morra Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har kjøpt en krysset nettverkskabel og en vanlig 10/100-nettverkskabel. Jeg skal snart få nytt rom, og disse ledningene skal da legges i veggen. Jeg lurer på om man kan bruke den kryssede kabelen som telefonledning? Grunnen til at jeg ikke vil bruke den andre er at da kan jeg ha internett hele tiden, mens jeg enten har telefon eller direkte link til en annen pc. Det er ikke aktuelt med flere ledninger enn disse opp til det nye rommet, for ikke å få for stort hull. Som sagt; kan man bruke krysset kabel til telefon? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Du kan jo sette på nye "hoder" og gjøre den om til en vanlig tlf kabel... Med andre ord kan du ikke bruke en krysset kabel som tlf kabel. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Hvis kabelen er riktig koblet, vil det ikke spille noen rolle hvis du skal bruke den som en vanlig analog telefonkabel. Da brukes pinne 4 og 5, og de er koblet på samme måte i en krysset og en vanlig patchekabel. Lenke til kommentar
morra Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Du kan jo sette på nye "hoder" og gjøre den om til en vanlig tlf kabel... Det er uaktuelt å endre noe på kabelen slik at den ikke kan brukes til nettverk, da den (om mulig) skal brukes til BÅDE direkte link og telefon. I den ene enden skal jeg ha et uttak. Jeg er litt i tvil om hva jeg bør ha i den andre. BTW: Må man ikke ha en slik tang for å bytte kontakter? Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Utenpåliggende UTP 2-veis sammen med telefon og nettverk går fint. Modulartanga så grei ut og tar 4,6 & 8 pins som er alt du behøver. Greit å ha UTP 2 i begge ender. Da kan du plugge i nettverkskabel i begge sider. Telefon ledningen etter ADSL splitteren kan du koble rett på inne i boksen og bruke RJ45 plugg på begge uttakene. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har kjøpt en krysset nettverkskabel og en vanlig 10/100-nettverkskabel. Jeg skal snart få nytt rom, og disse ledningene skal da legges i veggen. Jeg lurer på om man kan bruke den kryssede kabelen som telefonledning? Grunnen til at jeg ikke vil bruke den andre er at da kan jeg ha internett hele tiden, mens jeg enten har telefon eller direkte link til en annen pc. Det er ikke aktuelt med flere ledninger enn disse opp til det nye rommet, for ikke å få for stort hull. Som sagt; kan man bruke krysset kabel til telefon? Vansklig å se gor seg hvordan du skal koble dette opp. Du sier kablene skal gå i veggen, fra hva, til hva? Som en annen poster sier skal du kunne bruke krysset kabel til vanlig telefon, men man kan også ha telefon og ethernet >= 100Mb på _samme_ kabel. Som regel må man da splitte det med en dobbelkontakt i veggen. På denne kobler man bare pin 4 & 5 til telfonuttak og 1,2,3,6 til ethernet uttaket. Slik gjøres det her i gården for de få som fortsatt har fasttelefon. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 (endret) Nå ble jeg litt usikker- hvis du har kjøpt en kabel med ferdig påmonterte plugger, kan du ikke koble de inn på en slik veggkontakt som du beskriver. De er beregnet på kabel du kjøper i metervare. Hvis du har kjøpt kabler med ferdige plugger, må du klippe av pluggen i den ene enden før du kobler den til veggkontakten. Skal du kjøre både telefon og nettverk i den samme kabelen, må du ha en splitter i den andre enden som separerer LAN og telefon til to forskjellige kontakter. Det blir mye styr. Endret 17. juni 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
melsom Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Skal du kjøre både telefon og nettverk i den samme kabelen, må du ha en splitter i den andre enden som separerer LAN og telefon til to forskjellige kontakter. Det blir mye styr. haha, latterlig. Da 100mbit nettverk kun krever pinnene 1,2,3,6 så kan han fint bruke 4,5 og 7,8 til telefon dersom han ønsker det. Bare å kjøpe en veggkontakt med to uttak å koble de spesifiserte pinnene der de skal være. evt sette to plugger på samme ende av kabelen. Lenke til kommentar
morra Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Meningen er ikke å ha telefon og direkte kobling til en annen pc samtidig, men å bruke denne ledningen som telefonledning til vanlig og direkte kobling når jeg trenger det. Med andre ord; koble fra telefon til nettverk når det trengs. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 En kabel som er koblet som nettverkskabel vil fungere til telefon uansett om den er krysset eller ikke. Data bruker pinne 1, 2, 3 og 6. Mens telefon bruker 4 og 5. Når kabelen er krysset er det kun 1,2,3 og 6 som er flyttet på. 4 og 5 består som vanlig. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 du kan likesågodt bytte om når du setter den fast i den shiten Lenke til kommentar
morra Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2005 Bytte om hva da? Jeg antar at "shiten" er vegguttaket. Lenke til kommentar
morra Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 En kabel som er koblet som nettverkskabel vil fungere til telefon uansett om den er krysset eller ikke. Data bruker pinne 1, 2, 3 og 6. Mens telefon bruker 4 og 5. Når kabelen er krysset er det kun 1,2,3 og 6 som er flyttet på. 4 og 5 består som vanlig. Er disse merket på noe vis, slik at jeg ikke tar feil? Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 (endret) Se på denne siden du: http://www.ertyu.org/~steven_nikkel/ethernetcables.html Litt info om ethernet kabler der jah Menne en kan ikke automatisk si at en ethernet kabel fungere til telefon. Det er forskjell på analog som bruker 2 tråder og isdn som bruker 4 Google is your friend, use it Desutten så bruker ethernet kabler RJ 45 (8 pinner) plugger mens telefon bruker RJ 11 (4-6 pinner (kommer an på type)), så jeg ville ha anbefalt å kjøpe en 4 tråds kabel og lage telefon kabel selv Endret 29. juni 2005 av Meendel Lenke til kommentar
morra Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Menne en kan ikke automatisk si at en ethernet kabel fungere til telefon. Det er forskjell på analog som bruker 2 tråder og isdn som bruker 4 Jeg skal bare ha en analog tlf som skal kobles til familiens ISDN-tlf. Den siden du linket til sier at ingen kabler står på samme sted i begge ender. Strider ikke det litt mot det som er sagt lenger opp? Hvilke to farger blir ikke brukt til data? Går det an å splitte en krysset kabel til to uttak, slik at de som blir brukt til data kommer til ett uttak og de som blir brukt til telefon kommer til et annet? Lenke til kommentar
schox Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Først må du bytte avatar, dette hadde Mc Gyver fixa lett med 2 fyrstikker.... For de andre se under for kobling av kryssakabel (jeg elsker å bruke dette vedlegget...) som du ser så er ikke pinne 4 og 5 krysset, slik at analog telefon skal fungere, du kan også ta ut blå/blå-hvit, og koble på egen kontakt... Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 29. juni 2005 Del Skrevet 29. juni 2005 Hvis en ser på første figuren i den linken jeg sendte så ser du at det er 4 koppertråder som ikke er i bruk, Blå/hvitblå og brun/hvitbrun. Dette gjelder vanlig standard kabel. I figur 3 og 4 (står rett på siden av hværandre) så ser du en kryssa kabel beregna for 1000 Mbps linje. Men som en ser i bilde 1 så er det 2 trådpar som ikke er i bruk, skal du bruke denne kabelen som telefon og nettverkskabel klipp av i hvær ende, tvin som vist på fig 3 og 4, men ikke gjør dette med brun/hvitbrun, på disse setter du på RJ 11 plugger, og på de 3 andre trådparene RJ 45 plugg, husk ha de rette trådparene i rette kontakthull . I RJ 11 pluggen skal de være i de 2 i midten, husk dette må være likt i begge endene. Dette er det du må gjøre for å ordne dette Den tangen du linka til tidligere er å anbefale, men er ikke nødvendig. Vanlig skrujern fungerer, men husk den må være tynn i enden. Lenke til kommentar
morra Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Tusen takk, forsto det mye bedre nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå