Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Domene Eller Workgroup? Nettverk..

Anbefalte innlegg

Hei, ønsker å sette opp et hjemme nettverk der jeg slipper å åpne porter til hver datamaskin hvis jeg feks. skal kjøre emule, kjøre remote assistance osv.

Har nå Ruter m/firewall og Workgroup nettverk. Men i det siste har jeg prøvd å kjøre Remote Assistance (windows sin) Men når jeg sender invitasjon så sender den med lokal adressen, så jeg må åpne invitasjonsfilen og endre IP adresse manuelt til internett IP'en. Deretter må jeg åpne porten på ruteren slik at det kommer til riktig pc. Veldig tungvint! (Så de jeg skal hjelpe får jo ikke dette til)

Dette var ikke noe problem før, for da var det nesten bare 1 pc per husholdning, og det ble direkte kontakt mellom hver pc. Nå som alle har rutere sliter jeg litt :(

Lurer derfor på om det mulig å sette opp et nettverk (domene?) der man slipper dette? Hva gjør feks store bedrifter når de trenger slike direkte koblinger?

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er en serie med offesielle ip adresser (subnet) og en router der det går ann å slå av NAT (faktisk ikke alle det går i..). Da får hver maskin i nettet ditt sin egen ip adresse og du får ekte internett tilkobling! Det kan som du sier også være smart å sette opp et egent domene for å gi maskinene dine enklere navn enn kun ip adressene.

Edit: Et annet alternativ jeg kom på er å kjøpe bredbånd fra en levrandør som leverer flere offesielle adreser via dhcp. Blandt disse finner du bluecom, tele2 og flere som jeg ikke kommer på i farta. Disse har et modem i bridge modus sånn at det er bare å koble til en switch så får du tildelt ip adresser via dhcp. Men du må huske på at disse adressene kan endre seg om isp`en gjør endringer i nettet eller maskinen ikke er brukt på en stund.

En annen ting du bør være obs på er at du er litt mer utsatt for hacking og virus når du ikke har en NAT router så du bør være nøye med å holde programvaren din oppdatert.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...