KaldBlod Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Huff... Idag skjedde noe forferdelig... Jeg satt foran maskina mi, og helt plutselig skrudde den seg av. BARE maskina.. Den andre maskina, boxen og stereoanlegget holdt seg på. Det regnet, men det lynte ikke. Jeg prøvde å skru den på igjen, men det var ingen reaksjon. Så prøvde jeg å skru av/på hovedbryteren bak, til PSU'en, men det hjalp heller ikke. Testet også å skifte strømkabel, men neida. Nå har maskina ligget åpna på stuegulvet i noen timer, og hvis jeg prøver å starte den, skjer det fortsatt ikke noe. CPU-ribba var ikke spesiellt varm, heller ikke noe annet i maskina. Noen som vet hva som er galt? ----------- P4 2.0gHz 256kb cache 512mb ram GF3 ti200 64mb 2x 80gb 7200rpm-disks Lenke til kommentar
molukk Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 hmmm du kan jo prøve å skifte PSU... Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 hmm, det er jo dyrt... noe enklere? Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Søk i forumet.. Du er ikke den eneste. For litt siden hadde jeg noe av det samme. Det viste seg å være korrosjon på en Ram brikke :smile: Lenke til kommentar
thunderheart Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Du kan "keep tuned" og "oppdatert" her inne. Kanskje du finner løsningen på problemet hvis du leser litt på forumet noen dager. :smile: Hvis ikke strømforsyningen starter, så er det enten kablene fra strømforsyningen til HK som ikke er koblet riktig eller som er løs, ellers er det rett og slett strømforsyningen som er røket. PSU koster 200 kr, og er ikke mye om du vil berge en pc som din. Det kunne vært HK og da snakker vi kanskje 1000 lappen. :smile: Lenke til kommentar
DinMOR Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Det er tre mulighet: Psu er fucked up Hovedkortet er fucked up CPU er fucked up Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: Den 2002-07-22 23:24, DinMOR skrev:Det er tre mulighet:Psu er fucked upHovedkortet er fucked upCPU er fucked up Så lenge ikke engang vifta i PSU starter så må det være den det er noe feil med, hvis vifta starter kan jo feilen fremdeles være PSU'n men det kan også være andre ting, HK eller cpu som DinMOR sier, eller kanskje RAM. Får håpe du får funnet ut av det snart og fikset det, for det at ikke PC'n virker og en ikke vet hva som er galt med den er så utrolig irriterende når en har bruk for den.. Lykke til! Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 ja, det er trist :sad: det skjer INGENTING når jeg "skrur den på" ikke noe reaksjon... som å trykke fingern i veggen, like lite vits. Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 sjekket smelte-sikkringen i PSU'en? den ser ut som en liten glassylynder, du kan bare legge noe som leder strøm der den lå for å sjekke om det bare er den som er gåen :smile: _________________ Chieftec Dragon Silver /m masse kabinettvifter :smile: Shuttle AK31 V.3.1 XP1800@2000/2100+ (141x12@1,8V) 2Stk. Apacer Original 256Mb DDR PoV Geforce 3 Ti200@220/500 (maxet ut coolbits, og jeg liker ikke 3'rd party proggz) 8394 i 3dmark 200 [ Denne Melding var redigert av: Dimm på 2002-07-23 00:24 ] Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 IKKE gjør som "dimm" sa!!! om noe er skadet i PSU'en kan det vere livsfarlig å legge noe som leder strøm der, selv om det er "bare for å skjekke", skal boe byttes ut med den defekte sikringen, skal det kun vere en ny sikring, ikke skruer og lingnende, en sikring koster 3,- ,livet ditt kan ikke erstattes... husk at det er fult av komdensatorer (baterier) inne i PSU som er ladet opp til 220 volt, ver forsiktig når du skifter sikring.... lykke til :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: KaldBlod skrev (2002-07-22 23:48):ja, det er trist :sad:det skjer INGENTING når jeg "skrur den på"ikke noe reaksjon... som å trykke fingern i veggen, like lite vits. Har du ikke en kammerat eller nabo du kan få låne en psu bare for å teste om din er deffekt. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Enkel måte å sjekke om PSU er død eller ikke: [*] Løsne kablene som er koblet til hovedkort, harddisk, floppy osv [*] Ta en kikk på pluggen som skal festes til hovedkortet, her skal du kunne se en grønn ledning (pinne 4) [*] Bruk noe elektrisk ledende (som en utbøyd binders) til å koble den grønne ledningen til en av jordingspinnene [*] Voila! Om PSU er i orden skal den nå starte opp (om du har måleutstyr kan du forøvrig også nå sjekke styrken på 12, 5 og 3.3 volt linjene, men det er en annen historie) Lenke til kommentar
mbst Skrevet 22. juli 2002 Del Skrevet 22. juli 2002 Quote: KaldBlod skrev (2002-07-22 22:57):Jeg satt foran maskina mi, og helt plutselig skrudde den seg av. BARE maskina.. Den andre maskina, boxen og stereoanlegget holdt seg på. Det virker som om du har en maskin nummer to. Du kan jo alltids sjekke med den andre maskinas PSU i den ødelagte. Forutsatt at det ikke er noen feil på PSUet allikevel, slipper du å bruke 3 kr på sikring da vet du! 3KR! Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 22. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2002 ja, er ikke så dum at jeg setter noe annet enn en sikring der.. kan sjekke om den er "intakt".. kan ikke ødlegge 120 dager uptime på linuxboxen, da får jeg heller vente. dette er søstra mi sin maskin. skal se på det imorra. takk for hjelpa uansett Lenke til kommentar
klo Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: kan ikke ødlegge 120 dager uptime på linuxboxen Lenke til kommentar
macklett Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Som sagt tidligere er det 95% sannsynlig for at en hardwarekomponent har fått fyken. Men tabb dæ nu ikkje ut, prøv og koble PCen opp mot en annen stikkontakt - Just in Case... Lenke til kommentar
Zofuzz Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Den 2002-07-23 02:21, klo skrev: Quote: kan ikke ødlegge 120 dager uptime på linuxboxen DAMN! Jeg har 118 :smile: ...du ligger hakket foran, skal nok ta det igjen =D Lenke til kommentar
zn00ker Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Quote: Den 2002-07-23 01:13, Jannis-15 skrev:IKKE gjør som "dimm" sa!!!om noe er skadet i PSU'en kan det vere livsfarlig å legge noe som leder strøm der, selv om det er "bare for å skjekke", skal boe byttes ut med den defekte sikringen, skal det kun vere en ny sikring, ikke skruer og lingnende, en sikring koster 3,- ,livet ditt kan ikke erstattes...husk at det er fult av komdensatorer (baterier) inne i PSU som er ladet opp til 220 volt, ver forsiktig når du skifter sikring....lykke til :smile: Det hjelper ikke å bytte sikringen hvis den har gått for det er ikke sikringen som er problemet i såfall. Prøv å bytt PSU du så tenker jeg det virker :smile: Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 en sikring er som en lyspære, den holder ikke evig om det er ustabil strøm...! men prøv å bytte PSU du, da funker det sikkert... :smile: Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 23. juli 2002 Del Skrevet 23. juli 2002 Har hatt samme problem før og før eg fant ut ka det var rev eg ut en del hår med å finne ut ka det var på MASKINEN. Etter at eg hadde klødd meg til blods fant eg ut at det var strøm kabelen som var f*cket. Prøv det. Anyways janni15 er du jente? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå