Gå til innhold

Kompakt vs. Speilrefleks

Anbefalte innlegg

Har ultrakompakt digital kamera, og har tenkt å gå i anskaffelse av et andre kamera. Spørsmålet er som flere andre lurer på om en skal velge kompakt eller speilrefleks.

I mitt tilfelle står det mellom D70 kit(18-70) og Canon PowerShot S2 IS. Det jeg lurer på er:

1. I hvilke sammenhenger er det behov for 12x zoom. Holder kit linsen?

2. Med tanke på action bilder, hvor hurtig er lukketiden til S2?

3. Hvordan kan en sammenligne optikken i kompakt vs. speilrefleks?

4. Hvor viktig er bildestabilisator?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke er sikker på om du vil ha speilrefleks eller kompaktkamera så tyder det vanligvis på at du må tenke nøyere igjennom hva du egentlig trenger. Forskjellene er såpass store at det er uvanlig at man vil bli like fornøyd med begge.

I hvilke sammenhenger er det behov for 12x zoom. Holder kit linsen?
For meg holder den ikke, jeg har 3 ekstra objektiver. Hvis 18-70 mm er det du trenger så holder den, men det kan bare du svare på.

Med tanke på action bilder, hvor hurtig er lukketiden til S2?
1/3200 (med uspesifiserte begrensninger). Du vil trenge direkte sollys for å komme ned på den lukkertiden, samtidig må du justere opp lysfølsomheten til kameraet og risikere å få støy på bildene.

Hvordan kan en sammenligne optikken i kompakt vs. speilrefleks?
I et kompaktkamera har du optikk som kan det meste, i speilrefleks så er objektivene spesialiserte og du vil trenge minst 3 objektiver for å gjøre det samme. Speilrefleks objektivene er gode amatørobjektiver, mens speilrefleks objektivene strekker seg fra omentrent samme nivå til proffobjektiver som koster en formue og man kjøper det som passer til oppgaven og som man har råd til.

Hvor viktig er bildestabilisator?
I dårlig lys hjelper det mye, men det hjelper deg ikke til å fryse ting i bevegelse. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det hele går i grunn ut på om du prioriterer bildekvalitet eller størrelse. Speilrefleks er større, spesielt om du trenger god zoom i tillegg til vidvinkel, da man gjerne kjøper flere objektiver. Kjøper du en Nikon D70 med 18-70 objektivet, så trenger du en 70-300 i tillegg for å få samme zoom som S2IS, men du får mer vidvinkel. En løsning er å kjøpe et 18-200 objektiv, men det går litt på bekostning av optisk kvalitet. To objektiver er derfor å anbefale. Objektivet som sitter på S2IS er altså veldig anvendelig med mye zoom og optisk bildestabilisator, og skal du ha det samme på et speilrefleks koster det deg dyrt.

Men speilrefleks har optikk med betydelig bedre kvalitet enn den som sitter på kompaktkamera. Bildebrikken er også større. Så alt i alt får du betydelig bedre bildekvalitet, større frihet til å leke med lysfølsomhet uten at det går ut over støynivået og større spillerom hva gjelder dybdeskarphet.

Alt er opp til deg... kvalitet eller liten størrelse.

Lenke til kommentar

Jeg havde panasonic FZ20 i nogle måneder (over 5000 billeder), og har nu skiftet til canon EOS350 fordi jeg fik interesse for fotografering og fik muligheden (økonomisk)

Panasonicen er lidt ældre men ellers i nogenlunde samme klasse som det Canon du nævner

forskellene er:

Panasonic kostede omkring 5000 dkr alt incl, vejede så vidt jeg husker 5-700 g.

, tog super billeder i godt lys, det havde en billedestabilisator der virkede og god lysskarphed hele vejen ud og havde jeg det med havde jeg det hele samlet klar til skud.

Canons kostede 6000 kr + en 70-300 med billedestabilisator kr 3000 (brugt) + en 28-75 F.2,8 til 2500 + minnekort 1000 kr. samlet vægt næsten 2 kg. Det tager billederne øjeblikkeligt (kompakt har alle en vis forsinkelse) Det tager gode billeder, men er ikke nemmere at få gode resultater med da der er flere parametre at indstillle. Det tager gode billeder selv ved ISO 1600 ( max iso på FZ20 var 400, og det var begrænset egnet)

Det afhænger helt af brug og behov og interesse. Vil du tage gode billeder i godt lys, på afstand, og ikke slæbe det helt store (og ikke betale mere end d70 kit´s pris) og ikke sætte dig så meget ind i brugen så tag komapakt.

har du pengene, Vil sætte dig ind i kameraet, tage billeder vil dårligere lys, og forventer øjblikkelig reaktion når du trykker på knappen (og ikke vil bruge displayet som søger - det kan man ikke på spejlrefleks) så tag spejlrefleks

Håber det har givet dig lidt ...

har du tjekket

http://www.dpreview.com/

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...