Gå til innhold

Hvor bør høyttalerene stå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plasserer du satelittene med ca 40-60cm mellomrom på skrivepulten og sub'en på gulvet midt under pulten (kjekk å ha føttene på ;)) får du noe jeg opplever som et bra lydbilde på mitt 2.1 sett.

En venn av meg hadde hengt sine høyttalere på veggen ca 40 cm over hodet og vinklet de nedover, det ga bra stereolyd og bra perspektiv, men jeg følte det som at romklangen ble i drøyeste laget. Lyden virka mer spredt og ikke fullt så direkte, som hvis han plasserte høyttalerne på skrivepulten. :)

Nå skal det selvfølgelig sies at lyd er subjektivt og at du burde prøve deg frem...

Lykke til! :)

Endret av Tacritan
Lenke til kommentar
takk =)

bør suben stå noen spesiell vei?

Sub-bass er vanskelig å retningsbestemme, så det er ikke så nøye hvor den står. hvis du vil forsterke virkningen av den kan du f.eks. sette den i ethjørne.

Setter du den mot veggen (altså elementet) er det fort gjort å få vibrasjoner, og det er jo ikke alltid ønskelig.

Lenke til kommentar

Måten man bestemnmer plassering av sub'en er at man plasser sub'en hvor man kommer til å sitte, deretter beveger du deg rundt i rommet til du finner stedet hvor sub'en gir best lyd og vips; du har funnet den optimale plasseringen av sub'en. Vanligvis vil et slikt typisk sted bli i et hjørne... Og sub'en skal helt klart stå på gulvet, så ja, da blir det under hodehøyde!

Lenke til kommentar
Og sub'en skal helt klart stå på gulvet, så ja, da blir det under hodehøyde!

Og hvorfor skal sub'en absolutt stå på gulvet? Etter hva jeg har forstått så oppfatter vi ikke frekvensene som kommer fra en sub som retningsbestemt. Og da snakker vi om en sub som faktisk spiller subfrekvenser, noen slikt som 150Hz og ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...