Gå til innhold

XP2000: silent viking, volcano7 eller zalman 5100cu?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en xp200, vil ha en stillegående kjøler, hvilken kjøler best av:

Thermaltake Volcano 7+

Zalman 5100cu

Thermaltake SIlent viking.

Forutsetter at de to første kjølerene går på laveste turtall, for det er det som kommer til å skje i praksis.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stonescream

Jeg har en xp1700+ som med kabinetttemp på ca 40 har prosessoren temp på mellom 47 og 55 etter mange timers morrowind.

Kjører da viften på 3100 rpm som er litt bedre en minimum, men fortsatt ikke hørbart i mitt system der ingen vifter er over 22 db.

Kan ikke si hvordan den vil ha det med xp2000, men sikkert godt og varmt om du ikke har fullt av kabinettvifter eller lavere temp på hovedkort og system.

Kjøper du denne kjøleren bør du legge til en shim da den stabiliserer kjøleren etter montering. Bare et lite trykk på kjøleren og prosessoren kan stige mange grader. (En kompis hadde noen ledninger liggende over kjøleren og tempen steg med 20 grader så shim er lurt å ha på så tunge kjølere.)

Lenke til kommentar

Må si at Volcano 7+ er superb for prisen. På laveste setting kjøler den min T-Bird 1333@1463, 1.85v, uten problemer. Mistenker at jeg kunne gå høyere, hvis jeg hadde en kraftigere PSU (300W Aopen).

Har ingen kabinettvifter, og temperaturen lander på ca 52-53 grader under belastning. Har hatt på et fint lag med Arctic Silver 2. Tror en shim er lurt med en så kompakt jævel av en kobberblokk.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-23 11:10, A_N_K skrev:

Må si at Volcano 7+ er superb for prisen. På laveste setting kjøler den min T-Bird 1333@1463, 1.85v, uten problemer. Mistenker at jeg kunne gå høyere, hvis jeg hadde en kraftigere PSU (300W Aopen).

Har ingen kabinettvifter, og temperaturen lander på ca 52-53 grader under belastning. Har hatt på et fint lag med Arctic Silver 2. Tror en shim er lurt med en så kompakt jævel av en kobberblokk.

ja, volcano 7+ er en eget bra og allsidig vifte :smile: tenkte å kjøpe den selv, men de på microplex.no var utsolgt. har de fått dem inn nÅ?

Lenke til kommentar

Har testet Silent viking. Lydnivået er meget bra.

Jeg har prøvd å bygge så stille system som mulig, men PSU'en er klart den som bråker mest. Det er en standard 300W fra Codegen. Har ikke chipsettvifte, kabinettvifte eller grafikk-kortvifte. De andre tingene som lager lyd i PC'n er harddisken ,DVD-rom og brenneren. Harddisken er jeg super-fornøyd med. Det er en Seagate barracuda IV 80GB. Jeg har aldri hørt en harddisk som er i nærheten av så stille som denne er. Uansett hvilken vifte du velger, kjøp seagate harddisk! Den er en fryd å ha i systemet.

Lenke til kommentar

Quote:

Kjører da viften på 3100 rpm som er litt bedre en minimum, men fortsatt ikke hørbart i mitt system der ingen vifter er over 22 db.

Kan ikke si hvordan den vil ha det med xp2000, men sikkert godt og varmt om du ikke har fullt av kabinettvifter eller lavere temp på hovedkort og system.

Fikk ikke helt med meg hvilken vifte du snakker om, er det volcano 7 eller 5100cu? Har forøvrig to kabinettvifter.

AtW

Lenke til kommentar

Silent Viking er absolutt bra! Dog er det sant som det sies i en tidligere post at festeanordningen ikke er den beste i verden.

Skal du ha den feteste cooleren så er det denne som gjelder: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX462U sleng på en Pabst vifte med lavt turtall og du har en kongeløsning av en kjøler. Men den koster jo deretter :smile:

Andy

PS. Jeg har selvsagt Swiftech'en selv :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 14:47, Tjohei skrev:

Hva med en Alpha PAL8045 med en low-noise vifte på? Det har jeg, og jeg er meget fornøyd!

Jeg er ikke spesielt interresert i å bruke 600 spenn for å kjøle en cpu til 1200 spenn, Har mer eller mindre bestemet meg for en av de tre nevnte (om ikke den nye greia til microplex er en slags vidundersak da). Vet at alle er stillegående nok for min maskin (ihvertfall på lavt turtall), er derfor kun ute etter en ting, kjøleeffekten på de tre nevnte ribbene.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...