Nuffern Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Skal oppgradere en IBM Aptiva for en kamerat, og lurer da på om noen her har noe erfaring med det. Maskinen er en P3 800mzh, og har model no. 2178-85G. Det jeg da lurer på er hvordan det vil være å oppgradere denne med nytt minne og grafikkort. På nettet var det å lese at den brukte SDRAM PC133.. betyr det at jeg kan bruke vanlig SDRAM på den? Har hørt at IBM er veldig kresne på minne. Så til det neste: Grafikkort! Noen som har noen negative/positive erfaringer med det? Maskinen skal etter det jeg har lest på IBMs nettsider ha agp 4x. Men der står det noe som er å tolke slik at agp-slottet allerede er tatt i bruk: Slots (ISA/PCI/shared/AGP): 0/3/0/1 Open slots (ISA/PCI/shared/AGP): 0/2/0/0 Spør bare ettersom jeg ikke får tittet på maskinen før i morgen kveld, og ville se om det er noen der ute med virkelig god peil på Aptiva. Har aldri mekket noe særlig på "fabrikkmaskiner" tidligere.. På forhånd, takk :smile: Lenke til kommentar
Osram Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Alt du trenger å vite står jo på den siden du har vært: http://www-1.ibm.com/support/manager.wss?r...doc=MIGR-4LSMD3 Det er plass til 512 MB, det er to sloter, altså kan du sette inn 2x256 MB. AGP-porten er selvfølgelig opptatt siden det nødvendigvis sitter et skjermkort der fra før av... Ikke noe problemer med å oppgradere minne og skjermkort altså. De Aptivaene jeg har vært borti har ikke vært kresne på minne og har vært lette å jobbe med men YMMV. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 Vet ikke så mye om skjermkort, men et Geforce4 MX-kort eller et Hercules-kort vil vel også virke som et 2D kort? Det er ikke slik at jeg må sette inn et vanlig skjermkort i PCI'en først? Hva ville ha vært å anbefalle av grafikkort til en slik maskin? Price range 500-900kr. Har hørt om noen tidligere som har hatt store problemer med å oppgradere IBM-maskiner, så jeg vil bare være litt "føre var". Tilleggsspørsmål: Hvorfor i all verden har IBM så spesielle plugger på skermkortet? Lenke til kommentar
Osram Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: Den 2002-07-22 23:34, Nuffern skrev:Vet ikke så mye om skjermkort, men et Geforce4 MX-kort eller et Hercules-kort vil vel også virke som et 2D kort? Det er ikke slik at jeg må sette inn et vanlig skjermkort i PCI'en først? Du trenger ikke noe kort i PCI'en, holder med et i AGP'en. Quote: Hva ville ha vært å anbefale av grafikkort til en slik maskin? Price range 500-900kr. Finnes hundrevis av innlegg om det fra tidligere. Bruk søkefunksjonen. Quote: Har hørt om noen tidligere som har hatt store problemer med å oppgradere IBM-maskiner, så jeg vil bare være litt "føre var". Tidene har heldigvis forandret seg. :smile: Quote: Tilleggsspørsmål: Hvorfor i all verden har IBM så spesielle plugger på skjermkortet? Den må du spesifisere bedre. Alle de jeg har sett har hatt normale plugger. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Jeg tror han mener DVI-port :smile:. Det er da ikke noe spesial port det akkurat. Brorn min har en IBM om den er det DVI port på (netvista ett eller annet). Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 Den ser ut som en vanlig 15-pins plugg bortsett fra at den har et par ekstra pinner. Sitter også en overgang mellom skjermkortet og selve pluggen på skjermkablen. Vel vel, var vel egentlig ikke så kjempeviktig. Grunnen til at jeg spurte om grafikkortet, var at jeg ville sette inn et grafikkort som sto til cpu-en og systemet ellers. Vil ikke sette inn et skjermkort som trekker ned på systemet, samtidig som jeg ikke vil sette inn et skjermkort som er "overkill". Takker for all hjelp så langt! :smile: :smile: :smile: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Dagens skjermkort kjører både 2D og 3D fra same kortet. Du trenger bare å skru ut det gamle kortet og sette inn det nye. Til den maskinen og den prisklassen passer det fint med et geforce 4 MX 440 eller geforce 3 Ti 200 eller Radeon 7500 eller geforce 2 pro/gti. Alle disse skal du kunne få tak i til under 1000-lappen. Men bare pass på å ikke kjøp geforce 4 mx uten DDR-ram eller kort fra geforce 2 MX-serien. PS. Kjøp deg en 256MB SDram-brikke med det samme du er i gang. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Styr unna alle mx-korta.. gå for en gforce3 ti200 eller gforce 2 pro.. :smile: Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 23. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2002 Har tittet litt på følgende kort (komplett.no): * Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR AGP, ATI Radeon 8500LE, TV-Out, Bulk... kr 1 150 * Gainward AGP GeForce4 MX420 64MB DDR -- "MX/450TV"TV-Out, Retail.. kr 750 * Gainward AGP GeForce4 MX440 128MB SDR - "MX/600TV, Mini Jumbo" TV-Out, Retail.. kr 1 050 Noen som har noe å si om disse kortene? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Nuffern skrev (2002-07-23 14:43):Har tittet litt på følgende kort (komplett.no):* Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR AGP, ATI Radeon 8500LE, TV-Out, Bulk... kr 1 150* Gainward AGP GeForce4 MX420 64MB DDR -- "MX/450TV"TV-Out, Retail.. kr 750* Gainward AGP GeForce4 MX440 128MB SDR- "MX/600TV, Mini Jumbo" TV-Out, Retail.. kr 1 050Noen som har noe å si om disse kortene? Eg ville brukt ca500kr mere så ville eg heller kjøpt dette kortet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Så er diskusjonen igang igjen :smile: Utfra spec'en på PC'en din blir jo spørsmålet ønsker du et grafikk kort som du kan ta med deg til den nye PC'en som du tenker å kjøpe i løpet av de neste 6 - 12 månedene, eller kun et som står til Aptivaen? Dersom førstnevnte: Gå for GF4 Ti4200. Ellers er dette greit nok: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl Evt dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl Hva GF4 MX kortene angår så er det riktig som mange sier at disse er produktet av "stygg" markedsføring fra nvidia, da brikken er en oppgradert GF2. Men alikevel er de vel muligens greie nok som et rimelig alternativ til en gammel Aptiva :smile: Andy Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 23. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2002 Takker for all hjelpen hittil! Tror nesten valget faller på en "Hercules 3D Prophet 4500 64MB" til 600kr. Han som eier maskina kommer neppe til å kjøpe noen ny maskin på de første 12-18 månedene, og kortet trenger ikke være "state of the art". Skal kunne spille spill som CS, C&C, Max Paine osv. med en relativ grei oppløsning og fps. Ikke noen hardcore gamer akkurat :smile: _________________ [ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-07-23 16:40 ] Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Radeon 8500LE til 1150 kr er svært kurrant - faktisk slår det mitt GF3 Ti200 i 3dmark En venn av meg har Radeon-kortet, og han er såre fornøyd. Hercules 4500-kortet, derimot, begynner å dra vel mye på åra (Det er KyroII vi snakker om nå?). CS går på det, men jeg tviler på om det drar Max Payne. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Den 2002-07-23 14:43, Nuffern skrev:Har tittet litt på følgende kort (komplett.no):* Hercules 3D Prophet FDX8500LE 64MB DDR AGP, ATI Radeon 8500LE, TV-Out, Bulk... kr 1 150* Gainward AGP GeForce4 MX420 64MB DDR -- "MX/450TV"TV-Out, Retail.. kr 750* Gainward AGP GeForce4 MX440 128MB SDR- "MX/600TV, Mini Jumbo" TV-Out, Retail.. kr 1 050Noen som har noe å si om disse kortene? Jeg synes de kortene du nevner er gode i den prisklassen du nevner. Jeg ville nok gått for det øverste (Radeon 8500LE) siden det er det eneste av disse som støtter DirectX 8. Eller så ville jeg kjøpt gefroce 3 Ti 200. Sjekk forresten https://prisguiden.no/ for å finne de nevnte kortne billigere enn hos komplett. Lenke til kommentar
Energizer Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Har en kompis jeg også med en 72 IBM aptiva.. 500mhz... akkurat samme poenget her eller? Lenke til kommentar
Saruronny Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Papirpose skrev:Hercules 4500- kortet, derimot, begynner å dra vel mye på åra (Det er KyroII vi snakker om nå?). CS går på det, men jeg tviler på om det drar Max Payne. Max Payne gikk helt rent hos meg da jeg hadde tnt2 pro (på en t-bird 1,4), så det burde gå helt greit på kyro II selv om cpu'en er litt svak. Lenke til kommentar
Saruronny Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Papirpose skrev:Hercules 4500- kortet, derimot, begynner å dra vel mye på åra (Det er KyroII vi snakker om nå?). CS går på det, men jeg tviler på om det drar Max Payne. Max Payne gikk helt rent hos meg da jeg hadde tnt2 pro (på en t-bird 1,4), så det burde gå helt greit på kyro II selv om cpu'en er litt svak. Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Har runda Max Payne med Kyro2 kortet mitt. Spiller helt greit det. Det du bør være OBS på er at kortet ikke støtter hardware T&L, så nye spill som "Spider-Man the movie" og "America's Army" som krever hardware T&L snurrer ikke :sad: Ellers er kortet helt OK som sagt. TV-utgangen gir grei kvalitet til DVD/SVCD/DivX avspilling på TV dersom det er interesant. Andy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå