dårlig design.

2) Dårlig optimalisering

3) Kven faen har spurd om å bli skremt vættet av med noko jævla lyd med mouseover.

Men dette er utviklarfeil og ikkje flash som utviklarprogram som er skyld i.

Kor mange flashutviklarar greier å optimalisere ein flashapplikasjon til å kunne kjøres på 5 tynnklienter som deler 1 isdn-linje? Eg veit om ein, men eg trur ikkje det er så mange andre.

Lenke til kommentar
Finnes utrolig mye stygg flash, men om flash brukes riktig, kan det se mycket bra ut!

Enig Ingve, veldig mye "misbruk" av flash..

Egentlig synes jeg det er genialt.

Det er jo kjempeflott med folk som virkelig kan det!

Og har talent!

Lenke til kommentar

Flodhest:

• Hva skal man med en splash screen?
  • Jeg vil ikke ha musikk, jeg vil ha informasjon
  • Hvorfor tar det så lang tid før informasjonen kommer opp?
  • Jeg ser dårlig, hvordan endrer jeg tekststørrelsen?
  • Hvordan bookmarker jeg «portfolio»-siden?

Lenke til kommentar

Selv har jeg fått bruk for flash for å lage webkameraapplikasjon på internett, man kan vel kanskje bruke ett eller annet i java og, men det fant jeg ikke noe særlig ut av heller. Alt annet er flash ubrukelig til.

Lenke til kommentar
Flodhest:
  • Hva skal man med en splash screen?
  • Jeg vil ikke ha musikk, jeg vil ha informasjon
  • Hvorfor tar det så lang tid før informasjonen kommer opp?
  • Jeg ser dårlig, hvordan endrer jeg tekststørrelsen?
  • Hvordan bookmarker jeg «portfolio»-siden?

Musikken kan enkelt stoppes ved å trykke på firkanten i playeren. Tror man kan zoome i FF ved å trykke ctrl +, og ctrl -.

Jeg skjønner hvor du vil, det finnes selvfølgelig sider som er mer omgjengelig enn 2advanced, poenget er at man ved flash kan gjøre ting man bare kan drømme om i vanlig html.

Lenke til kommentar

Flash er for meg entydig med skarpe og unyttige :hover-lyder, klumpete utseende, dårlige muligheter for "klipp og lim", elendig når det gjelder søkemuligheter, cs-klaner og det som værre er og folk som mener de er flinke etter å ha satt sammen noe som ligner mer på en tegnefilm enn ei nettside.

Flash er unyttig og skulle ikke vært i bruk på nettet annet en reklamer (jeg vi ikke ha dem) og småting som sifr (som jeg ikke liker heller) og nettspill.

Flash er tregt, det fungerer ikke på alle pc'er (ofte ikke installert av systemansvarlig) og jeg ender alltid opp med å irritere meg. Flash fungerer ikke som noe nyttig, feks til tekst.

Flash er noe dritt.

Lenke til kommentar
Som foreksempel?

www.2advanced.com

Var det den jeg ikke klarte å lese fordi tekststørrelsen var så liten, eller den jeg ikke klarte å bookmarke portfolio?

Er den søkemotoroptimalisert, mon tro?

Jeg gav orsus et eksempel på hva man kan gjøre i flash, som man ikke kan gjøre i html.

Jeg synes siden er fet, den er bra laget. Noen liker det, noen liker det ikke.

Jeg vil tro at for folk flest, er det dette som betyr noe, at siden skiller seg ut, at man ser et eksempel på utmerket bruk av flash. Tviler på at den vanlige mannen i gata gjør seg opp en mening om at dette var en dårlig side, p.g.a at man ikke kan bookmarke portfolio, eller at siden ikke er søkemotoroptimalisert.

Endret av flodhest
Lenke til kommentar

det skal litt til for at jeg skal bli imponert av en flashside. hittil har jeg ikke sett noen som slår diverse sider jeg finner på cssvault. selv ikke realityslip eller 2advanced syntes jeg er penere en sider jeg finner der.

flash blir også tråkket langt ned i gjørma når det gjelder tilgjengelighet, brukervennlighet (vis meg en brukervennlig flashside) og design (min mening, så langt).

flash hører rett og slett ikke hjemme på de fleste sider.

derimot, på en porteføljeside til en designer/kunstner kan det jo brukes flash, om det gjøres så pent som mulig. hva gjør vel en blind eller svaksynt person på en slik side? likevel mener jeg siden kunne blitt like bra, om ikke bedre i html.

den forrige versonen av thebignoob hadde en god løsning. fra hovedsiden kunne man velge en flashverson av siden. htmlversonen fungerte forresten helt klart best.

en side jeg syntes fungerer greit med flash er bombtheworld. dette er også en side hvor blinde rett og slett ikke har noe å gjøre. men, jeg er ganske sikker på at den hadde fungert mye bedre i html. untatt selve spillet selvfølgelig.

Endret av N*
Lenke til kommentar

altså, en svaksynt person studerer gjerne ikke webdesign. han ser heller ikke så veldig mye på kunst, spesielt ikke når det er så smått som en dataskjerm. og de spiller nok heller ikke særlig mye spill.

jeg snakker selvfølgelig om porteføljesiden til designeren, ikke bloggen hans, eller noe av den andre skriftlige informasjonen han måtte ha på siden.

edit:

En svaksynt person kan vel få lyst på en side å fortelle verden om xx. Samme gjelder for blinde.
Er sikkert flere som får lyst til å lese om hvordan han har det vist siden hans er fin, enn hvis den er laget i frontpage!

hmm.. er det bare meg som ikke skjønte noe av det?

Endret av N*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...