Gå til innhold

CD-ROM'en sluttet å funke..

Anbefalte innlegg

Cd spilleren på PC'en min har av en eller annen grunn sluttet å funke. :dontgetit:

Dvs. jeg finner den ikke på "Min datamaskin" og på enhetsbehandlinga står det et gult utropstegn under "DVD-/CD-ROM-stasjoner", med teksten "AVX CD/DVD-ROM SCSI CdRom Device" bak. Betyr dette at driveren til cd-spilleren er blitt borte? :hmm:

Cd-spilleren er av typen Sony CRX300E.

En kamerat hadde akkurat samme type cd-spiller, og opplevde akkurat det samme.. Han sendte sin spiller tilbake til butikken og fikk en ny. Men jeg lurer på om det virkelig er spilleren det er noe feil med, eller noe i windows. Jeg får f.eks. ikke brukt Daemon Tools til å opprette virtuelle cd-rom'er, og dette funka helt fint når cd-spilleren funka.

Noen som har noen idèer til hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å teste en annen IDE-kabel. Jeg har hatt en del problemer med Nforce-drivere og dårlige ide-kabler. Ting funker glitrende når jeg enten avinstallerer nforce, eller bytter til en annen IDE-kabel.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar
Jeg har og "AXV CD/DVD-ROM..." hos meg og det er den virtuelle cd/dvd stasjonen til Alcohol 52% (Alc. 120% har det og) så om du har det programmet installert er det den. Har du en annen fysisk optisk enhet i enhetsbehandling da? Kanskje sjekke Diskbehandling MMC consolet og se der?

Hadde visst Alcohol 120% liggende med 1 virtuell cd-rom. Finner ingen andre optiske enheter i enhetsbehandlinga.. Og i oppstarten av maskinen når den kommer til "detecting IDE.." står det bare "none" på alle de 4 punktene som listes opp etterpå..

Prøvde å avinstallere nForce driveren, men den ble installert automatisk igjen etter at jeg tok omstart på maskinen. :roll:

Skal prøve å boote fra en windows CD. Hvis ikke det går må det jo enten være feil med cd-spilleren eller ide-kabelen..

Lenke til kommentar

Okay, har kommet ett steg på vei nå. Prøvde å vrikkle litt på IDE-kontakten til cd-spilleren, og den som gikk inn på hovedkortet virket litt løs. Når jeg starta maskinen fant den cd-spilleren under "detecting IDE drives", og fikk også beskjed om å "trykke på en tast" for å boote fra windows cd'en som jeg hadde stående i cd-spilleren.

Men i windows funker den fortsatt ikke.. Jeg finner den nå i enhetsbehandling, men med et gult utropstegn på. Hva skal jeg gjøre nå? Installere en driver?

Har prøvd å søke litt etter driver, men er ikke så lett å finne noe.. Den modellen jeg har er ikke oppgitt hos Sony sine support sider ( :thumbdown: ), så får ikke lasta ned noen driver derfra. Noen som har noen tips å komme med ? :)

Endret av stianberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...