FuzzyElmer Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 Tenkte jeg skulle prøve mitt nye Canon 350D og Sigma 28-70, så jeg tok en tur innom Oslo City og Lene Marlins minikonsert. Dette er mine første "kjendis-bilder", og jeg var litt nervøs der jeg sto blandt fans og fotografer. - Bilde 1 - 1/200 s F/3,5 ISO 100 70 mm - Bilde 2 - 1/200 s F/3,2 ISO 100 70 mm Bildene er kun croppet og USM'et. Jeg ser jeg egentlig burde stått ett annet sted da mikrofonen kom litt i veien. Noe jeg kunne gjort for å få bedre bilder? Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 Det er ofte at artister synger med øynene lukket, men i dette tilfellet ser det litt mislykket ut.. Tror det hadde vært finere med åpne øyne...og bakgrunnen forstyrrer litt.. Ser at det er inne i en butikk, med en CD hylle...det lyset i taket er også forstyrrene... Uff nå ble det mye kritikk nå Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 Jenta er lekker. Bildet er skarpt og alt det der. Mikrofonstativ? Get used to it. Som regel umulig å unngå. En annen ting er at mikrofon jo som regel er en del av en konsertopplevelse. Uttrykket hennes er bra, gir god stemning. Men det leder meg inn på ankepunktet. Belysningen. Du har et lyssterkt objektiv. Hvorfor utnytter du ikke det? Det jeg mener er at stemningen trolig hadde blitt mye bedre uten blitz. Du vil sannsynligvis måtte kjøre opp ISO, mister kanskje noen detaljer med det, men til gjenngjeld fanger du oftest stemninen mye bedre. Problemet med å bruke tilgjengelig lys er som regel å unngå bevegelses uskarphet. Krever en stødig hånd, kanskje også et ettbens stativ (SLIK har et som koster ca 300 kroner). Litt mer krevende, men etter min smak er belønningen absolutt verdt strevet. Understreker at dette er mine svært subjektive tanker, overhodet ikke en fasit. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 Jenta er lekker. Bildet er skarpt og alt det der. Mikrofonstativ? Get used to it. Som regel umulig å unngå. En annen ting er at mikrofon jo som regel er en del av en konsertopplevelse. Uttrykket hennes er bra, gir god stemning. Men det leder meg inn på ankepunktet. Belysningen. Du har et lyssterkt objektiv. Hvorfor utnytter du ikke det? Det jeg mener er at stemningen trolig hadde blitt mye bedre uten blitz. Du vil sannsynligvis måtte kjøre opp ISO, mister kanskje noen detaljer med det, men til gjenngjeld fanger du oftest stemninen mye bedre. Problemet med å bruke tilgjengelig lys er som regel å unngå bevegelses uskarphet. Krever en stødig hånd, kanskje også et ettbens stativ (SLIK har et som koster ca 300 kroner). Litt mer krevende, men etter min smak er belønningen absolutt verdt strevet. Understreker at dette er mine svært subjektive tanker, overhodet ikke en fasit. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 I bilde 1 ble armene som kommer opp fra ingensteds alt for dominerende. Bilde 2 er ganske bra, men klipp litt til venstre, nesten inntil håret. Det hadde vært bedre med et blikk, men det er bra dette også. Lenke til kommentar
DemptD Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 Firemenningen (sånn det skrives?) min jo...! Fine bilder men det hadde vært bedre om hun hadde hatt øynene åpne Lenke til kommentar
PT Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 Om ikke mikrofonstativet hadde vært der, så hadde det sett ut som om hun holdt på med noe helt annet Litt tamme farger kanskje? Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 17. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Som de andre sier: Litt tamme farger og undereksp. Tillot meg å gjøre et par små just. i Photoshop CS Autolevel (tror det er ctrl + shift + L) (på MAC er det i allefall "eple"+shift+L) Litt saturation (ctrl+u) = +10 og beskåret litt. Ut av METADATAENE har du brukt blitzen også. Det blir mer stemning med det naturlige lyset. Opp med ISO, ned med blender og på med stativ - da kan du øke lukkerhast. "Keep on"!!! Kun den som prøver, kan gjøre det! Endret 17. juni 2005 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
stigos3000 Skrevet 18. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 18. juni 2005 Om ikke mikrofonstativet hadde vært der, så hadde det sett ut som om hun holdt på med noe helt annet word. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 19. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 19. juni 2005 Helt horribelt å bruke blits på konsertbilder! Lenke til kommentar
FuzzyElmer Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juni 2005 Takker for bra tilbakemeldinger. Kritikken er endel av det jeg lærer av. Her er to bilder tatt uten blitz med ISO 800. Jeg synes lyset i butikken ga henne forferdelige skygger i ansiktet, så jeg syntes det ble mer 'liv' i blitsbildene. Bilde 1 Bilde 2 Jeg ser jo det at jeg burde bruke mulighetene som et lyssterkt objektiv gir meg. Det er bare en forferdlig dårlig uvane jeg har, det å blende ned for å få litt skarpere bilder (mener ihvertfall å ha lest det et sted) Når det gjelder tamme farger så er det et problem jeg har med flere bilder. På skjermen min (i f.eks. Photoshop CS2) blir fargene veldig fine. Når jeg skriver de ut, leverer de til print eller viser dem i f.eks. Internet Explorer så blir bildene mørke og blasse i fargene. Regner med at det har noe med fargeprofiler å gjøre. Det tar litt tid å sette seg inn i og forstå. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2005 Skyggene var ikke så pene. Du kunne prøvd å justere ned styrken på bltizen sånn at du fikk i hovedsak naturlig lys men myket opp skyggene med blitzen. Det er bare en forferdlig dårlig uvane jeg har, det å blende ned for å få litt skarpere bilder I hovedsak så blir dybdeskarpheten større når du blender ned. Det er ikke alltid en fordel, det er ofte bedre å få motivet i fokus og allt annet delvis ute av fokus for å isolere motivet. Da vil øynene søke automatisk mot det som er skarpest. Lenke til kommentar
bigkay Skrevet 20. juni 2005 Rapporter Del Skrevet 20. juni 2005 (endret) Litt brightness/kontrast har vell aldri skada noen? Syntes det første bildet var veldig bra (llitt fint med øyne lukket også) bigk. Endret 20. juni 2005 av bigkay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå