Haze2003 Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Noen erfaringer på disse? Vurderer et kamera til runt 2000,- men.. mange annefaler at jeg skal gå for Nikon Coolpix 5900.... Endret 17. juni 2005 av Haze2003 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hør på "mange". Olympus mju-410 er et gammelt og tregt kamera med middels bildekvalitet. C180 er et typisk "billigkamera" som også er tregt og har middemådig bildekvalitet. Legg i noen hundrelapper og kjøp Nikon Coolpix 5900, så får du et rått kamera med topp bildekvalitet, hurtig respons, god batterikapasitet og nyttige funksjoner for å gjøre bildene dine ENDA bedre. Søk etter Coolpix 5900 her på forumet, så ser du fort hvorfor dette anbefales så sterkt. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 18. juni 2005 Del Skrevet 18. juni 2005 Legg i noen hundrelapper og kjøp Nikon Coolpix 5900, så får du et rått kamera med topp bildekvalitet, hurtig respons, god batterikapasitet og nyttige funksjoner for å gjøre bildene dine ENDA bedre. Eller legg i de samme hundrelappene, end opp med ca. 2400 og kjøp Olympus C-765 Ultrazoom i stedet. Så får du egenskapene Afseth nevner, i tilleg till en rimelig rå zoom på hele 10x. Det gir mye fotoglede, og er iallfall svært mye kamera for pengene. Dette kameraet finner du også en del skryt av her på forumet (i tillegg til anbefalingsmas fra meg...) Lenke til kommentar
Haze2003 Skrevet 18. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2005 (endret) Takk for gode tips!! men.. tror jeg går for Nikon Coolpix 5900.. ivertfall 90% sikker nå! hehe.. Ser den koster 2556,- på itbutikken nå.. pga Olympus C-765 bruker XD Minnekort, jeg trenger ikke 10x zoom, dårlig batteri levetid... kansje litt dårlige kriterier... men men.. hehe Endret 18. juni 2005 av Haze2003 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 CP5900 har faktisk en del funksjoner som Olympus C-7xx serien ikke har (søk på forumet). Men så har C-7xx mye zoom. Det gjør det litt større, men det kan være gøy med masse zoom. Personlig har jeg ikke så mye bruk for det, men har man interesse for landskapsfotografering, fuglefotografering eller lignende, så er det klart at det er et godt alternativ. XD kort er på vei ned i pris... det er ikke så dyrt i forhold til f.eks SD som det var for relativt kort tid siden. Lenke til kommentar
Haze2003 Skrevet 19. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2005 Hmm.. oki.. Jeg er HELT FERSK innen digital kamera.. men.. tror det holder fra med 3x zoom til meg... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. juni 2005 Del Skrevet 19. juni 2005 Hmm.. oki.. Jeg er HELT FERSK innen digital kamera.. men.. tror det holder fra med 3x zoom til meg... Da gjør det nok det. De Olympus kameraene er en del større enn utgangspunktet ditt. Lenke til kommentar
Pentagon Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Hmm.. oki.. Jeg er HELT FERSK innen digital kamera.. men.. tror det holder fra med 3x zoom til meg... Om du er som mange andre, vil du ofte ønske du hadde mer enn 3x optisk zoom. Om du ikke trenger det til enhver tid er det iallefall kjekt å ha. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Kraftig zoom er som automatgir på bilen. Mange tror/mener det er en unødvendig luksus som blir lite brukt. Men har man først fått automatkasse kjøper man aldri bil med manuelt gir igjen. Det gir uovertruffen og avslappet kjøreglede. På samme måte gir kraftig zoom uovertruffen og sann fotoglede, og man fanger inn motiver man tidligere bare drømte om. Se f.eks. på disse: Ser du klokka på første bilde? Se da på det neste, tatt med 10x. Eller disse: Ser du gården midt i det første bildet? Det neste er også tatt med 10x. Så hvis man først har prøvd seg litt med ultrazoom finner man ut at det er noe rått hva man kan pakke inn i så kompakt kamerahus. Konklusjon: "herrezoom" er gildt! Endret 20. juni 2005 av manskow Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. juni 2005 Del Skrevet 20. juni 2005 Nå var vel det en ganske løs sammenligning. Jeg er enig i at mye zoom kan være morsomt, men hvis man først har bestemt seg for et lite og nett lommekamera, så er ikke zoomkamera tingen. Personlig har jeg meget sjelden bruk for mer enn 2x zoom'en som er på mitt digitalkamera og ca. 4x zoomen som er på mitt speilrefleks (28-105) og bruker min telelinse (70-300) meget sjelden. Det er nemlig slik at smaken er som baken, og noen behøver ikke ekstrem zoom på fest og feriebilder. Synes vi skal holde oss til å anbefale den typen kamera som trådstarterne ber om i utgangspunktet, ellers kan de jo bare bli mer forvirret om vi skal dra frem alt mulig annet også. Regner med at de selv vet om de vil ha zoom eller ikke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå