Gå til innhold

Høy temperatur igjen...

Anbefalte innlegg

Jeg får veldig høy temperatur på min CPU når den går i idle, ca 55 - 60 grader, og når jeg spiller eller bruker den skikkelig, kommer temperaturen opp på 72 grader. Disse målingene får jeg med ASUS PC PROBE som fulgte med hovedkortet.

Maskinoppsett:

----------------------------

ASUS A7V333 RAID hovedkort

AMD XP2100+ CPU

TAISOL CGK760092 CPU-vifte.

AOPEN HX08 kabinett

----------------------------

Jeg har ikke montert noen ekstra kabinettvifter.

Er det normalt at temperaturen skal være så høy?

Viser programmet feil temperatur?

Noen andre erfaringer med denne prosessoren?

Jeg ville ikke tro at temperaturen ville være så høy som 55 grader når maskinen går i idle...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-22 23:00, janvmoen skrev:

Er det normalt at temperaturen skal være så høy?

nei, temperaturen din er alt for høy, du burde skaffe deg en bedre vifte. normal temperatur under load for xp CPUene er 40-50 grader.

Quote:

Viser programmet feil temperatur?

Programmet måler temperaturen fra BIOS på hovedkorte. det kan være litt feil, men sannsyneligvis ikke mer enn 2-3 grader.

Lenke til kommentar

Henviser til min post om A7V333 kortene og hvordan de måler temp. De måler i kjerna, så du kan ikke sammenlignes med de som måler under. Trekk fra omtrent 5-7c.

Du har allikevel en noe høy temperatur. 72c er fortsatt noe unna "hjelp-min-cpu-smelter"-temperatur, men det er i faresonen. Du har en Taisol kjøler som vel er på grensa for en 2100+. Det står riktignok på Komplett.no sine sider at den holder, men det er det samme som at "cpu vil nok overleve".

Jeg ville nok vurdert følgende:

1. Skaffet bedre kjøler. Eksempelvis Alpha 8045, Swiftech MX462U eller Thermalright AX7 med en god Papst 80x80mm vifte eller Enermax adjustable vifte. Thermalright kjøleren er forøvrig den eneste av de tre som monteres med klips, ikke skuer. I tillegg....en justerbar vifte gir deg mer kontroll.

2. Satt inn et par kabinettvifter hvis kabinettet tillater det. Det mest vanlige er en foran for å suge inn kald luft, og en bak for å suge ut varm luft. Et godt tips er da å kjøpe et Chieftec kabinett, som har oppheng til alt dette.

3. Installer med god kjølepasta. Arctic Silver 2 eller 3 er bra.

Håper dette hjelper

Pål

Lenke til kommentar

Har nå sett en rekke innlegg om høy temperatur på cpu og vil gjerne gjøre oppmerksom på følgende. Enkelte hovedkort kan måle dette svært forskjellig. Det værste eksempelet hittil var 10 graders temperaturforskjell ved bytte av hovedkort.

Lenke til kommentar

Det er sant. Men en del av problemet er at målerene som måler på undersiden av cpu'en er laget av samme selskap som lager hovedkort. Dermed finnes det like mange løsninger som det finnes produsenter, og man får forskjellige målinger.

Heldigvis har AMD gjort noe med dette, og satt inn en måler i kjernen på XP og MP prossessorene, som hovedkortet kan lese av. Denne måleren virker likt på alle hovedkort som bruker dette (vil jeg anta), slik at målingene blir like.

Men det vil si at vi etterhvert vil se en stigning på målinger, siden kjerne-temp er høyere enn den på undersiden, med en del grader. Men det er denne temperaturen AMD går ut fra når de i sine white papers skriver om hva som er max temperatur osv. Så det er mer riktig å bruke denne temperaturen, og det vil føre til at man faktisk kan si at "ok, kanskje 70c er høyt, men det er fortsatt noe unna max", og maskina er stabil.

Når det er sagt.....70c er fortsatt ikke en god temperatur.

Pål

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...